Neděle 5. května 2024
ikona hodiny12. 11. 2021 20:39

Hodnocení brutální kampaně z pohledu reklamní agentury

Boj s dezinformacemi jsme zdaleka nevyhráli

Tento týden odcházející vláda odstartovala kampaň, která měla motivovat k očkování. Ihned ale vyvolala bouřlivou reakci veřejnosti s tím, že byla často označena za neetickou. Přesto někteří odborníci tento pohled nesdílí i s ohledem na fakt, že se jedná o závažnou infekční chorobu, která může skončit smrtí. Kvůli dezinformacím mnoho lidí odmítá očkování a stále velký počet se ještě nerozhodlo. Má taková kampaň šanci na úspěch i z dlouhodobého hlediska? Stačí v těchto případech jen apelovat na základní pudy jako je strach? Na hodnocení kampaně Ministerstva zdravotnictví jsme se zeptali zkušeného marketéra a kreativce Ondřeje Tylečka z reklamní agentury Fairy Tailors. 

Lucie Peša Lucie Peša autor

Lucie Peša je absolventka Konzervatoře Jaroslava Ježka, která nemá hudební sluch a tak raději píše. Copywritingu se věnuje skoro nepřetržitě od roku 2011. Od té doby prošla dvěma reklamními agenturami, EDU start-upem, zkusila si práci na volné noze, natočila jeden dokument a získala redakční, scenáristické i marketingové zkušenosti. Svými nápady a texty se podílela na online i televizních kampaních klientů jako je Pilsner Urquell, Savencia, Škoda Auto nebo Tchibo. V současné době spolupracuje s agenturou Fairy Tailors a zároveň jako redaktorka přispívá články a reportážemi na portály KomoraPlus a Workspace15, spadající pod deník E15.

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Jak se na kampaň díváte jako agentura, zvolili byste tento způsob sdělení?

Komunikační kampaň nestojí jen na dobrém kreativním nápadu, ale zejména v takto doslova životně důležité věci musí mít velmi pevné datové základy. Kdo jsou lidé, kteří očkování odmítají, a jaký vliv na ně mají různé apely? Teprve na základě kvalitního výzkumu lze navrhnout různé kreativní koncepty. Ty je pak nutné otestovat, zjistit, jak působí na příjemce, a vybrat nejsilnější koncept. Upřímně doufám, že Ministerstvo zdravotnictví nevystřelilo kampaň od pasu, ale poctivě pracovalo s daty a testy. Na kampani hodnotím pozitivně, že se o ní mluví. Je výrazná a odvážná a už teď si získala pozornost. Veřejný prostor je plný explicitních vizuálů a silných vyjádření, takže když chcete, aby se vaše sdělení prosadilo, někdy musíte jít na hranu.

Co byste udělali jinak? Co vám tam chybí?

Velmi rád bych od Ministerstva zdravotnictví slyšel, jak při tvorbě kampaně postupovalo a z jakých dat vycházelo. Hodnotit kampaň bez dat a na základě několika prvních vizuálů není fér. Způsobů, jak bojovat proti dezinformacím, je celá řada, a neexistuje odborný konsenzus, jak to dělat univerzálně správně. Slovenské Ministerstvo zdravotníctva má velmi hezkou dlouhodobou komunikační kampaň postavenou na fact-checkingu a vysvětlování výhod očkování, přesto má plné očkování proti covidu pouze 44 % Slováků.

Jaké kanály pro toto sdělení byste zvolili a proč?

Kampaň musí být vidět všude. Klíčová jsou jak tradiční média, zejména televize, která dodají sdělení důvěryhodnost, tak sociální sítě, které umožní mikrocílení na potřebné cílové skupiny, například na obyvatele konkrétních obcí s nízkou mírou proočkovanosti nebo na skupiny osob, které dle demografie a zájmů mají největší tendenci podléhat dezinformacím.

Reklamy po vzoru Besip, případně proti kuřákům – mají či měly podle vás efekt? Stačí v těchto případech apelovat jen na základní pudy, strach apod.?

Apelovat na základní pudy včetně strachu je velmi účinná cesta. Je otázkou, zda to může fungovat dlouhodobě – vsadím se, že obrázky a nápisy na cigaretových obalech se většině kuřáků už okoukaly a nevěnují jim pozornost. Výrazná kampaň BESIPu „Nemyslíš, zaplatíš“ si naopak získala obrovský zájem veřejnosti i médií. Vzhledem k tomu, že aktuální kampaň Ministerstva zdravotnictví sleduje okamžité cíle, se domnívám, že apel na strach může u některých příjemců kampaně fungovat. Boj s dezinformacemi jsme však touto kampaní v žádném případě nevyhráli.

Články autora Lucie Peša

Nejnovější články

Analýzy
Výrazná změna v chování hostů

Jak vypadal cestovní ruch v Česku na začátku...

Začátek roku znamenal úbytek českých hostů, ovšem stále...

Data se pochopitelně velmi liší pro jednotlivé kraje....

Velkým tématem byly v posledních letech platby kartou...

Dalším globálním trendem je využívání aplikací a velkých...

HotelTime PMS a další systémy jsou aktuálně používány...

Analýzy
Hypotéky očima experta

Aktuální analýza přináší přehled vývoje v oblasti úrokových...

Březen 2024 byl podle statistických údajů České národní...

Úrokové sazby jsou, přinejmenším pro mě osobně, spíše...

Druhým hlavním důvodem je bezesporu fakt, že čím...

Situace okolo zákona o spotřebitelském úvěru a možnost...

Pojem „nevýkonné úvěry“ označuje laicky řečeno úvěry, u...

V den vydání tohoto dokumentu proběhlo měnověpolitické zasedání...

Další zasedání bankovní rady nás čeká za bezmála...

Advertorial
Panevropská univerzita potvrzuje svou kvalitu

„Jsme nesmírně hrdí na udělení institucionální akreditace, jež...

Panevropská univerzita je první univerzitou vzniklou po novele...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
V budoucnu bude možné pojistit takřka cokoliv

První pojistka se jménem Slavia pojišťovny byla prodána...

Zmínil jste se, že tuto novinku ocení podnikatelé,...

Všichni cizinci pocházející ze zemí mimo EU mají...

Hrdě se hlásíte k partnerství Velké pardubické, která se...

Expertní pohled
Dům je jako ekosystém, je třeba ho stavět komplexně

„Dům nejde stavět po částech, jedná se o...

V rámci celku má důležitou roli také materiál,...

Společnost jako jediná na trhu nabízí stavebníkům komplexní...

Expertní pohled
Eviden monitoruje na dark webu ukradená data

Nová služba je vhodná pro větší firmy, které...

Monitoring v rámci služby LUMINAR probíhá formou kontinuální...

Zákazník ze soukromého i veřejného sektoru může službu...