Český zdicí robot bodoval v zahraničí
Aktuality 28. 3. 2024 08:08O robotickém zdění už se mluví i v mezinárodním měřítku. Zdicí robot od Wienerbergeru, nově pojmenovaný WLTR, získal uznání během...
Ukazuje to nová zpráva EU Mobility Report platformy Omio, která nabízí vyhledávání, srovnání a rezervaci spojů napříč různými typy dopravy ve 37 zemích. Oproti létu 2019 výrazně klesl počet objednávek letenek, a to o více než polovinu. V souvislosti s tím platforma zaznamenala i výrazně vyšší ceny letenek. V Německu například zdražily až o 71 %. Zato platforma registruje zvýšený zájem o pozemní dopravu, která tvoří většinu objednávek. Pandemie lidem ukázala kouzla cestování po blízkém okolí. Lidé častěji cestují vnitrostátně a na kratší vzdálenosti než před třemi roky. Zároveň mnohem častěji objednávají jízdenky na poslední chvíli.
Obnovený zájem o cestování se odrazil i na výsledcích Omia, které v porovnání s rokem 2019 ukazují dvojnásobný obrat.
„Můžeme říct, že cestování je zpátky. Vidíme ale změny ve způsobu cestování, a to ve dvou směrech. Zaprvé se lidé odvrátili od letecké dopravy, která v posledních letech v důsledku ekonomické a mezinárodní situace výrazně podražila. Lidé ale i v rámci pozemní dopravy cestují na kratší vzdálenosti a impulzivněji. To platí i nyní, v situaci, kdy restrikce v Evropě téměř neexistují. Dá se tak říct, že pandemie možná nastartovala nové dlouhodobé trendy, které budou pokračovat i v následujících letech,“ komentuje Tomáš Vocetka, CTO Omia, jež má vývojářské centrum v pražském Karlíně.
Analyzuje data o objednávkách na platformě Omio v rámci Evropské unie. Porovnává statistiky oproti třetímu kvartálu roku 2019, tedy stavu před pandemií. Díky možnosti objednávek různých typů dopravy (letecké, vlakové, autobusové a trajektové) napříč více než tisícovkou dopravců v Evropě přináší Omio unikátní vhled do dynamiky cestování. I díky pozitivním výsledkům společnost nově rozjíždí zkušební spolupráci s Uberem ve Velké Británii a nabírá další zaměstnance pro svou pražskou pobočku.
Nejvýraznější pokles zájmu o letecké spoje zaznamenalo Omio například v Británii, v Německu nebo v Itálii, kde se počet objednaných letenek oproti létu 2019 propadl až o 60 %. Právě v Itálii ale společně s tím vzrostl počet objednávek autobusové dopravy, a to o 40 %. Obdobně se daří i vlakové dopravě – u vlaků v Německu co do počtu jízdenek stoupl zájem o 25 %. Čísla ukazují, že zatímco počet cestujících se navrací na úroveň před pandemií, preferovaný způsob dopravy se mění.
Vvyhledávací, srovnávací a bookingová platforma založená v roce 2013, která lidem pomáhá najít ta nejlepší dopravní spojení v Evropě a Severní Americe, ať už cestují vlakem, autobusem, letadlem nebo trajektem. Cílem je umožnit lidem cestovat pohodlněji bez složitého vyřizování vícero jízdenek či letenek od různých společností. Díky spolupráci s více než tisícovkou dopravců nabízí až 10 milionů různých tras ve 37 zemích světa, kde si lidé skrz Omio zakoupili již přes 33 milionů jízdenek a letenek. Společnost má více než 300 pracovníků a kromě berlínského sídla otevřela kanceláře v Londýně a v Praze. Právě v české metropoli sídlí významná část jejího vývojářského týmu pod vedením CTO firmy Tomáše Vocetky.
„Vedle typu dopravy jsme zaznamenali změny i v dalších preferencích cestujících. Téměř o polovinu ubylo dlouhých cest nad 800 km, což lze připsat sníženému zájmu o cestování letadlem, ať už vlivem cen, či omezení. Naopak o více než 10 % narostl počet cest pod 400 km. O polovinu klesl také počet lidí, kteří si jízdenky či letenky objednávají s alespoň měsíčním předstihem. V kontrastu s tím vzrostl o 65 % počet cestujících, kteří si jízdenky objednávají v den cesty. Všechna tato čísla ukazují, že prim nově hraje vnitrostátní doprava a cestování na kratší dobu. Výrazným faktorem je určitě současná nejistota, ale možná i nástup trendů jako slow travel,“ vysvětluje Vocetka.
Změnu v chování cestujících však nepřinesly jen uvolněné restrikce či nové preference. Významnou roli hrají i ceny jízdenek a letenek. Zatímco za letenky museli cestující podle dat Omia utratit o 34 % více než před třemi lety, ceny vlakových a autobusových jízdenek se téměř nezměnily. Ty vlakové navíc spíše o něco zlevnily.
„Lidé změnili své cestovní chování kvůli pandemii, faktorů je ale víc. Roli hrají vysoké ceny letenek, za které podle našich dat lidé v Německu dnes v průměru utratí až o 71 % více než v létě 2019. To hraje do karet trendu udržitelného cestování pozemní a vnitrostátní dopravou. Na to, zda se jedná jen o přechodnou situaci, nebo dlouhodobé směřování cestovního sektoru, si ale ještě budeme muset počkat,“ uzavírá Vocetka.
„Dlouhé období vývoje, testů a příprav jsme zakončili...
Zdicí robot od Wienerbergeru má nejen úspěchy v...
Travelcon je vůbec největší odbornou konferencí cestovního ruchu...
Nedílnou součástí konference je kromě turismu také téma...
Během konference si účastníci vyzkouší také několik technologických...
Co bude znamenat přechod X na platformu podobnou...
WeChat má přes 1,2 miliardy uživatelů, kteří jsou...
Je třeba si uvědomit, že WeChat vznikal před...
I když se v této chvíli zdá přechod...
Další krok, který Elon Musk plánuje, je poskytnout...
Co bude znamenat přechod X na platformu podobnou...
WeChat má přes 1,2 miliardy uživatelů, kteří jsou...
Je třeba si uvědomit, že WeChat vznikal před...
I když se v této chvíli zdá přechod...
Další krok, který Elon Musk plánuje, je poskytnout...
Hlavním důvodem, proč lidé opouštějí své stávající zaměstnání,...
Nejčastěji (69 %) se firmy snaží v rámci...
„Dobrou zprávou pro firmy i občany je, že...
Za prvé je to energetika – výroba, přenos...
Produkce českých firem zůstává na zahraničních trzích navzdory...