Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Nejnovější listopadová data poradenské společnosti STR po dlouhé době byly pro české hoteliéry příjemným čtením. Česká republika patřila k nejrychleji meziročně rostoucím evropským zemím. Hodně hoteliérů ale trne v obavách, zda tento trend vydrží.
Listopadová čísla českého trhu je nutno číst jednoznačně pozitivně. V porovnání s rokem 2022 došlo k signifikantnímu nárůstu v obsazenosti českých hotelů a také v cenách. Listopadové tržby vzrostly meziročně o více než 22 %, což je v evropském měřítku třetí největší nárůst po Rusku (+41 %) a Turecku (+37 %). Mezi klasickými evropskými zeměmi jsme první.
NÁKLADY: Data STR ukazují jen příjmy, nikoli náklady. Dvacetidvouprocentní růst českých tržeb je krásný, ale růst nákladů v českých hotelích je bohužel vyšší nebo minimálně srovnatelný. „Energie vzrostly o 60 % a více, potraviny rozhodně o více než zmiňovaných 22 % a o tlaku na mzdy s tím vším souvisejícímu si asi nemusíme dlouze vypravovat,“ vysvětluje Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové sítě Czech Inn Hotels. „Náš listopad 22/23 je růst nákladů okolo 15 % a to byl nákladově měsíc letos nejlepší. Lidé většinou inflační úvahy a počítání moc nechápou, ale je to pro ekonomiku mor.“ Pokud se tedy porovnáváme s listopadem 2022, nejde ve skutečnosti o 22% růst, ale po odečtení hotelové inflace je to růst vlastně jen mírný.
SROVNÁVACÍ ZÁKLADNA: Úplně jiný pohled dostaneme, pokud současnou situaci porovnáme s rokem 2019. Zde nejenže je ČR svým růstem hluboko pod růstem nákladů, ale zejména zaostává za srovnatelnými zeměmi. Růst tržeb České republiky je totiž jen 4 %, zatímco Maďarsko dosahuje o více než 30 % lepších výsledků, Polsko o 23 % a výrazně rychlejší růst ukazují i Slovensko a Rakousko. Více v tabulce. Jezdit do Maďarska i Polska je teď zkrátka trendy – mají hodně akcí, stadiony na sportovní akce a slušnou infrastrukturu.
BEZPEČNOST MĚST: Velkou výhodou České republiky a Prahy byla kromě turistické přitažlivosti a mírného klimatu i bezpečnost. Čím dál tím více západních turistů oceňovalo pouliční bezpečí a klid, na který v jejich domovských státech často již jen vzpomínají. Je proto velkou otázkou, jak poptávku ovlivní vražedný prosincový útok jen pár metrů od Karlova mostu a hlavních turistických památek. „Upřímně, Praha byla ve všech velkých světových médiích za posledních třicet let jen jednou, při devastující povodňové vlně v roce 2002, a turistický trh se z toho dost dlouho vzpamatovával. A nikomu jste nevysvětlil, že většina hotelů a turistických lákadel leží v naprostém bezpečí a nebyla vodou vůbec nijak ohrožena. Teď jsme byli bohužel v tragické souvislosti ve všech světových televizích opět,“ neskrývá obavy Jaroslav Svoboda.
Listopadem začíná krátká mimosezóna, která je pak přerušená adventní, vánoční a silvestrovskou turistikou.
Graf ukazuje, jak do ČR přišel podzimní pokles později než do srovnatelných destinací.
A dobře také ukazuje vývoj turismu během celých dvanácti měsíců.