Sobota 2. prosince 2023
ikona hodiny26. 10. 2023 08:56

Propad českého hotelnictví pokračuje, září pomohlo jen kosmeticky

Nejnovější data poradenské společnosti STR popisují nástup druhé hlavní sezóny – měsíc září. Počasí hotelovému byznysu přálo. Podrobnější pohled na čísla však ukazuje hotelový trh ČR jako poraženého pocovidového vývoje. Jak oproti zbytku Evropy, tak v porovnání s přímými konkurenty.

Dagmar Schejbalová autor

Foto: Shutterstock.com Propad českého hotelnictví pokračuje Foto: Shutterstock.com

Hostů (a cizinců) přijelo do ČR oproti loňsku více, hotely nejsou poloprázdné a atakují hranici 80 %. Nicméně čísla obsazenosti o moc výše jít nemohou. Meziroční nárůst cen okolo 10 % nepokrývá ani nominální inflaci, natož inflaci hotelovou (potraviny, energie, mzdy), která je meziročně skoro trojnásobná. Ceny pokojů nedosahují úrovně letošního června a pražský trh ochlazuje.

Když vynásobíme obsazenost a cenu pokoje, vznikne v jádru Tržba za pokoj a noc (REVPAR). Když se tedy podíváme na tyto tržby: Evropa vzrostla o 28 % (září 23 vs září 23). Celoročně (leden-září; year-to-day (YTD)) o 25 %. Praha má +5,1 % září a minus -1,0 % YTD, ČR 8,7 % (září) a 2,4 % YTD.

Naši přímí konkurenti: Budapešť o 16,4 % v září, ale +34 % YTD. Varšava dokonce září +25 % a YTD +32 %. Vídeň +29 % září a 8 % YTD. A premianti evropského trhu rostli podstatně víc: Lisabon 31,3 %, Paříž 41 %, Milán 50,4 % a Řím dokonce o 72,1 %. I Moskva roste rychleji než Praha. (Occ % = obsazenost hotelů; Tržby v eurech)

Zdroj: Czech Inn Hotels Zdroj: Czech Inn Hotels
Zdroj: Czech Inn Hotels Zdroj: Czech Inn Hotels

Naši přímí konkurenti stále rostou (Vídeň navíc startovala už s jistým náskokem), ČR stagnuje. Když k tomu připočteme jednu z nejvyšších inflací v Evropě se zvláště nepříznivým vývojem energií a potravin (hotelové komodity) – ztrácíme konkurenceschopnost i v tomto kdysi úspěšném odvětví. Hezké počasí a slušné zářijové výsledky to ani zdaleka nepřekryjí. „Pro nás jsou špatné výsledky českého hotelového trhu příležitostí k akvizicím,“ hledá pozitiva Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové sítě Czech Inn Hotels. „Radost z toho nemám a abych byl upřímný, pokukujeme také po akvizicích v Polsku, Maďarsku a dál na východ. Uměl bych stagnaci ČR popsat i ostřeji, ale to je pořád stejná písnička. Málo akcí, málo letů do Prahy, neregulované AirBnB a další a další,“ uzavírá hoteliér.

Meziměsíční srovnání 

Září je druhá hlavní sezóna, kdy se hosté v Evropě přesouvají zpět z jihu do turistických měst a obecně měst. Více obchodních cest, návštěv, více kongresové turistiky. Grafy krásně ilustrují závislost obou jevů – obsazenosti a ceny – během roku. A vývoj českých cen, který je blíže Bratislavě než Vídni, je varující.

Zdroj: Czech Inn Hotels Zdroj: Czech Inn Hotels
Zdroj: Czech Inn Hotels Zdroj: Czech Inn Hotels

Ze zářijových čísel českých hotelů vynikají v obsazenosti hotely skupiny Czech Inn Hotels: Wellnes Hotel STEP 86,3 %; pětihvězdičkový The Grand Mark Prague 91,0 % (s cenou 325,22 euro), Hotel Merkur 96,8 % a Josephine Old Town Square Hotel dokonce 97,7 % (s cenou 141,60 euro).

Nejnovější články

Cestovní ruch
Výjimečné zážitky, které vás spojí!

Od firemních setkání přes teambuildingy až po spektakulární...

Všestranné konferenční prostory: Ať už pořádáte konferenci, uvedení...

Relaxace a odpočinek: Po dlouhém dni plném jednání...

Zkušený eventový tým: Tým specialistů hotelu Aquapalace se...

Nespokojte se s průměrností, když můžete být výjimeční!...

Aktuality
Smartwings otevřou pravidelnou linku Praha – Atény  

Let QS1140 bude odlétat z Letiště Václava Havla...

Kromě Atén nabídne letecká společnost Smartwings v letním...

Aktuality
Raketový týden pro české FTMO

„V Londýně jsme se hlavně chtěli setkat se...

Vedle úspěchu v Londýně si FTMO odneslo také...

Nejnovější Cestovní ruch

Cestovní ruch
Výjimečné zážitky, které vás spojí!

Od firemních setkání přes teambuildingy až po spektakulární...

Všestranné konferenční prostory: Ať už pořádáte konferenci, uvedení...

Relaxace a odpočinek: Po dlouhém dni plném jednání...

Zkušený eventový tým: Tým specialistů hotelu Aquapalace se...

Nespokojte se s průměrností, když můžete být výjimeční!...

Cestovní ruch
Francouzi objevují české a moravské regiony. I díky gastronomii

Tyto a další informace byly součástí exportního workshopu,...

„Při lákání Francouzů do Česka je třeba mimo...

Cestovní ruch
miniMarket + maxiMaraton zároveň

Zatímco vystavovatelské stolky zažívaly úbytě, doprovodný program se...

V nepříliš dávné minulosti se počet veletržních akcí cestovního...

Czech Travel Market, skromnější následovník někdejšího MADI, je...

Workshopy byly navštíveny dobře, na všech vládl čilý...

Asociace cestovních kanceláří České republiky zorganizovala v rámci projektu...

Cestovní kanceláře, bohužel, ručí skoro za všechno (a...