Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Únorová data poradenské společnosti STR ukazují mimořádně turisticky příznivou zimu pro české (pražské) hotely. Česká republika se svým 25,1% meziročním růstem tržeb – je potom evropským premiantem. V absolutních číslech se však pohybujeme stále v pozadí evropského pelotonu.
Velmi teplý únor ve střední Evropě ukázal silnou korelaci mezi počasím a cestováním do České republiky. Stále více turistů se rozhoduje na poslední chvíli, a čím dál více z nich jsou Češi, Němci, Slováci a Poláci (okolní země cestující autem). Jejich citlivost na příjemné počasí je mnohem vyšší než u jiných skupin turistů. Menší radost panuje jistě na horách, ale na rozdíl třeba od Rakouska, drtivá většina našeho trhu jsou městské hotely s dominující Prahou. Únorové tržby vzrostly v ČR meziročně o více než 25 %, což dělá z Česka únorového premianta Evropy.
„Klobouky bych nevyhazoval zas až moc vysoko. Radovat se, že jsme se dostali k Maďarsku, Slovensku či Polsku – je trochu laciné,“ mírní optimismus Jaroslav Svoboda, majitel hotelové sítě Czech Inn Hotels, která ubytovala téměř 1,5 milionů hostů v roce 2023, a nyní je jedničkou českého trhu. „Nejde jen o to, že jsme stále ještě za čísly před covidem, ale musíme si uvědomit, že covidový a post-covidový propad hotelů byl v ČR jeden z největších, a teď tedy se jakoby vracíme někam do pelotonu.“
Trend českých hotelů je za únor jednoznačně pozitivní. Pokud se však podíváme na absolutní čísla tržeb na pokoj, vidíme Českou republiku v evropském podpalubí. Výrazně pod námi je jen Litva, Lotyšsko a Chorvatsko (ale ti leccos doženou přes léto), pár středo-východo-evropských zemí (Polsko, Rumunsko …) má srovnatelná čísla – na drtivou většinu zemí se díváme z odstupu.
Únor je typicky mimosezónní měsíc. V České republice však v poslední době sledujeme trend slábnutí sezónnosti, Praha například (narozdíl od loňska) porazila v zimě v obsazenosti Vídeň. A to byl leden chladný měsíc – narozdíl od klimaticky příznivého února. Graf jinak dobře ukazuje vývoj turismu během uplynulého roku.
Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako STR, poskytuje tržní údaje o hotelovém průmyslu po celém světě. V současné době sleduje více než 60 000 hotelů s více než 8 miliony pokojů. Mezi českými hoteliéry jde o nejznámější nástroj pro porovnávání výsledků. V České republice STR sleduje 19,5 tisíce hotelových pokojů (tedy zhruba třetinu celkové kapacity), ovšem v segmentu lepších hotelů podíl výrazně roste. Například v Praze se již blíž polovině. Výhodou je také především měsíční báze vyhodnocení, což je třikrát aktuálnější než ČSÚ, a relevantní data o cenách pokoje a obsazenosti opřená o celosvětově prověřenou metodiku.