Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Společnost HotelTime Solutions provozuje cloudové systémy v oboru hotelnictví, gastronomie, wellness a konferencí pro více než 400 hotelů napříč Českou republikou, a proto disponuje naprosto unikátními daty o změnách chování zákazníků a situaci v českých hotelech.
Jak vypadal cestovní ruch v Česku v roce 2023, které národnosti k nám zamířili nejčastěji, jak se změnila obsazenost hotelů v porovnání s předchozími roky, a jaké trendy jde pozorovat v chování turistů, to vše si můžete přečíst v následujícím článku.
V roce 2023 dominovali mezi klienty českých hotelů převážně Češi (každý druhý host byl Čech!) a naši sousedé z Německa, Slovenska a Polska. Z grafu níže je patrné, že polovinu hostů tvořili Češi a celé 2/3 pak Češi a sousední země (bez Rakouska). Pro Rakušany, kteří jsou sami o sobě turistickou velmocí (a bývalé centrum mocnářství ) není Česká republika turisticky zajímavou destinací.
Významný propad vidíme u turistů ze vzdálenějších států, kteří dříve tvořili skoro třetinu z celkové návštěvnosti, a nyní sotva jednu pětinu hostů. Chybí dříve významné skupiny turistů z Asie, Ameriky a pochopitelně Ruska.
„Trend pochopitelně pozorujeme, je příjemné slyšet češtinu nejen na ulicích, ale i v hotelu. Turistika se změnila a přijíždějí Češi a naši sousedé, s výjimkou tedy Rakušanů,“ vysvětluje Jaroslav Svoboda, majitel společnosti Czech Inn Hotels, která je současnou jedničkou na českém trhu se skoro 1,5 milionem ubytovaných hostů v roce 2023. „Jsme česká firma a Češi jsou naši oblíbení klienti, ale znamená to propad tržeb ve službách a gastronomii, protože zahraniční turisté jsou obecně zvyklí více utrácet.“
Přestože průměrná obsazenost českých hotelů je oproti roku 2019 stále v propadu, přesto vidíme zajímavý regionální vývoj. První místo Prahy, tradičního tahouna české turistiky, nikoho nepřekvapí, ale na druhé místo se již prodrala jižní Morava, následuje lázeňský Karlovarský kraj, oblíbený především mezi návštěvníky z Německa, a posledním relativně turisticky úspěšným regionem je kraj Jihočeský.
Zatímco cestování bylo vždy spojováno především se společnou dovolenou rodin, partnerů nebo přátel, podle dat společnosti HotelTime Solutions v roce 2023 vzrostl zájem o pobyty pro jednu osobu. Jedním faktorem je pochopitelně počet služebních cest a pracovních pobytů, částečně se ovšem nenápadně objevuje nový trend dnešní doby, kdy zejména mladí lidé neváhají vyrazit na cesty pouze jako singles, tedy bez doprovodu partnera nebo přátel. Dříve neobvyklý model dovolené pro jednoho se tak možná stává v hotelnictví novým fenoménem, který se bude objevovat v budoucnu stále častěji.
Velké téma byly v posledních letech platby kartou versus hotovostní platby. Data ukazují, že bezhotovostní platby byly v hotelech dvoutřetinové již před covidem a jejich nulový nárůst jistě překvapí. Zatímco u maloobchodního prodeje bychom dostali jistě dramatický nárůst bezhotovostních plateb v letech 2016-2023, u hotelů tomu tak není. V roce 2023 byly bezhotovostní platby na stejné úrovni jako v roce 2016. „Velké hotely mít bezhotovostní platby pochopitelně musí, většina hostů to preferuje,“ říká Jaroslav Svoboda a pokračuje: „Ale rozumím menším provozovnám, které se těmto typům plateb vyhýbají, protože to stojí dost peněz. Například my platíme miliony korun měsíčně. Kdyby provizi z platebních karet platili zákazníci, tak by si to asi rozmysleli.“
Dalším globálním trendem je využívání aplikací a velkých portálů pro ubytování. Dominantní platforma Booking.com kontinuálně roste covid-necovid. Od roku 2019 se čísla zvýšila z 30 % rezervací na celých 37 %. „Vývoj jde tímto směrem, ale jedná se o další nemalé peníze, které nezůstanou v ČR. Jde často až o 18 % ceny pokoje. Některé hotely nabízejí při jednání s přímým klientem lepší ceny než booking.com. Nám to pomohlo zvýšit přímý prodej až o desítky procent,“ vysvětluje Jaroslav Svoboda.