Středa 24. dubna 2024
ikona hodiny6. 5. 2023 06:13

Stav českého pohostinství a ubytovacích služeb

Asociace hotelů a restaurací České republiky spolu se společností Data Servis – informace zveřejnila průzkumy a data o stavu a výkonech pohostinství a ubytovacích služeb za rok 2022 v porovnání s rokem 2019. Z dat vyplývá, že stravovací a ubytovací služby stále čelí ekonomickým problémům, vyplývajícím z dvouletého propadu tržeb a následného extrémního růstu nákladů. Za této situace by jakékoliv zvyšování daňové zátěže znamenalo další ohrožení podnikání v těchto oborech, snížení konkurenceschopnosti na evropském trhu a další nárůst inflace.

Valerie Saara autor

Foto: Shutterstock.com Zpráva o stavu českého pohostinství a ubytování Foto: Shutterstock.com

Přestože v roce 2022 došlo k oživení cestovního ruchu, stále jsme se nedostali na úroveň roku 2019. Stravovací služby sice zaznamenaly více zákazníků, ale zvyšující se náklady dále ohrožují existenci až 53 % provozovatelů restaurací a dalších 7 % restauratérů již zvažuje uzavření provozu.

Stravovací služby – porovnání výkonu 2022 / 2019

Podle průzkumu společnosti Data Servis – informace s.r.o. se počet návštěvníků restaurací v loňském roce zvýšil o 16 % ve srovnání s rokem 2019. Index vývoje tržeb se zvýšil o 23 %. Naproti tomu náklady rostly v roce 2022 téměř všem gastro zařízením. Konkrétně ceny energií se zvýšily 84 % provozovnám v průměru o 39 %. Dále 8 z 10 podniků nakupovalo za vyšší ceny nápoje a suroviny pro přípravu jídel, nárůst cen na vstupech byl v průměru o 22 % vyšší v meziročním srovnání. Náklady na zaměstnance se zvýšily o 14 % a ceny nájemného narostly v průměru o 16 %.

Polovina provozovatelů restaurací zatím zvýšené náklady plně nepromítla do cen pokrmů pro konečné spotřebitele. Cena poledního menu se zvýšila v roce 2022 o 22 % ve srovnáním s rokem 2019. Podnikatelé se stále snaží udržet gastronomii dostupnou pro své zákazníky.

Ubytovací služby – porovnání výkonu 2022 / 2019

Obsazenost ubytovacích zařízení v kategorii hotel a penzion byla v loňském roce v průměru na úrovni 60 %, při cenách přibližně stejných jako v roce 2019. Praha jako nejvíce zasažený region dosáhla obsazenosti 58 %, což je o 20 % méně než v roce 2019, při průměrné ceně v kategorii hotel 4 * 98,- €, za pokoj. Náklady v případě hotelových služeb vzrostly v průměru proti roku 2019 rovněž až o 60 % a to za situace, kdy se zatím nijak zásadně nezvyšovaly ceny ubytování. V roce 2022 chybělo v ČR 30 % zahraničních turistů, ale podíl domácích turistů vzrostl o 10 %. Celkově tedy stále chybí 20 % hostů oproti roku 2019.

Prohlédněte si detailní data

AHR CR ubytovaci sluzby 2019 az 2022 vykony

Zobrazit

Analýza sazeb DPH v ČR a prinosy nízké sazby

Zobrazit

DataServis

Zobrazit

DPH ve službách stravování a ubytování

Ubytovací služby byly vždy od našeho vstupu do EU ve snížené sazbě DPH, stravovací služby až do roku 2016 v základní sazbě, kdy byly přesunuty do snížené sazby. K dalšímu přesunu došlo v roce 2020 a to srovnáním jednotné (nejnižší), tedy druhé snížené sazby 10 % pro služby stravování i ubytování. Pokud by tedy úvahy vlády směřovaly k přesunu obou nebo jedné ze sazeb do základní, nejvyšší, byli bychom v případě evropského trhu jedinou zemí u ubytovacích služeb. Stravovací služby v základní sazbě mají pak pouze čtyři země v Evropě. AHR ČR zpracovala analýzu současné úrovně DPH a důvodů, proč evropské země sníženou sazbu na služby aplikují. Tento materiál byl zaslán premiérovi a ministru financí (je součástí této tiskové zprávy).

Z výše uvedených dat vyplývá, že jakékoliv zvýšení sazeb DPH se musí nutně promítnout do cen konečného spotřebitele a mělo by dopad nejen na další růst inflace a zdražení služeb pro hosty, ale také na zásadní snížení konkurenceschopnosti na trhu cestovního ruchu v rámci EU.

Václav Stárek, prezident AHR ČR k tomu dodává: „Z našich údajů je zcela evidentní, že obor ubytovacích a stravovacích služeb se tři toky potýká se zásadními ekonomickými problémy a cestovní ruch se stále nevzpamatoval z pandemických omezení. Za této situace by jakékoliv úvahy o zvyšování daní nebo dokonce přesunu našich služeb do základní sazby znamenaly zdražení služeb pro hosty, snížení výkonu cestovního ruchu a v závěru i negativní dopady do veřejných financí. Podnikatelé v našem oboru by stáli před otázkou, zda zdražit a přijít o další zákazníky nebo ukončit podnikání. Prostor na další pokrytí zvýšených nákladů zde již opravdu není.“

Články autora Valerie Saara

Nejnovější články

Pohled z praxe
Téměř 90 % domácností ušetří na energiích

ČEZ Prodej v rámci rozsáhlé analýzy zpracoval data o...

„Fotovoltaické systémy a tepelná čerpadla umožňují efektivně a...

Názory
Čína hromadí zásoby kritických komodit

Zůstaneme-li u mědi, její cena je často využívána...

Zatímco Čína má v rámci celého dodavatelského řetězce...

Cestovní ruch
TIC BRNO boduje na poli cestovního ruchu

„Ze všech cen máme velkou radost. Nejen že...

Velkou cenu cestovního ruchu každoročně vyhlašuje agentura COT...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Ceny bytů poletí vzhůru, říkají developeři

A její ředitel, Michal Vacek říká: „Na základě...

Předseda představenstva společnosti Central Group Dušan Kunovský k...

Téměř dva roky trvající pokles poptávky je u...

V případě Prahy se pro první pololetí čeká,...

Ceny rezidenčních nemovitostí se v průběhu roku opět...

„Pro zachování kvalitní výstavby, investic do nových technologií...

A Miroslav Zetek, člen představenstva pro řízení obchodu...

Údaje vycházejí ze Studie developerských společností H1/2024 zpracované...

Analýzy
Lidé míří za gastro zážitky, i když stojí víc

Souhrnné tržby gastro podniků dosáhly za první kvartál...

Restaurace svými tržbami odpovídají průměru celého gastra. Ovšem...

Zatímco v roce 2019 tvořily prodeje hlavních jídel během...

Průměrná obědová útrata v restauraci je nyní 224...

Podíváme-li se pouze na období posledních týdnů, je...

„Velikonoce letos opravdu zafungovaly dokonale. Moje rada provozovatelům...

V úvodu jara se nejvíc dařilo podnikům ve Středočeském...

V podstatě to ilustruje vývoj v celém prvním čtvrtletí, kde...

„Důvody, proč tomu tak bylo, můžeme jen odhadovat....

Analýzy
Češi nechtějí odejít za prací do zahraničí

Důležitou roli při rozhodování ale hraje rodina –...

Lidé jsou nejvíce otevřeni přestěhovat se za prací...

V Česku a Severním Makedonii je téměř polovina...

Důležitým faktorem při zvažování konkrétní nabídky není jen...

„První tři země v Evropě, do kterých to...

Ve střední Evropě, na Balkáně a v regionech...

Naopak největší překážkou práce v zahraničí je dlouhodobé...

Poskytovatel náborových služeb Alma Career uskutečnil průzkum ve...