Středa 8. května 2024
ikona hodiny23. 6. 2023 06:00

Projednává se návrh Exportní strategie ČR 2023-2033

Transformace tuzemské ekonomiky, posilování globálních ambicí, zlepšování postavení českých firem nebo diverzifikace na exportních trzích. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) připravilo novou Exportní strategii České republiky, která určí směr českého exportu na příštích deset let. Resort tuto strategii zaslal ostatním resortům k připomínkám.

Vojtěch Srnka autor

MPO

Grafika: Shutterstock.com Grafika: Shutterstock.com

„Vedle podpory samotného exportu nově klademe důraz na posilování trvalého působení přímo na zahraničních trzích – zakládání zastoupení, poboček a investic v zahraničí. Tím, že českým firmám otevřeme dveře k novým příležitostem a pomůžeme jim usadit se na daném trhu, přispějeme k jejich odolnosti vůči případným budoucím krizím,“ říká ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela a dodává: „Zároveň se vydáváme směrem od plošné podpory zaměřené na kvantitu ke specifické podpoře s důrazem na kvalitu. Budeme se tak specializovat na konkrétní obory, nabízet komplexní řešení a více tak profilovat nabídku služeb státu. Pracovat chceme zejména s technologickými doménami, jako jsou 3D tisk, umělá inteligence, aplikace principů cirkulární ekonomiky či smart řešení využívající digitalizaci. Domény jsou založené na inovacích, které ministerstvo považuje za základ konkurenceschopnosti a vysoké přidané hodnoty. Nadále však platí, že budeme podporovat i tradiční obory.

Vizí exportní strategie je posílení role českých firem v globálních hodnotových řetězcích a jejich úspěšnější uplatnění především na trzích mimo EU. „Tato nová strategie nám pomůže v hledání nových národních šampiónů, inovativních firem a poskytovatelů finálních produktů a služeb s vysokou přidanou hodnotou,“ říká ministr Síkela.

Podle odhadů se každá koruna vložená do podpory exportu vrátí 50 a 80krát v objemu samotného exportu.

ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela

Exportní diverzifikace, která zůstává jedním ze tří hlavních cílů strategie, bude podpořena dlouhodobým sektorově zaměřeným působením v teritoriích. To bude založeno na kontinuálním působení v teritoriu mixem proexportních nástrojů od podpory marketingu, přes poskytované asistenční služby až k zajišťování exportního financování. Použití těchto nástrojů a aktivit v daném teritoriu na sebe musí navazovat a sledovat dlouhodobé cíle.

Strategie také počítá s rozvíjením proexportního ekosystému, který zahrnuje služby a podpory pro firmy v různých fázích podnikání – od nápadu, přes rozvoj podnikání, až po internacionalizaci, včetně zajištění financování. S tím úzce souvisí identifikace potenciálních inovativních exportérů a adekvátní nabídka podpory. „Propojováním poskytovaných podpor, a díky tzv. principu No wrong door, zvýšíme efektivitu celého systému podpory podnikání a tím také posílíme multiplikační efekt. Podle odhadů se každá koruna vložená do podpory exportu vrátí 50 a 80krát v objemu samotného exportu,“ říká mistr Síkela.

Návrh strategie byl konzultován s hlavními partnery MPO v oblasti podpory exportu, a to jak ze státní správy, tak s podnikateli. Projednání a schválení vládou resort předpokládá po jednání červencové tripartity, které je v tuto chvíli naplánováno na 10. července 2023. Díky tomu bude prostor na zapracování případných připomínek sociálních partnerů.

Články autora Vojtěch Srnka

Nejnovější články

Pohled z praxe
Když má svět dveře dokořán

Poslechněte si první epizodu. Poslechněte si druhou epizodu....

Trendy
Česko uvidí první bateriový vlak

Poprvé bude představen první bateriový vlak, který bude...

Návštěvníci letošního veletrhu se tak mohou přijít podívat...

Pohled z praxe
Elektrárny Opatovice modernizují a myslí na ekologii

Elektrárna, kterou firma provozuje, je schopná vysokoúčinné kombinované...

Už od devadesátých let firma pracuje na ekologizaci svého...

V současnosti Elektrárny Opatovice pokračují v obnově svých turbín. Po...

Energie se skrývá nejen v elektrárenských kotlích, ale také...

Nejnovější Aktuality

Trendy
Česko uvidí první bateriový vlak

Poprvé bude představen první bateriový vlak, který bude...

Návštěvníci letošního veletrhu se tak mohou přijít podívat...

Aktuality
Česká nábytkářská firma dobyla Paříž

„Účast na veletrhu byla pro firmu RIM jedinečnou...

V rámci veletrhu značka RIM prezentovala nejen své...

Workspace Expo v Paříži je mezinárodní veletrh zaměřený...

Aktuality
V USA a Kanadě mají o české firmy a startupy velký zájem

„Když jsem se bavil na cestě zpět s účastníky...

„Je povzbudivé vidět, jak české firmy a startupy v oblastech...