Úsudek, invence, zkušenost a odbornost zůstanou doménou lidí
NázoryCelé jaro a léto se neslo ve znamení magické zkratky AI, tedy umělé inteligence. Microsoft, respektive platforma Open AI, zpřístupnila...
Největšími úskalími rozvoje podnikání v ČR budou v roce 2020 rostoucí cena práce, nedostatek kvalifikované pracovní síly a nadměrná administrativní zátěž. Stejně jako ve zbytku Evropy ale výrazně vzrostly také obavy firem z možného oslabení domácí poptávky.
Vyplývá to ze šetření Evropské asociace obchodních a průmyslových komor (EUROCHAMBRES), které data za české firmy dodává Hospodářská komora ČR.
Výsledky letošního šetření ukazují na zmírnění optimismu evropských firem pro rok 2020. Oproti výsledkům loňského šetření se hodnocené bariér v jednotlivých zemích poměrně výrazně liší. Firmy v zemích západní Evropy se více obávají možného oslabení zahraniční poptávky, firmy ve střední a východní Evropy včetně ČR hlavně napjaté situace na trhu práce.
A letos se v názoru na rizika dalšího vývoje výrazněji rozcházejí i české firmy v závislosti na velikosti firem i na oboru jejich podnikání. Zatímco zpracovatelský průmysl u nás trápí spíše ceny energií a surovin a zahraniční poptávka, ve stavebnictví je to zejména domácí poptávka a ve službách pak administrativní zátěž.
Zastupuje více než 20 milionů podniků a 1 700 regionálních a místních komor ve 44 zemích. Hospodářská komora ČR vstoupila do EUROCHAMBRES jako přidružený člen 3. října 1994 a stala se plným členem po vstupu ČR do EU od 1. května 2004. V říjnu 2019 byl prezident Hospodářské komory ČR Vladimír Dlouhý zvolen náměstkem EUROCHAMBRES.
Letošní ročník EUROCHAMBRES Economic Survey je již 27. V řadě. Co se týká počtu zapojených podniků (v letošním roce 53 000 z 28 zemí Evropy), jedná se o zcela unikátní šetření. Podnikatelé odpovídají na sérii otázek v souvislosti s očekáváním v následujícím roce ohledně domácích a exportních prodejů, investic a zaměstnanosti. Otázky se týkají i podnikatelské důvěry a hlavních úskalí rozvoje podnikání. Za ČR tyto odpovědi zjišťuje Hospodářská komora ČR.
Zatímco pro rok 2019 nejčastěji označovaly evropské firmy za největší brzdu rozvoje podnikání nedostatek zaměstnanců s odpovídající kvalifikací, pro rok 2020 je to domácí poptávka, které se podnikatelé v Evropě obávají víc než rostoucích nákladů na pracovní sílu. Česká republika na prvních dvou místech žebříčku nezaznamenala meziročně změnu, nicméně riziko slábnoucí domácí poptávky v příštím roce mezi českými podnikateli výrazně posílilo (z 18,3 % na 28,7 %).
Slabší zahraniční poptávka je jako překážka podnikání pro rok 2020 vnímána evropskými podnikateli téměř shodně jako pro letošek. V České republice meziročně vzrostl podíl podnikatelů, kteří se slabší poptávky ze zahraničí obávají (z 6,2 % na 16,0 %). Jako celek ale patří slábnoucí zahraniční poptávka spíše mezi okrajové problémy českých podnikatelů, nicméně ve vybraných odvětvích bude její vliv zřejmě zásadní. U našich sousedů na Slovensku vyjádřilo obavy z vývoje zahraniční poptávky dokonce 58,6 % firem (bariéra č. 2 po nákladech práce).
Obavy z dopadů vystoupení Spojeného království z EU oproti loňsku výrazně posílily, nicméně pro rok 2020 ho evropské podniky vnímají spíše jako minoritní riziko. Pro české podnikatele je hrozba spojená s brexitem zcela okrajová, jako překážku ji označilo jen 3,5 % podniků (loni to bylo 1,3 %). Zajímavé je, že v sousedním Německu vnímají firmy brexit výrazně negativněji, s 46 % respondentů se stala 3. nejvíce palčivou překážkou rozvoje podnikání v roce 2020.
Pozitivní je, že získat finance pro investice zřejmě nebude pro většinu evropských firem problémem ani v příštím roce. V České republice je situace v tomto směru ještě lepší. Firmy by rozhodně měly využít této příležitosti k dalším investicím především do digitalizace a robotizace, která jim umožní udržení a případně i zvýšení jejich konkurenceschopnosti.
Každý si mohl vyzkoušet, že umělá inteligence umí...
Jsem toho názoru, že revoluce nepřijde za rok...
Dny AI 2023 odstartují 9. října v Brně,...
Nejširší záběr aplikací AI představí sekce zaměřené na...
Poslední sekce cílí na výzkum a veřejnou správu....
Tisková zpráva totiž představuje jeden z nejdůležitějších nástrojů...
Důležité jsou také citace, které dodávají tiskové zprávě...
Tisková zpráva totiž představuje jeden z nejdůležitějších nástrojů...
Důležité jsou také citace, které dodávají tiskové zprávě...
Search Engine Optimization, zkráceně SEO, v češtině chápeme...
Obecně společným znakem SEO je zalíbit se Googlu....
Mít svižné a technicky správně zpracované stránky nemusí...
Při spravování obsahu vašeho webu nesmíte zapomínat i...
V principu platí, že vaší snahou by mělo...
Stejně jako každý digitální obor, i SEO v...
Nové influencerské tváře se objevují každou chvíli a...
Využití influencerů v marketingu má své výhody i...
Pokud ale nechcete svůj budget zbůhdarma vyhodit z...
Jak tedy ze spolupráce vytěžit maximum? Podle Ondřeje...
Čím více followerů, tím větší dosah… Zní to...
Málokterý influencer umí číst myšlenky. Hned na začátku...