Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Cestování do zahraničí loni poprvé překonalo úroveň před pandemií COVID-19. Uskutečněno bylo 7,8 milionu zahraničních cest, což přestavuje 15% meziroční nárůst a o 6 % více než v roce 2019. Ačkoli se délka pobytu téměř nezměnila, Češi si za dovolenou připlatili. V průměru o 10 %. Podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) se snížil podíl Čechů, kteří vyráželi na delší cesty na vlastní pěst. Cestovní kanceláře tak opět posílily svoji pozici. Nejvíce se cestovalo tradičně do Chorvatska, na Slovensko a do Itálie. Velmi oblíbené bylo loni i Španělsko, naopak Egypt se o čtvrtinu propadl.
Podle dat Češi loni celkem podnikli 28 milionů delších i kratších cest. Více než čtvrtina (27,8 %) z nich byla do zahraničí, přičemž o rok dříve to byla pouhá pětina (20,5 %). Delších pobytů (na 4 a více nocí) se loni uskutečnilo 12,5 milionu, z nich 45,3 % (5,7 milionů) bylo do zahraničí. Oproti roku 2022 jde o 7,7% nárůst a podíl delších zahraničních cest se dostal zpět na úroveň před pandemií, respektive nad 40 %.
Data potvrzují, že v loňském roce razantně vzrostl zájem o kratší zahraniční cesty na jednu až tři noci. Celkem jich Češi podnikli 1,8 milionu, což je o 33 % více než v roce 2022.
Na vlastní pěst vyrazily na delší pobyty necelé 3 miliony lidí, což je o 3,5 % více než v roce 2022. Podíl individuálních cest ale přesto klesl. V roce 2022 byl 58 % proti 42 % ve prospěch individuálních cest, loni 56,3 % proti 43,7 %. „Výrazně však přibylo lidí, kteří na delší pobyty do zahraničí využili služeb cestovních kanceláří. Celkem jich bylo 2,3 milionů, tedy o 10,2 % více než v roce 2022 a o 5,8 % více než v roce 2019,“ říká Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny.
Podle dat ČSÚ průměrná délka jedné delší zahraniční cesty loni klesla nepatrně ze 7,7 na 7,6 dní. Délka individuálních cest byla v průměru 7,8 nocí. Tím byly o trochu delší než cesty organizované, které minulý rok trvaly průměrně 7,5 nocí.
V loňském roce pak vyšla jedna delší zahraniční cesta průměrně na 16 802 korun. Oproti roku 2022 jde tak o 4,8% nárůst.
Ještě větší nárůst průměrné ceny zaznamenaly kratší zahraniční cesty na 1 až 3 noci, za které Češi zaplatili dokonce o 10,2 % více než rok předtím (5 898 korun). Výdaje na jeden den kratší zahraniční cesty vzrostly dokonce o 12,3 % z 1 567 korun na 1 759.
Do Chorvatska loni vyrazilo na delší dovolenou v roce 2023 celkem 815 tisíc Čechů, meziročně o 3,7 % méně. Druhé místo obhájilo sousední Slovensko, kam se podívalo 698 tisíc Čechů a třetí nejnavštěvovanější zemí byla Itálie, do které zamířilo dokonce ještě o 22,7 % Čechů více než předloni, dohromady 637 tisíc. „Velký zájem pak byl o Španělsko, do kterého vyrazilo 327 tisíc Čechů, což je o 19,8 % více než v roce 2022 a dokonce téměř dvakrát více než v roce 2019. Největší propad naopak zaznamenal Egypt, kam vyrazilo o 23 % lidé méně než v roce 2022,“ dodává Vlastimil Divoký.