×

MICE – speciální příloha časopisu KOMORA

Čtvrtek 2. února 2023
Přihlásit se / Zaregistrovat se

Pandemie a ekonomika změnily, jak Češi cestují

Nejčastěji jezdí do sousedních zemí a Maďarska

Během pandemie byly v Česku nejoblíbenějším dopravním prostředkem vlaky, v zimních měsících naopak posílila autobusová doprava. Ukazují to data platformy Omio, která umožňuje vyhledávat, srovnávat a objednávat jízdenky na vlaky, autobusy, trajekty a letenky ve 37 zemích světa. Zájem o autobusovou dopravu v prvním měsíci letošního roku oproti lednu 2020 vzrostl zhruba o 22 %. Jak autobusové, tak vlakové jízdenky navíc dlouho nezdražovaly, jejich cena začala výrazněji růst až v posledních měsících. Letenky během roku 2022 byly téměř o 70 % dražší než v lednu 2020, nyní opět zlevňují kvůli malému zájmu. Pandemie proměnila žebříček zemí, kam Češi nejčastěji cestují. Z prvních 25 destinací vypadlo Rusko, na popularitě nabraly zejména sousední země.

Gabriel Friedel ikona hodiny23. 1. 2023 11:30
Foto: Shutterstock.com Čechy táhne Maďarsko Foto: Shutterstock.com

Zájem o tři hlavní druhy veřejné dopravy – leteckou, autobusovou a vlakovou – nejvíce opadl zhruba na konci roku 2020, na vrcholu pandemie. Kromě letecké dopravy se od té doby zájem o vlakovou a autobusovou dopravu opět zvýšil. V případě autobusové dopravy v posledních třech letech zájem kolísal mezi 60–80 procenty oproti lednu 2020. Naopak se velice dařilo vlakové dopravě, ta se v některých měsících vyšplhala až o téměř 60 % oproti lednu 2020. V posledních zimních měsících se však vlaková doprava propadla zpět na předpandemická čísla a naopak se přes ně poprvé přehoupla autobusová doprava.

„Aktuální stav, kdy se vlakové dopravě daří relativně hůře než autobusové, je zajímavý. Zatímco ještě v říjnu byl zájem o autobusové spoje o 17 % nižší než na začátku roku 2020, dnes už je o 22 % vyšší. To lze vysvětlit tím, že lidé v zimním období častěji jezdí autobusem například na lyže do sousedních zemí. Jedná se vlastně o první lyžařskou sezonu nenarušenou covidem. Dá se očekávat, že to se s příchodem jara a léta zase změní a lidé budou opět více cestovat vlakem, to je totiž jednoznačný trend posledních tří let,“ vysvětluje Tomáš Vocetka, CTO platformy Omio.

Žebříček 25 nejpopulárnějších destinací pro Čechy

Zdroj: Omio Zdroj: Omio

Znovu cestujeme do zahraničí, ale po zemi

Naopak zájem o leteckou dopravu se v průběhu posledních tří let nedostal až na jednu výjimku ani jednou alespoň na polovinu čísel z období před pandemií. Během uplynulého roku navíc lámaly rekordy i ceny letenek, například v červenci Češi za letenky museli zaplatit v průměru o 70 % více než v lednu 2020, vyšší ceny letenek se držely v průběhu celého roku. To se začalo měnit až v posledním měsíci v reakci na nízký zájem. Dražší než před třemi roky jsou dnes ale i autobusové a vlakové jízdenky, ty však začaly zdražovat až v druhé půlce roku 2022 společně s inflací a rostoucími cenami energií.

Oproti stavu na konci roku 2020, kdy objednávky vnitrostátních cest dvojnásobně převyšovaly zájem o cesty do zahraničí, dnes Češi zase vesele cestují i za hranice. Častěji jezdí do sousedních zemí a vyšší popularitě se mezi nimi těší například Slovinsko, Slovensko, ale i Švédsko nebo Turecko. I vlivem konfliktu na Ukrajině se v žebříčku 25 nejnavštěvovanějších zemí posunula nahoru Ukrajina a vypadlo z něj Rusko. Přibylo také například Slovinsko a Srbsko.

Jak se cestuje v Evropské unii

Omio umožňuje vyhledávat a bookovat cesty v celkem 37 zemích světa, velká část z toho je přitom právě v Evropě. V říjnu společnost publikovala komplexní zprávu EU Mobility Report s daty o tom, jak se cestování v Evropské unii proměnilo vlivem pandemie. Ze zprávy mimo jiné vyplývá, že lidé začali cestovat na kratší vzdálenosti a jízdenky kupují na poslední chvíli. Omio i navzdory pandemii v minulém roce dosáhlo dvojnásobného obratu oproti roku 2019 a dále roste. Ačkoli sídlí v Berlíně, z kanceláří v pražském Karlíně pracuje významná část jeho vývojářského týmu. Omio do svého týmu stále nabírá nové posily a aktuálně má otevřeno přes 30 pracovních pozic.

Nejnovější články

Expertní pohled
Stavební trh čeká letos rok stabilizace

Wienerberger nečeká tak strmý propad stavebního trhu, jaký...

Nasbíraná data společnosti Wienerberger podle Kamila Jeřábka ukazují,...

„První pozitivní signál jsme zaznamenali již v posledním...

Nezařazené
Velký byznys může vyrůst i na vinici

„Naše skupina aktuálně vlastní především společnosti podnikající v...

Mimo finančních úspěchů dosáhl &CORK dalších důležitých milníků....

Současné úspěchy jsou pro celý holding pouze začátek....

Analýzy ze Spořky
Obrana demokratického kapitalismu

Jeho otec se narodil v Rakousku-Uhersku v dubnu...

Vydrží demokratický kapitalismus – spojení liberální demokracie a...

Ekonomické a sociální postavení dělnické třídy v demokraciích...

Problémem byl i vzestup rentiérského kapitalismu. Významným aspektem...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Situace ve výrobě polovodičů se bude lepšit pomalu

V současnosti vnímají dotazovaní exekutivci jako největší výzvy...

Exekutivci v rámci průzkumu vybírali i z několika...

Zpráva identifikuje i čtyři oblasti, které budou v...

Analýzy
Giganti sdílením startují růst na novou úroveň

Aktuálně můžeme sledovat na trhu Sharing Economy mnoho...

Automobily jsou pomyslným etalonem sdílené ekonomiky a jako...

„Stále populárnější je také půjčování peněz skrze specializované...

Mnoho firem po celém světě má v době...

Analýzy
Accenture Life Trends 2023: čekají nás hluboké změny

Nově vydaná studie Accenture Life Trends (dříve Fjord...

Prvním makrotrendem je snaha lidí adaptovat se na...

Jako vždy – technologický pokrok  přináší jak pozitiva,...