Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
V posledních letech se komunikace na sociálních sítích stala nezbytnou součástí moderní cesty k zákazníkovi, a proto jim podnikatelé firem věnují stále větší pozornost. Zároveň je potřeba si říct, že spoléhat na organický dosah příspěvků nestačí a ve většině případech je nutné zapojit i placené kampaně.
V dnešní době mají neplacené reklamní příspěvky dosah v průměru pouhých 5-10 %. Článek přináší klíčové poznatky a nástroje pro účinnější komunikační strategie v prostředí sociálních médií.
Povaha sociálních médií nabízí v reálném čase jedinečnou příležitost pro sledování a analyzování cílových skupin včetně strategie konkurence. Je to také způsob, jak firmy navazují kontakt se svými zákazníky na osobnější úrovni. Spoléhat ovšem na organický dosah příspěvků šířených na internetu nestačí. Ptáte se proč? „Tvořit pouze obsah a očekávat to, že jej uvidí nějaké zásadní číslo uživatelů je již dlouhou dobu zcela irelevantní. Organické dosahy bez podpory jsou v průměru na úrovni 5-10%, tzn. budete-li vyrábět průměrný obsah, tak vás jistě bude jeho tvorba stát daleko více než vám přinese,“ říká Tomáš Vacek, partner reklamní agentury Contexto.
Algoritmy na sociálních sítích definují cílovou skupinu tak, že analyzují interakce a chování uživatelů na platformě. Tyto algoritmy sledují, co uživatelé lajkují, sdílejí a komentují, a na základě těchto informací určují obsah, který jim bude prezentován. Tím se vytváří personalizovaný zážitek pro každého uživatele a zvyšuje se pravděpodobnost, že jim vyskočí příspěvky a reklamy relevantní pro jejich zájmy. „Sociální sítě nejsou bezvýznamné zábavné platformy pro mladé, ale důležité médium, na kterém lidé tráví denně hodiny a získávají skrze něj informace o světě. Jen na Facebooku má nyní účet více než sedm milionů Čechů,“ říká Ondřej Tyleček, generální ředitel kreativní agentury Fairy Tailors.
Každá sociální síť má své vlastní publikum, a proto je důležité mít předem nadefinovanou cílovou skupinu na kterou budou směřovat reklamní příspěvky, jinými slovy, Facebook je zdrojem informací, na Instagramu pramení inspirace z nových trendů, na TikTok chodí lidé za zábavou a na LinkedIn pro networking. „Komunikační strategie nezačíná, ale naopak končí volbou platformy,“ dodává Ondřej Tyleček, generální ředitel kreativní agentury Fairy Tailors. „Vždy klientům říkáme, že sociální sítě je potřeba vybírat dle cílové skupiny. Nemá smysl například dělat aktivity na TikToku, pokud cílíme na osoby starší 40 let. Každá síť má svá specifika a publikum. Podle produktu nebo služby je potřeba zvolit takovou strategii a kanály, které ideálně osloví mou cílovou skupinu,“ doplňuje Tomáš Zadák, CEO & client partner společnosti Ler Studio.
Je důležité neplést si funkce newsletteru a placených kampaní. Newsletter je zpravidla forma periodického elektronického zpravodaje, kterou odebírají uživatelé, aby dostávali aktuální informace, novinky, rady, nebo jiný obsah od konkrétního vydavatele. „Pokud máte produkt, který se hodí takto promovat, je dobré newsletter zahrnout do svého marketingového mixu,“ říká Tomáš Zadák, CEO & client partner společnosti Ler Studio. Placená inzerce, na druhou stranu, je forma reklamy, kdy se platí za umístění reklamního obsahu na určité platformě nebo médiu s cílem oslovit širší spektrum lidí. „Pokud jste značka a chcete se sociálními sítěmi pracovat strategicky, bez placených kampaní se neobejdete,“ doplňuje Ondřej Tyleček, generální ředitel kreativní agentury Fairy Tailors.