Středa 28. února 2024
ikona hodiny27. 4. 2023 08:13

Jihočeský DIGI den přináší inspiraci do výuky

Nadšení žáků, ale i učitelů potvrdilo zájem o soutěžní DIGI den, jehož 2. ročník 18. dubna připravila Jihočeská hospodářská komora ve spolupráci s partnery. Na šesti stanovištích si museli žáci základních a středních škol poradit se soutěžním zadáním a otestovat své znalosti z oblasti programování, 3D tisku, kybernetické bezpečnosti nebo práce s grafikou a IoT. Soutěžící tak získali nejen zkušenosti s moderními technologiemi, ale i potřebné soft skills při práci v týmu. DIGI den byl také inspirací pro pedagogy, kteří si mohou stáhnout speciálně vypracované metodické listy do výuky.

Dominika Chládková autor

Foto: Jhk DIGI den pomáhá žákům i učitelům Foto: Jhk

„Druhý ročník soutěžního DIGI dne nás utvrdil, že pořádat podobné akce má smysl. Nejen kvůli tomu, že žáci získají nové zkušenosti, otestují vzájemnou spolupráci v týmu a při řešení společných úkolů, ale především získají kladný vztah k technickému vzdělávání a způsobu učení se a využívání moderních technologií,“ říká Luděk Keist, ředitel Jihočeské hospodářské komory (Jhk), která DIGI den připravila ve spolupráci s odborníky z Centra pro přírodovědné vzdělávání Přírodovědecké fakulty Jihočeské univerzity a dalšími partnery.

O tom, jakou motivací může DIGI den pro žáky být a inspirovat je k rozvoji svých dovedností a zkušeností s moderními technologiemi, hovoří i Tereza Suchá ze Základní školy Chlum u Třeboně: „Pro děti byl DIGI den velká motivace. Makaly, aby mohly jet, myslím, že to má ohromný smysl. Měli jsme s sebou žačku, která má speciální vzdělávací potřeby, inkluzivní dítě. A tahle holka dělala, co mohla. Chodila ve svém volném čase na tréninky, byla poctivá, učila se a stála na stupni vítězů. Vím s jistotou, že nikdy nic podobného nezažila. Být první, potlesk, ale i tlak samotné soutěže nebo proces přípravy. Tak třeba i takovýto přesah DIGI den má,“ říká Tereza Suchá a dodává: „Za mě na DIGI dnu byla úžasná atmosféra, sejdou se zde lidé, kteří jsou stejně naladění, a to je vždycky příjemné. Díky za to.“

Umístění škol v jednotlivých kategoriích

TOP DIGI základní škola

Základní škola Protivín

Programování Codey Rocky (nebylo uděleno třetí místo, ale dvě druhá místa)

  1. Základní škola Chlum u Třeboně, okres Jindřichův Hradec
  2. Základní škola a Mateřská škola Dolní Bukovsko
  3. Gymnázium Písek

Programování micro:bit

  1. Základní škola a Mateřská škola Dolní Bukovsko
  2. Základní škola a Mateřská škola J. Š. Baara, Jírovcova 9/a, České Budějovice
  3. Základní škola, Matice školské 3, České Budějovice

Blokové programování

  1. Gymnázium Písek
  2. Základní škola Protivín, se sídlem 398 11 Protivín, Komenského 238
  3. Základní škola a Mateřská škola Bernartice, okres Písek

3D modelování a 3D tisk

  1. Základní škola Protivín, se sídlem 398 11 Protivín, Komenského 238
  2. Základní škola, Matice školské 3, České Budějovice
  3. Základní škola a Mateřská škola J. Š. Baara, Jírovcova 9/a, České Budějovice

Grafika, práce s fotografií

  1. Gymnázium Písek
  2. Základní škola Chlum u Třeboně, okres Jindřichův Hradec
  3. Jubilejní základní škola svatováclavská ve Strýčicích

Kyberbezpečnost – úniková místnost

  1. Základní škola, Matice školské 3, České Budějovice
  2. Základní škola Protivín, se sídlem 398 11 Protivín, Komenského 238
  3. Základní škola a Mateřská škola Dolní Bukovsko

 

TOP DIGI střední škola

Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy, Hluboká nad Vltavou, Zvolenovská 537

IoT

  1. Střední škola spojů a informatiky, Tábor, Bydlinského 2474
  2. Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy, Hluboká nad Vltavou, Zvolenovská 537
  3. Vyšší odborná škola, Střední průmyslová škola a Střední odborná škola řemesel a služeb, Strakonice, Zvolenská 934

Programování micro:bit

  1. Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy, Hluboká nad Vltavou, Zvolenovská 537
  2. Střední škola spojů a informatiky, Tábor, Bydlinského 2474
  3. Vyšší odborná škola, Střední průmyslová škola a Střední odborná škola řemesel a služeb, Strakonice, Zvolenská 934

Blokové programování

  1. Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy, Hluboká nad Vltavou, Zvolenovská 537
  2. Střední odborná škola strojní a elektrotechnická, Velešín, U Hřiště 527
  3. Střední škola spojů a informatiky, Tábor, Bydlinského 2474

3D modelování a 3D tisk

  1. Střední škola spojů a informatiky, Tábor, Bydlinského 2474
  2. EDUCAnet – střední škola a základní škola České Budějovice, s.r.o.
  3. Vyšší odborná škola, Střední průmyslová škola a Střední odborná škola řemesel a služeb, Strakonice, Zvolenská 934

Tvorba digitálního obsahu

  1. Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy, Hluboká nad Vltavou, Zvolenovská 537
  2. 2. Gymnázium Týn nad Vltavou
  3. Vyšší odborná škola, Střední průmyslová škola a Střední odborná škola řemesel a služeb, Strakonice, Zvolenská 934

Kyberbezpečnost – úniková místnost

  1. Gymnázium Týn nad Vltavou
  2. Střední škola spojů a informatiky, Tábor, Bydlinského 2474
  3. Vyšší odborná škola, Střední průmyslová škola a Střední odborná škola řemesel a služeb, Strakonice, Zvolenská 934

Podobné nadšení z DIGI dne, který se uskutečnil v druhé polovině dubna v českobudějovickém Kulturním domě Metropol, zmínili i samotní soutěžící, mezi nimi i žáci Tomáš, Jan a David z šesté a deváté třídy Základní školy Protivín: „Nejvíc se nám líbila úniková hra, vybavení a v předsálí stánek s kybernetickou bezpečností, kde se řešilo hackování. Bezva byly i výherní ceny a nejvíc se nám líbilo, že jsme vyhráli titul DIGI Škola.“ Jejich slova potvrzuje i jejich učitel Jan Linhart: „Naši žáci velmi kladně hodnotili organizaci soutěže, místo a její zajištění, každopádně za vše hovoří mnohé jejich dotazy: „A pane učiteli, pojedeme i příští rok?“ nebo jasně vyřčená věta: „Tak příští rok jedeme určitě! Že jo, pane učiteli?“ Zkrátka našim klukům se nejen celé dopoledne líbilo, ale rádi by si jej zopakovali. A to, že se domů vezlo i celkové prvenství, jen podtrhlo sílu celého okamžiku a kluci tak úspěch prožívali velmi intenzivně v naději, že vše, co se ve škole a na kroužcích ohledně IT naučili, nebyl nadarmo strávený čas.“

Program celého DIGI dne byl vskutku pestrý. Nejen, že žáci základních a středních škol soutěžili na 6 stanovištích a museli si poradit se soutěžním zadáním, ale mohli fandit svým spolužákům a vyzkoušet si zábavné aktivity z oblasti IT. Na účastníky čekaly rozmanité úkoly v podobě únikové hry na kybernetickou bezpečnost, programování čipu micro:bit a robotických autíček, práce s 3D tiskárnami a programy na 3D modelování, nebo práce s grafikou, digitální fotografií a IoT. Každá kategorie měla své vítěze, ze kterých organizátoři podle získaných bodů následně vyhlásili TOP DIGI ŠKOLY. Ze základních škol prvenství ovládla Základní škola Protivín, ze středních škol vyhrála Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Hluboká nad Vltavou, jejíž pedagog Jan Krejsa oceňuje i získanou inspiraci do vyučování: „Z pohledu pedagoga byl pro nás DIGI den velkou inspirací. Řešili se zde zajímavé úlohy, které se budeme snažit začlenit do výuky. Žáci si zde mohli hravou formou ověřit své znalosti a dovednosti získané při výuce. Přínosem pro ně byla určitě týmová spolupráce, práce v krátkém časovém limitu a pestrý doprovodný program,“ hodnotí Jan Krejsa. Pro všechna témata DIGI dne odborníci vypracovali metodiky včetně pracovních listů, které si školy mohou stáhnout na webu www.impulsprokarieru.cz a využít je při přípravě výuky.

Soutěž DIGI den se uskutečnila v rámci aktivit Asistenčního centra Impuls pro kariéru a praxi, realizovaného z projektu Implementace Krajského akčního plánu Jihočeského kraje III, který je spolufinancován Evropskou unií.

Články autora Dominika Chládková

Nejnovější články

Aktuality
Eviden ocení nejlepší počiny mladých vědců

„Na Cenu Josepha Fouriera se vždy velmi těšíme....

Své studenty mohou do soutěže přihlásit všechny výzkumné...

„Ačkoliv by někdo mohl říci, že ocenění se...

Trendy
Prognóza pro rok 2024: Stavebnictví čekají změny

Pohled expertů napříč realitním sektorem a jejich výhled...

Výhled pro evropský realitní trh pro rok 2024...

Další výzvou je velký nedostatek nových bytů, snížená...

Stále palčivějším tématem je také ochrana životního prostředí....

Ekonomická nejistota se dotýká ziskovosti společností. Využití nových...

V současnosti je k dispozici celá řada digitálních nástrojů navržených...

Expertní pohled
Cena zlata prošla korekcí. Jedná se o příležitost?

Po dosažení nejvyšší míry inflace ve výši 9,1...

Obchodníci nyní posunuli sázky na první snížení úrokových...

Nejnovější Aktuality

Aktuality
Eviden ocení nejlepší počiny mladých vědců

„Na Cenu Josepha Fouriera se vždy velmi těšíme....

Své studenty mohou do soutěže přihlásit všechny výzkumné...

„Ačkoliv by někdo mohl říci, že ocenění se...

Aktuality
Moravskoslezský kraj tahounem v zelených a chytrých řešeních

Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava (VŠB-TUO)...

Čtyři vzájemně propojené živé laboratoře mají za cíl...

Důležitou součástí bude sledování změn v regionu optikou...

„Vzdělání, podnikání, inovace a spolupráce státní správy se...

Aktuality
Wienerberger obnovuje výrobu v závodech

Od ledna společnost postupně spouští závody v Hranicích,...

Wienerberger také investuje do aktivit spojených s udržitelným...

Rok 2024 bude pro stavební trh rokem očekávání...