Transformace energetiky nesmí znevýhodnit podnikatele
Expertní pohledTransformace české energetiky zahrnující postupný útlum těžby i využívání uhlí je stejně jako transformace uhelných regionů obrovskou výzvou, kterou je...
Ušetřit prostor, čas, peníze, ale také pomoci životnímu prostředí. To vše přinese nový automatický parkovací systém vyvíjený na Vysoké školy báňské – Technické univerzity v Ostravě (VŠB) ve spolupráci s firmou Koma Industry s.r.o. Systém v podobě samoobslužného parkovacího domu bude možné variabilně rozšiřovat nebo zmenšovat podle aktuální potřeby. V neposlední řadě přispěje k řešení problémů s nedostatkem parkovacích míst v českých městech a obcích.
Vyvíjený moderní parkovací systém vzniká v souladu s konceptem Průmyslu 4.0. Pomocí autonomně pracujících manipulačních vozíků a systému výtahů bude parkovat nosné palety s automobily. Automatický parkovací systém bude vybavený hybridním napájením s využitím obnovitelných zdrojů energie a akumulací, včetně systému pro nabíjení elektromobilů. Konstrukce budovy bude navržena tak, aby umožňovala eliminaci prachových částic a částečné hospodaření s dešťovou vodou. Výsledkem projektu budou dílčí technologické celky parkovacího systému ve formě manipulačních vozíků, hlavního systému řízení pohybu vozíků v patře i mezi patry a návrh stavební části komplexu. Funkčnost již výzkumníci otestovali na modelu v měřítku cca 1:18, u kterého řešili například minimalizaci operačních časů pro vyparkování vozidel.
„V současné době je parkování vozidel velkým problémem řady měst. Roste poptávka po uskutečnění projektů v rámci konceptu Smart City. Tento projekt je v souladu s konceptem a umožňuje zvýšení koncentrace automobilů, a to včetně elektromobilů, na minimální ploše,“ zdůraznil Petr Konvalinka, předseda Technologické agentury České republiky, která projekt podpořila částkou přesahující 9,3 milionu korun z Programu EPSILON. „Dalším přínosem je využití obnovitelných zdrojů energie a akumulace elektrické energie pro zajištění napájení automatického parkovacího systému, včetně možnosti nabíjení elektromobilů,“ dodal.
Jak tedy bude takový parkovací systém fungovat? Z pohledu řidiče půjde o standardní postup. „Na vstupní bráně s informacemi o obsazenosti se řidič identifikuje parkovací kartou. V případě volného místa bude otevřen vstupní odbavovací prostor a po korektním najetí na paletu a zabezpečení vozidla potvrdí kartou zaparkování. Po návratu k parkovacímu domu opět kartou spustí proces vyparkování, které z pohledu parkovacího domu končí navezením automobilu na paletě do odbavovacího prostoru a jeho následným opuštěním,“ vysvětlil Lukáš Prokop z VŠB. Vozidla budou samozřejmě vždy připravena ve směru jízdy. „V rámci projektu máme ale další nápady, které by měly zásadně urychlit celý proces, související s využitím mobilních informačních technologií. Například přiblížení času vyparkování a tím pádem předchystání vozidla či architektonické uspořádání domu s možností oznámení, na kterém odbavovacím prostoru bude auto přichystáno,“ dodal Lukáš Prokop.
Automatický parkovací systém je připraven jako architektonický návrh v několika verzích, modulech, které lze spojovat a vytvářet tak větší parkovací prostory s optimalizací parkovacích robotů. Dále je v přípravě software, který by na základě geometrie prostor navrhl optimální řešení se zapojením vyvíjené technologie. „Standardní navržená verze má pět podlaží, přičemž jedno je využito pro techniku a odbavovací prostory, ostatní pro parkování. Zároveň jedno patro má vyšší světlou výšku kvůli parkování SUV vozidel. Každé patro má k dispozici jak nabíjení pro robotická vozidla pro manipulaci s paletami, tak pro nabíjení elektromobilů,“ uvedl Lukáš Prokop.
Řidičům toto řešení přinese především možnost chráněného parkování v přelidněných aglomeracích. Na rychlost parkování a vyparkování se autoři projektu snaží nahlížet tak, aby byla srovnatelná s parkovacími domy s nájezdem. Propojení s informačními technologiemi umožňuje velmi dobře optimalizovat chod parkovacího domu z hlediska procesu parkování a vyparkování. Důležitou částí je i soběstačný provoz a zelené plochy, které vznikly současně s technickým řešením parkovacího domu. S tím souvisí i hospodaření s vodou a další.
„Předpokládáme, že by se v nejbližších pěti letech mohlo podařit postavit funkční domy, kde by se doladily problémy, které se při přípravě návrhu neprojeví,“ řekl Lukáš Prokop.
Předseda Sekce Hospodářské politiky HK ČR Filip Dvořák...
Zástupci těžařů v této souvislosti zároveň upozornili, že...
„Přechod na uhlíkově neutrální energetiku potřebuje všechny zúčastněné...
Stejně jako minulý rok se i letos pořadatelé...
Vítěz letošního ročníku E.ON Energy Globe získá jako...
Právě v Turecku se totiž klade velký důraz...
Aktuálně v Turecku probíhá certifikace udržitelných ubytovacích zařízení,...
Majestátní turecké hory, čistá jezera, divoké řeky, tajemné...
Kdo před chůzí dává přednost jízdě na kole,...
Součástí udržitelného cestovní je i podpora lokálních výrobců...
Certifikační projekt byl v Turecku spuštěn v roce...
Světové zdravotnictví se potýká s nedostatkem krevní plazmy, zejména...
Když se řekne umělá inteligence, hodně lidí si...
Zmínili jsme, že Miroslav Mašata se svými kolegy...
Umělá inteligence výzkumníkům našla nejen vědecké studie, ale...
V případě potřeby bude k developmentu nových zdrojů...
Mezi další vytipované země pro svou zahraniční expanzi...
Pro financování své zahraniční expanze PORTIVA využije jak...
Jeden muž se postaví těsně za papírový karton...
Podařilo se, a tak světlo světa spatřila řada...
Oldřich Pelikán proto věří, že pokud by se...
Další možností využití nátěru jsou venkovní fasády budov,...
Někdo může namítnout, že izolace odrazí teplo i...