Pondělí 22. července 2024
ikona hodiny17. 3. 2022 15:41

Nejmodernější metro světa digitalizují Češi

V poušti Saúdské Arábie se rapidně rozrůstá futuristické hlavní město Rijád. Jako hlavní dopravní tepna pro pohyb 8 milionů obyvatel má brzy sloužit jeden z nejmodernějších systémů metra na světě. Digitalizaci zážitku cestujících pro tento obří projekt moderní veřejné dopravy zajišťuje česká společnost Passengera. Má na starosti internetovou konektivitu, wifi připojení pro cestující, digitální monetizační kanály a systém pro správu a monitoring. Passengera v posledních letech sbírá prestižní zakázky v tuzemsku i v zahraničí, celkem má nasmlouváno projekty za více než 210 milionů korun. V letošním roce začne posilovat svůj pražský vývojářský tým.

Tadeáš Zíka autor

Foto: Passengera Česká společnost digitalizuje nejmodernější metro na světě Foto: Passengera

Saúdská Arábie přijala před pěti lety vizi Saudi Vision 2030, která zemi vzdaluje od závislosti na ropném průmyslu. Rijádské metro je podle ní jednou z vitálních investic do infrastruktury s cílem pomoci hlavnímu městu stát se turistickým centrem v srdci arabského světa. Metro v prosinci spustilo testovací provoz a skládá se ze šesti linek s celkovou délkou 176 kilometrů, 85 stanic a 183 vlakových souprav. Nový přepravní systém, do něhož se zapojili i globální výrobci Siemens, Alstom nebo Bombardier, bude patřit mezi nejmodernější dopravní systémy na světě. Všechny vlaky jsou autonomní a vybaveny špičkovými technologiemi, které cestujícím zajistí lepší zážitek z cestování. Právě digitální řešení pro cestující má na starosti česká technologická společnost Passengera.

„Passengera byla vybrána pro kompletní zajištění wifi systému pro cestující a monetizačního řešení – od designu až po implementaci našeho softwaru, díky kterému celý ekosystém může fungovat. Projekt mimo jiné zahrnoval design komunikační infrastruktury, instalaci wifi do několika různých typů vlaků a také do stanic metra, měření kvality a pokrytí signálu či řešení seamless autentizace uživatelů. Součástí našeho desetiletého kontraktu je i tzv. management and monitoring suite (MMS), který provozovateli metra umožňuje monitoring a správu všech 1 100 instalovaných zařízení v reálném čase,“ popisuje zakázku Passengery pro rijádské metro CEO Jan Kolář.

Podstatnou částí nejmodernějšího projektu metra bylo zajištění integrace řešení dodávaného Passengerou do ekosystému komponent mnoha různých výrobců tak, aby vše hladce fungovalo v jednom celku. Tato dokonalá souhra platí jak pro hardwarovou a softwarovou infrastrukturu, tak pro zážitek, který je cestujícím zprostředkován po celou dobu jejich cesty. Díky seamless autentizaci vyvinuté na míru pro nasazení v tomto prostředí, kde jsou uživatelé neustále v pohybu, cestující nepoznají, že si je mezi sebou předávají zařízení umístěná ve vlacích a ve stanicích metra, která jsou navíc od různých výrobců.

Passengera

Česká technologická společnost, která vyvíjí a dodává komplexní digitální řešení pro vlaky, autobusy a ostatní prostředky veřejné dopravy po celém světě. Její centrální modulární platforma přináší do veřejné dopravy digitální zážitek skrze informační a zábavní palubní systém pro cestující (infotainment), zajišťuje internetovou konektivitu a monetizační nástroje pro dopravce. Passengera zároveň dokáže navrhnout a realizovat hardware pro chod celého ekosystému. Díky tomu její řešení patří ke globální špičce – služby Passengery najdete například v pendolinech Českých drah, na palubě evropského Flixbusu nebo v projektu nejmodernějšího metra světa, které roste v Rijádu.

Ambiciózní projekt přinesl netradiční výzvy, Passengera ukázala své zkušenosti

„Takto velký projekt s sebou nese celou řadu výzev. Tou největší byla omezená možnost cestování kvůli pandemii, velkou část svého řešení jsme tak museli dodávat vzdáleně. Další obrovskou výzvou byla také integrace našeho systému a zajištění jeho fungování napříč vozidly různých specifikací od různých výrobců. Svá specifika má i provoz komunikační infrastruktury v poměrně vysokých teplotách. Na podobné výzvy jsme ale zvyklí například z instalace svého řešení v nejvyšší železniční trati Evropy, kde jsme se museli vypořádat s opačným teplotním extrémem. Projekt jsme tak zvládli bez problémů úspěšně realizovat,“ hodnotí Kolář.

Řešení Passengery se skládá ze tří základních pilířů: řešení konektivity, systému MMS a pokročilé monetizační platformy. Právě poslední část je pro provozovatele klíčová z pohledu generování dodatečných tržeb, protože umožní prodávat reklamu inzerentům a nabízet produkty a služby cestujícím. Systém přitom bude schopen cílit nabídky podle kategorie cestujících, které rozděluje do skupin singles, rodiny a VIP. Celou platformu Passengera technicky zajišťuje hardware vyvinutý ve spolupráci se společnostmi Intel a Advantech a zaručuje bezpečné a plynulé připojení k internetu, které je nosným pilířem celého digitálního projektu.

V Česku platformu Passengera potkáte například v pendolinech nebo flixbusech

Společnost Passengera, která vznikla před šesti lety pod křídly českého technologického lídra Simac Technik, dnes tvoří tým o několika desítkách lidí. Kromě centrály v Praze, kde sídlí zejména vývoj produktu, má společnost také pobočky ve Spojených arabských emirátech a USA. Mezi první projekty Passengery patřily zábavní portály ve vlacích Pendolino Českých drah a v autobusech Flixbus. Digitální řešení od Passengery dnes naleznete již po celém světě – například i v turistickém vlaku na Machu Picchu. Společnost v nejbližších letech plánuje rozšířit svůj tým o dalších 20 členů a přiblížit se zákazníkům v USA a UAE.

„Rijádské metro je podle nás skvělou ukázkou toho, jak by mohla vypadat mobilita blízké budoucnosti. Digitální a efektivní, která díky budování pozitivního vztahu s cestujícími dělá z veřejné dopravy atraktivní volbu. Neskutečně nás těší, že tento přelomový projekt vsadil na naše řešení z Česka. Jeho implementace do rijádského dopravního systému byla v posledních letech naší nejvyšší prioritou. Nyní už se připravujeme na další projekty – celkem nyní máme v backlogu zakázky v hodnotě až 10 milionů dolarů a tohle číslo v dalším roce ještě poroste. Kvůli tomu v následujících letech budeme výrazně rozšiřovat svůj tým, a to zejména ten vývojářský,“ shrnuje Jan Kolář.

Články autora Tadeáš Zíka

Nejnovější články

Expertní pohled
Bude povolování staveb rychlejší, jednodušší a srozumitelnější?

Tento údaj vychází z referenčního projektu logistické haly, který...

Povolení na umístění a základní parametry stavby budou jednodušší. Všechna...

Od 1. července 2024 přechází ČR z místní na centrální celostátní podatelnu....

Zrychlí se tedy proces povolování staveb? Ano. Bude...

Aktuality
Vláda musí prevenci věnovat větší pozornost

Co vás vedlo k tomu, že jste se rozhodla...

Co je třeba změnit? Zaměstnavatelé by měli dobré...

Bude tedy součástí dialogu se státní správou i toto...

Máte v plánu i nové projekty? Především se domnívám, že...

Trendy
Vznikla CNAIP – Česká národní AI platforma

Většina zakládajících členů CNAIP se intenzivně věnuje rozvoji ekosystému umělé...

Česká národní AI platforma chce také šířit ve...

Více než polovina firem v Česku zatím umělou inteligenci...

Nejnovější Aktuality

Aktuality
Vláda musí prevenci věnovat větší pozornost

Co vás vedlo k tomu, že jste se rozhodla...

Co je třeba změnit? Zaměstnavatelé by měli dobré...

Bude tedy součástí dialogu se státní správou i toto...

Máte v plánu i nové projekty? Především se domnívám, že...

Aktuality
Hospodářská komora: Průmysl nesmí být omezován

Kvantitativní část Státní energetické koncepce i Politiky ochrany...

Státní energetická koncepce postrádá podle Komory důsledné vyhodnocení...

Aktuality
Strojírák letos ocení průmyslový design

„Cenou za průmyslový design chceme zvýšit povědomí o...

„Chceme také zmapovat úroveň průmyslového designu a motivovat...