×

MICE – speciální příloha časopisu KOMORA

Čtvrtek 2. února 2023
Přihlásit se / Zaregistrovat se

Cestování je zpět – silnější, ale zcela jiné

Ukazuje to nová zpráva EU Mobility Report platformy Omio, která nabízí vyhledávání, srovnání a rezervaci spojů napříč různými typy dopravy ve 37 zemích. Oproti létu 2019 výrazně klesl počet objednávek letenek, a to o více než polovinu. V souvislosti s tím platforma zaznamenala i výrazně vyšší ceny letenek. V Německu například zdražily až o 71 %. Zato platforma registruje zvýšený zájem o pozemní dopravu, která tvoří většinu objednávek. Pandemie lidem ukázala kouzla cestování po blízkém okolí. Lidé častěji cestují vnitrostátně a na kratší vzdálenosti než před třemi roky. Zároveň mnohem častěji objednávají jízdenky na poslední chvíli.

Gabriel Friedel ikona hodiny7. 12. 2022 11:26
Foto: S Cestování je silnější, ale jiné Foto: S

Obnovený zájem o cestování se odrazil i na výsledcích Omia, které v porovnání s rokem 2019 ukazují dvojnásobný obrat.

„Můžeme říct, že cestování je zpátky. Vidíme ale změny ve způsobu cestování, a to ve dvou směrech. Zaprvé se lidé odvrátili od letecké dopravy, která v posledních letech v důsledku ekonomické a mezinárodní situace výrazně podražila. Lidé ale i v rámci pozemní dopravy cestují na kratší vzdálenosti a impulzivněji. To platí i nyní, v situaci, kdy restrikce v Evropě téměř neexistují. Dá se tak říct, že pandemie možná nastartovala nové dlouhodobé trendy, které budou pokračovat i v následujících letech,“ komentuje Tomáš Vocetka, CTO Omia, jež má vývojářské centrum v pražském Karlíně.

Zpráva EU Mobility Report

Analyzuje data o objednávkách na platformě Omio v rámci Evropské unie. Porovnává statistiky oproti třetímu kvartálu roku 2019, tedy stavu před pandemií. Díky možnosti objednávek různých typů dopravy (letecké, vlakové, autobusové a trajektové) napříč více než tisícovkou dopravců v Evropě přináší Omio unikátní vhled do dynamiky cestování. I díky pozitivním výsledkům společnost nově rozjíždí zkušební spolupráci s Uberem ve Velké Británii a nabírá další zaměstnance pro svou pražskou pobočku.

Letecká doprava je na ústupu, vládnou vlaky

Nejvýraznější pokles zájmu o letecké spoje zaznamenalo Omio například v Británii, v Německu nebo v Itálii, kde se počet objednaných letenek oproti létu 2019 propadl až o 60 %. Právě v Itálii ale společně s tím vzrostl počet objednávek autobusové dopravy, a to o 40 %. Obdobně se daří i vlakové dopravě – u vlaků v Německu co do počtu jízdenek stoupl zájem o 25 %. Čísla ukazují, že zatímco počet cestujících se navrací na úroveň před pandemií, preferovaný způsob dopravy se mění.

Omio

Vvyhledávací, srovnávací a bookingová platforma založená v roce 2013, která lidem pomáhá najít ta nejlepší dopravní spojení v Evropě a Severní Americe, ať už cestují vlakem, autobusem, letadlem nebo trajektem. Cílem je umožnit lidem cestovat pohodlněji bez složitého vyřizování vícero jízdenek či letenek od různých společností. Díky spolupráci s více než tisícovkou dopravců nabízí až 10 milionů různých tras ve 37 zemích světa, kde si lidé skrz Omio zakoupili již přes 33 milionů jízdenek a letenek. Společnost má více než 300 pracovníků a kromě berlínského sídla otevřela kanceláře v Londýně a v Praze. Právě v české metropoli sídlí významná část jejího vývojářského týmu pod vedením CTO firmy Tomáše Vocetky.

„Vedle typu dopravy jsme zaznamenali změny i v dalších preferencích cestujících. Téměř o polovinu ubylo dlouhých cest nad 800 km, což lze připsat sníženému zájmu o cestování letadlem, ať už vlivem cen, či omezení. Naopak o více než 10 % narostl počet cest pod 400 km. O polovinu klesl také počet lidí, kteří si jízdenky či letenky objednávají s alespoň měsíčním předstihem. V kontrastu s tím vzrostl o 65 % počet cestujících, kteří si jízdenky objednávají v den cesty. Všechna tato čísla ukazují, že prim nově hraje vnitrostátní doprava a cestování na kratší dobu. Výrazným faktorem je určitě současná nejistota, ale možná i nástup trendů jako slow travel,“ vysvětluje Vocetka.

Svou roli hrají i ceny a mezinárodní situace

Změnu v chování cestujících však nepřinesly jen uvolněné restrikce či nové preference. Významnou roli hrají i ceny jízdenek a letenek. Zatímco za letenky museli cestující podle dat Omia utratit o 34 % více než před třemi lety, ceny vlakových a autobusových jízdenek se téměř nezměnily. Ty vlakové navíc spíše o něco zlevnily.

„Lidé změnili své cestovní chování kvůli pandemii, faktorů je ale víc. Roli hrají vysoké ceny letenek, za které podle našich dat lidé v Německu dnes v průměru utratí až o 71 % více než v létě 2019. To hraje do karet trendu udržitelného cestování pozemní a vnitrostátní dopravou. Na to, zda se jedná jen o přechodnou situaci, nebo dlouhodobé směřování cestovního sektoru, si ale ještě budeme muset počkat,“ uzavírá Vocetka.

Nejnovější články

Expertní pohled
Stavební trh čeká letos rok stabilizace

Wienerberger nečeká tak strmý propad stavebního trhu, jaký...

Nasbíraná data společnosti Wienerberger podle Kamila Jeřábka ukazují,...

„První pozitivní signál jsme zaznamenali již v posledním...

Nezařazené
Velký byznys může vyrůst i na vinici

„Naše skupina aktuálně vlastní především společnosti podnikající v...

Mimo finančních úspěchů dosáhl &CORK dalších důležitých milníků....

Současné úspěchy jsou pro celý holding pouze začátek....

Analýzy ze Spořky
Obrana demokratického kapitalismu

Jeho otec se narodil v Rakousku-Uhersku v dubnu...

Vydrží demokratický kapitalismus – spojení liberální demokracie a...

Ekonomické a sociální postavení dělnické třídy v demokraciích...

Problémem byl i vzestup rentiérského kapitalismu. Významným aspektem...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Situace ve výrobě polovodičů se bude lepšit pomalu

V současnosti vnímají dotazovaní exekutivci jako největší výzvy...

Exekutivci v rámci průzkumu vybírali i z několika...

Zpráva identifikuje i čtyři oblasti, které budou v...

Analýzy
Giganti sdílením startují růst na novou úroveň

Aktuálně můžeme sledovat na trhu Sharing Economy mnoho...

Automobily jsou pomyslným etalonem sdílené ekonomiky a jako...

„Stále populárnější je také půjčování peněz skrze specializované...

Mnoho firem po celém světě má v době...

Analýzy
Accenture Life Trends 2023: čekají nás hluboké změny

Nově vydaná studie Accenture Life Trends (dříve Fjord...

Prvním makrotrendem je snaha lidí adaptovat se na...

Jako vždy – technologický pokrok  přináší jak pozitiva,...