Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
S 1. lednem letošního roku došlo k ostrému spuštění elektronické neschopenky (eNeschopenka). Na Hospodářskou komoru se kvůli nefunkčnosti systému hned první pracovní dny v lednu obraceli jak zaměstnavatelé, tak i samotní soukromí lékaři. Komora proto obratem spustila anketu mezi svými členy, aby zjistila rozsah tohoto problému.
Hospodářská komora varovala orgány státní správy před možnými problémy s výrazným předstihem. Funkčnost eNeschopenky totiž nemohli plně testovat všichni zaměstnavatelé, což znamenalo velké riziko pro ostrý provoz systému. Výsledky bleskové ankety mezi zaměstnavateli v prvních lednových dnech nicméně nepotvrdily obavy, že by problémy se zavedením eNechopenek od začátku letošního ledna byly plošné.
eNeschopenka by měla především splnit svůj cíl – ulevit a efektivně pomoci všem zúčastněným subjektům, tedy ČSSZ, lékařům, zaměstnavatelům i zaměstnancům.
Většina zaměstnavatelů v anketě uvedla, že s fungováním eNeschopenky zatím nemá žádné zkušenosti, protože jsou jejich zaměstnanci zdraví, tudíž nemohou zatím posoudit funkčnost systému. Řada zaměstnavatelů si eNeschopenky pochvaluje. Asi třetina zaměstnavatelů uvedla, že má dobré zkušenosti například s automatickou notifikací z ČSSZ.
Co se týká negativních reakcí, nejčastěji byly zaznamenány špatné zkušenosti zaměstnavatelů se vstupem na ePortál ČSSZ. Zaměstnavatelé si tak nemohli ověřit, zda je zaměstnanec skutečně nemocný, nebo co s ním je. Nemohli tak ani např. provádět kontroly u zaměstnanců, protože nebyla dostupná informace o místě, kde budou zaměstnanci po dobu dočasné pracovní neschopnosti, o možnost vycházek, o datu příští kontroly apod.
Hospodářská komora požadovala, aby eNeschopenka byla zavedena společně se zrušením karenční lhůty a aby její parametry umožňovaly efektivní kontrolu dočasné pracovní neschopnosti ze strany zaměstnavatelů, kteří nyní hradí prvních 14 dnů pracovní neschopnosti ze svých prostředků.
Některé firmy si stěžovaly i na to, že nedostávají automatickou notifikaci nebo informace o eNeschopenkách přes kanál VREP (APEP), přestože si přes něj komunikaci s ČSSZ dohodly. Nezanedbatelný počet firem rovněž uvedl, že informace dostává jen od samotných nemocných zaměstnanců stejně jako před spuštěním eNeschopenek. Výsledky ankety Hospodářská komora diskutuje se zástupci ministerstva práce a sociálních věcí i České správy sociálního zabezpečení.