Pět vítězů, zbylí jsou zatím poražení

Včera byla zveřejněna čísla o českém průmyslu. Lze z nich mimo jiné odvodit jedno zajímavé srovnání: hodnotu výroby v červnu 2020 v porovnání s průměrnou produkcí v daném odvětví ve 12 měsících před nástupem covidu, tedy v mírovém období březen 2019 - únor 2020. Dostaneme tak představu, do jaké míry se to které odvětví českého průmyslu dokázalo do června vyhrabat z covidových potíží.

Michal Skořepa ikona hodiny7. 8. 2020 09:57
Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Bohužel, korona-šampiónů je zatím pouze několik: vedle výroby nápojů jsou to produkce výrobků papírových, pryžových a plastových, tisk a rozmnožování nahraných nosičů a konečně opravy či instalace strojů a zařízení. Překvapivě v tomto seznamu prvních na pásce nenajdeme – jakkoli bychom je tam možná čekali – průmysl potravinářský a už vůbec ne průmysl farmaceutický.

Nelze vyloučit, že letošní červen byl v některých odvětvích z různých důvodů výjimečně dobrý nebo výjimečně špatný. I když ale vezmeme namísto samotného června průměr za letošní duben až červen, s nejmenšími ztrátami prošla krizí opět především ta odvětví, která jsem již zmínil, přibude pouze výroba elektrických zařízení. V onom tříměsíčním pohledu však není průměr za zmíněné tři měsíce nad sto procenty dosažitelný ani pro ona nejodolnější odvětví. I těm nejlepším zkrátka trvalo tři měsíce, než se dostaly na předkoronavirový normál.

Zajímavý je konkrétně rozdíl mezi průmyslem potravinářským (v červnu 92 % průměru za 3/19-2/20) a nápojářským (105 %). Vysvětlením může být snad fakt, že určitou část potravinářské produkce (zejména asi pečivo, vždyť váha samotného chleba ve spotřebním koši činí úctyhodné 1,3 %) si domácnosti po úderu karanténních opatření začaly připravovat doma. Naproti tomu sirupy pro výrobu šťáv, pivo, džusy a podobné nápojářské produkty si doma většina z nás během jara vyrábět asi nezačala.

 

 

Nejnovější články

Expertní pohled
Ochranná známka: zdánlivá banalita, která se firmě vyplatí

Laicky řečeno jde o maličkosti, které tvoří duši...

Ochranná známka se dá přirovnat k zámkům nebo...

Ochranné známky mají takřka hodnotu zlata nejen pro...

Ochranné známky se totiž netýkají jen firem, ale...

Německá značka oblečení Adidas například v minulosti vedla...

Aktivity HK ČR
Firmy mohou přispět k masivnímu proočkování populace

Metodika očkování proti onemocnění covid-19 se týká zaměstnavatelů...

Aktuality
MPO přijímá žádosti do programu COVID 2021

„V programu COVID 2021 kompenzujeme 500 korun na...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
Ochranná známka: zdánlivá banalita, která se firmě vyplatí

Laicky řečeno jde o maličkosti, které tvoří duši...

Ochranná známka se dá přirovnat k zámkům nebo...

Ochranné známky mají takřka hodnotu zlata nejen pro...

Ochranné známky se totiž netýkají jen firem, ale...

Německá značka oblečení Adidas například v minulosti vedla...

Aktuality
Raketově roste zájem o monistické akciovky, klesá zájem o daňové ráje

„Za naši společnost mohu potvrdit, že zájem je...

Expertní pohled
Jen některé dřevo vydrží věčně

Jedním z nejdůležitějších kroků při technologickém zpracování dřeva je...

Dřevo zkrátka – při správném zacházení – nabízí...

Firma má v Německu dvě významná výzkumná centra, v...