Středa 8. května 2024
ikona hodiny28. 10. 2021 18:37

Technologický trend v retailu? Indoor navigace!

Navigace a lokalizace ve vnitřních prostorách je jedním z aktuálních technologických trendů. Zásadně může ovlivnit retail, optimalizovat procesy i rozpočty a lidem ulehčit běžné denní činnosti. Navigace přispívá k příjemnému nakupování či rychlé orientaci v budovách a vytváří unikátní zážitek z každé návštěvy. Hlavní funkce aplikace vychází z lokální navigace zákazníků za použití kombinací Wi-Fi a bluetooth technologií. V praxi je využitelná v supermarketech, kancelářských budovách, nemocnicích či třeba při veletrzích.

Renata Faltejsková autor

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Díky triangulaci pomocí kombinace Wi-Fi a bluetooth lze určit polohu návštěvníka budovy s přesností na několik centimetrů, nikoliv metrů, jako je tomu u klasické GPS. „Navíc oproti běžně dostupným orientačním mapám v budovách či objektech jde o navigaci návštěvníka v reálném čase, nikoliv jen o statickou mapu. Důležité je zmínit, že polohování pomocí Wi-Fi je pro uživatele úplně bezpečné a neohrožuje soukromí jejich dat,“ dodává Vojtěch Strnad z digitální agentury WDF.

Využití kdekoliv

V mapě mohou uživatelé snadno vytvářet cesty k jakýmkoliv dostupným produktům, kategoriím či třeba oddělením. Navigace je dobře využitelná v nemocnicích při hledání oddělení, ale i osob, pacientů. V kancelářských budovách pomůže k rychlému zorientování nových zaměstnanců, hledání kolegů či k vyhledávání volných zasedacích místností. Nahradit by mohla i funkci takzvaných „píchaček“. Velkou roli může hrát i v rámci bezpečnosti, kdy v případě neštěstí bude navigace návštěvníky budovy navádět k nejbližšímu únikovému východu. Nápomocná může být i osobám se zdravotním znevýhodněním při hledání bezbariérových tras či orientaci za pomoci hlasového asistenta. Během pandemie navíc může pomoci s trasováním šíření nákazy. Míst vhodných pro využití indoor navigace je ale mnohem více.

„Největší potenciál má ovšem v retailu a prostorách obchodních center. Díky inteligentním funkcím, jako je třeba nákupní seznam, zákazník ušetří čas a nakupovat bude touto cestou mnohem častěji. Navigace mu naplánuje nejrychlejší trasu od položky k položce z jeho nákupního seznamu. Ten může třeba i sdílet a upravovat s rodinou či si v něm během nákupu položky odškrtávat. Výsledkem bude vždy ta nejlepší a nejkratší cesta k požadovaným položkám ze seznamu až k pokladně,“ vysvětluje Strnad.

Díky lokální navigaci má návštěvník okamžitý přehled o tom, kde se právě nachází, kde je jím hledané zboží a kudy se k němu dostane nejrychleji. V rámci takové navigace si pak můžete nastavit trasy. Například v obchodních centrech takovou, kde chcete navštívit pouze obchody s obuví, a navigace vám nabídne ideální trasu.

Nový zdroj cenných dat

Poskytovatelům takové aplikace (navigace) budou cenným zdrojem informací získaná data a výsledná analytika. Shromážděná data v reálném čase poskytují důležité informace o chování návštěvníků a mohou odhalit potenciál pro optimalizaci procesů. Díky lokální navigaci lze získat okamžitý přehled o tom, kde se návštěvníci či zákazníci právě nachází, data o jejich trasách v supermarketu, jak dlouho a kde zůstávají a kdy je největší špička. „Lze říct, že touto cestou lze získat podobná data z prostředí offline, která třeba v online získáváme díky Google Analytic. Můžeme získat informace o tom, odkud zákazník přišel, co u nás dělal, jak dlouho se kde zdržel. A na základě těchto údajů optimalizovat prostředí – rozmístění regálů, produktů, dle nákupních seznamů mít přehled o poptávce zboží a podobně,“ přibližuje nové možnosti Strnad.

Prostřednictvím navigace lze marketingově ještě vyzdvihnout obchody, které majitelé chtějí, aby návštěvník OC navštívil. Stejně tak bude pro návštěvníky třeba zajímavá informace o slevových akcích v obchodech, u kterých se aktuálně nachází, anebo lehce získá trasu po veškerých slevách, které pak může sbírat. Pokud vám to připomíná hru, nemýlíte se. Své uplatnění tak najde navigace i v provázání na herní odvětví.

„Uživatel aplikace navíc získá personalizované služby. Systém sám zpracovává informace na základě historie a zákaznického chování. Prostřednictvím personalizovaných systémů se pak zobrazují veškeré informace individuálně a na míru. Aplikaci lze lehce propojit s jinými klubovými programy a provázat na push notifikace. A to právě třeba i na základě aktuální polohy zákazníka v supermarketu,“ vysvětluje Strnad.

(Nad)standardní servis na dovolené

Dobře uplatnitelná je taková aplikace s navigací i v cestovním ruchu. Konkrétně pro hotelové resorty. Aplikace se postará o celý cyklus hosta. To znamená před samotnou cestou má návštěvník možnost získat veškeré informace o destinaci a ubytování, přečíst recenze, zhlédnout videa, ověřit volné termíny, obstarat letenky a následně si zarezervovat svůj pobyt, v rámci kterého mu aplikace poskytne nepřetržitý servis. Lehce si tak rezervuje stůl v tamních restauracích či objedná jakoukoliv službu. Lehce tak vyřídí i svůj check-out, transport na letiště, a třeba i booking na příští návštěvu.

Články autora Renata Faltejsková

Nejnovější články

Trendy
Česko uvidí první bateriový vlak

Poprvé bude představen první bateriový vlak, který bude...

Návštěvníci letošního veletrhu se tak mohou přijít podívat...

Pohled z praxe
Elektrárny Opatovice modernizují a myslí na ekologii

Elektrárna, kterou firma provozuje, je schopná vysokoúčinné kombinované...

Už od devadesátých let firma pracuje na ekologizaci svého...

V současnosti Elektrárny Opatovice pokračují v obnově svých turbín. Po...

Energie se skrývá nejen v elektrárenských kotlích, ale také...

Aktuality
Česká nábytkářská firma dobyla Paříž

„Účast na veletrhu byla pro firmu RIM jedinečnou...

V rámci veletrhu značka RIM prezentovala nejen své...

Workspace Expo v Paříži je mezinárodní veletrh zaměřený...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
Stále lepší překladače znásobily úspěšnost kybernetických útoků

„Revoluce v zásadě nastala před třemi lety, kdy se...

„Kvalita automatických překladačů má dopad nejen na úspěšnost...

Expertní pohled
V budoucnu bude možné pojistit takřka cokoliv

První pojistka se jménem Slavia pojišťovny byla prodána...

Zmínil jste se, že tuto novinku ocení podnikatelé,...

Všichni cizinci pocházející ze zemí mimo EU mají...

Hrdě se hlásíte k partnerství Velké pardubické, která se...

Expertní pohled
Dům je jako ekosystém, je třeba ho stavět komplexně

„Dům nejde stavět po částech, jedná se o...

V rámci celku má důležitou roli také materiál,...

Společnost jako jediná na trhu nabízí stavebníkům komplexní...