×

MICE – speciální příloha časopisu KOMORA

Pondělí 25. září 2023
Přihlásit se / Zaregistrovat se
ikona hodiny7. 8. 2020 09:57

Pět vítězů, zbylí jsou zatím poražení

Včera byla zveřejněna čísla o českém průmyslu. Lze z nich mimo jiné odvodit jedno zajímavé srovnání: hodnotu výroby v červnu 2020 v porovnání s průměrnou produkcí v daném odvětví ve 12 měsících před nástupem covidu, tedy v mírovém období březen 2019 - únor 2020. Dostaneme tak představu, do jaké míry se to které odvětví českého průmyslu dokázalo do června vyhrabat z covidových potíží.

Michal Skořepa Michal Skořepa autor

ekonom České spořitelny a člen Výboru pro rozpočtové prognózy

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Bohužel, korona-šampiónů je zatím pouze několik: vedle výroby nápojů jsou to produkce výrobků papírových, pryžových a plastových, tisk a rozmnožování nahraných nosičů a konečně opravy či instalace strojů a zařízení. Překvapivě v tomto seznamu prvních na pásce nenajdeme – jakkoli bychom je tam možná čekali – průmysl potravinářský a už vůbec ne průmysl farmaceutický.

Nelze vyloučit, že letošní červen byl v některých odvětvích z různých důvodů výjimečně dobrý nebo výjimečně špatný. I když ale vezmeme namísto samotného června průměr za letošní duben až červen, s nejmenšími ztrátami prošla krizí opět především ta odvětví, která jsem již zmínil, přibude pouze výroba elektrických zařízení. V onom tříměsíčním pohledu však není průměr za zmíněné tři měsíce nad sto procenty dosažitelný ani pro ona nejodolnější odvětví. I těm nejlepším zkrátka trvalo tři měsíce, než se dostaly na předkoronavirový normál.

Zajímavý je konkrétně rozdíl mezi průmyslem potravinářským (v červnu 92 % průměru za 3/19-2/20) a nápojářským (105 %). Vysvětlením může být snad fakt, že určitou část potravinářské produkce (zejména asi pečivo, vždyť váha samotného chleba ve spotřebním koši činí úctyhodné 1,3 %) si domácnosti po úderu karanténních opatření začaly připravovat doma. Naproti tomu sirupy pro výrobu šťáv, pivo, džusy a podobné nápojářské produkty si doma většina z nás během jara vyrábět asi nezačala.

 

 

Články autora Michal Skořepa

Nejnovější články

Aktuality
Do Prahy míří investiční hvězdy

K hlavním zahraničním hvězdám patří americký investor a...

Adam Kočík i Přemysl Rubeš doplní v panelových...

Expertní pohled
Kdo jsou Granfluencers a co od nich čekat?

Marketéři a média poslední roky píší primárně o...

Podle článku v CNN Business se začínají z...

Problém většiny briefů značek pro digitální kampaně je,...

Názory
Úsudek, invence, zkušenost a odbornost zůstanou doménou lidí

Každý si mohl vyzkoušet, že umělá inteligence umí...

Jsem toho názoru, že revoluce nepřijde za rok...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
Kdo jsou Granfluencers a co od nich čekat?

Marketéři a média poslední roky píší primárně o...

Podle článku v CNN Business se začínají z...

Problém většiny briefů značek pro digitální kampaně je,...

Expertní pohled
Efektivní komunikace s novináři aneb Jak na tiskovou zprávu

Tisková zpráva totiž představuje jeden z nejdůležitějších nástrojů...

Důležité jsou také citace, které dodávají tiskové zprávě...

Expertní pohled
Jak podchytit SEO pro svůj byznys a nezbláznit se z toho

Search Engine Optimization, zkráceně SEO, v češtině chápeme...

Obecně společným znakem SEO je zalíbit se Googlu....

Mít svižné a technicky správně zpracované stránky nemusí...

Při spravování obsahu vašeho webu nesmíte zapomínat i...

V principu platí, že vaší snahou by mělo...

Stejně jako každý digitální obor, i SEO v...