Sobota 22. června 2024
ikona hodiny26. 10. 2023 08:56

Propad českého hotelnictví pokračuje, září pomohlo jen kosmeticky

Nejnovější data poradenské společnosti STR popisují nástup druhé hlavní sezóny – měsíc září. Počasí hotelovému byznysu přálo. Podrobnější pohled na čísla však ukazuje hotelový trh ČR jako poraženého pocovidového vývoje. Jak oproti zbytku Evropy, tak v porovnání s přímými konkurenty.

Dagmar Schejbalová autor

Foto: Shutterstock.com Propad českého hotelnictví pokračuje Foto: Shutterstock.com

Hostů (a cizinců) přijelo do ČR oproti loňsku více, hotely nejsou poloprázdné a atakují hranici 80 %. Nicméně čísla obsazenosti o moc výše jít nemohou. Meziroční nárůst cen okolo 10 % nepokrývá ani nominální inflaci, natož inflaci hotelovou (potraviny, energie, mzdy), která je meziročně skoro trojnásobná. Ceny pokojů nedosahují úrovně letošního června a pražský trh ochlazuje.

Když vynásobíme obsazenost a cenu pokoje, vznikne v jádru Tržba za pokoj a noc (REVPAR). Když se tedy podíváme na tyto tržby: Evropa vzrostla o 28 % (září 23 vs září 23). Celoročně (leden-září; year-to-day (YTD)) o 25 %. Praha má +5,1 % září a minus -1,0 % YTD, ČR 8,7 % (září) a 2,4 % YTD.

Naši přímí konkurenti: Budapešť o 16,4 % v září, ale +34 % YTD. Varšava dokonce září +25 % a YTD +32 %. Vídeň +29 % září a 8 % YTD. A premianti evropského trhu rostli podstatně víc: Lisabon 31,3 %, Paříž 41 %, Milán 50,4 % a Řím dokonce o 72,1 %. I Moskva roste rychleji než Praha. (Occ % = obsazenost hotelů; Tržby v eurech)

Zdroj: Czech Inn Hotels Zdroj: Czech Inn Hotels
Zdroj: Czech Inn Hotels Zdroj: Czech Inn Hotels

Naši přímí konkurenti stále rostou (Vídeň navíc startovala už s jistým náskokem), ČR stagnuje. Když k tomu připočteme jednu z nejvyšších inflací v Evropě se zvláště nepříznivým vývojem energií a potravin (hotelové komodity) – ztrácíme konkurenceschopnost i v tomto kdysi úspěšném odvětví. Hezké počasí a slušné zářijové výsledky to ani zdaleka nepřekryjí. „Pro nás jsou špatné výsledky českého hotelového trhu příležitostí k akvizicím,“ hledá pozitiva Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové sítě Czech Inn Hotels. „Radost z toho nemám a abych byl upřímný, pokukujeme také po akvizicích v Polsku, Maďarsku a dál na východ. Uměl bych stagnaci ČR popsat i ostřeji, ale to je pořád stejná písnička. Málo akcí, málo letů do Prahy, neregulované AirBnB a další a další,“ uzavírá hoteliér.

Meziměsíční srovnání 

Září je druhá hlavní sezóna, kdy se hosté v Evropě přesouvají zpět z jihu do turistických měst a obecně měst. Více obchodních cest, návštěv, více kongresové turistiky. Grafy krásně ilustrují závislost obou jevů – obsazenosti a ceny – během roku. A vývoj českých cen, který je blíže Bratislavě než Vídni, je varující.

Zdroj: Czech Inn Hotels Zdroj: Czech Inn Hotels
Zdroj: Czech Inn Hotels Zdroj: Czech Inn Hotels

Ze zářijových čísel českých hotelů vynikají v obsazenosti hotely skupiny Czech Inn Hotels: Wellnes Hotel STEP 86,3 %; pětihvězdičkový The Grand Mark Prague 91,0 % (s cenou 325,22 euro), Hotel Merkur 96,8 % a Josephine Old Town Square Hotel dokonce 97,7 % (s cenou 141,60 euro).

Články autora Dagmar Schejbalová

Nejnovější články

Pohled z praxe
Plasty se stávají strategickou komoditou

Je to celkem pochopitelné. Plasty jsou v různé podobě...

Nejen evropský plastový odpad se z části vyvážel do...

Plasty se vyrábějí z ropy, která se kvůli omezeným...

Jak úplné cirkularity dosáhnout? Samozřejmě by bylo nejlepším...

Cestovní ruch
Pražské zastupitelstvo schválilo novou strategii cestovní ruchu

Součástí strategie na roky 2024–2027 jsou i konkrétní...

Vyhodnocení Koncepce příjezdového cestovního ruchu Zájmy Prahy na...

Pohled z praxe
Digitalizace HR: Trend, který mění svět podnikání

Firmy se primárně zaměřují na digitalizaci výroby a...

„Pokud personální oddělení stále využívá převážně papírové dokumenty,...

Nové technologie se v HR aktuálně využívají v rámci...

Nejnovější Cestovní ruch

Cestovní ruch
Pražské zastupitelstvo schválilo novou strategii cestovní ruchu

Součástí strategie na roky 2024–2027 jsou i konkrétní...

Vyhodnocení Koncepce příjezdového cestovního ruchu Zájmy Prahy na...

Cestovní ruch
Last minute zájezdy jsou levnější než loni

Prodeje zájezdů cestovních kanceláří letos dosahují podobné úrovně,...

Při stanovování cen ze strany CK jsou hlavními...

Cestovní ruch
Letiště Praha produkuje jen čtvrtinu emisí CO₂ oproti dřívějšku

„Nejprve jsme se zaměřili na snižování dopadů na...

Letiště Praha využívá hned několik projektů, které mu...