Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Stovky nově otevřených Balíkoven nebo čerstvě uzavřená smlouva s čínským Ali Expressem. I tak Česká pošta koncem loňského roku reagovala na pandemii koronaviru a s ní spojenou extrémně zvýšenou poptávku zákazníků o doručování balíků. Za neustálým vývojem však stojí také nové technologie i přibývající konkurence. Podle vedení České pošty se chce státní dopravce i v letošním roce dostat na takzvanou „kladnou nulu“. Dopomoct mu k tomu mají nové služby, restrukturalizace i nové nastavení takzvaných interních transferových cen.
O velkou část výnosů by se mělo postarat 1 500 nových externích výdejen, které Česká pošta nazývá Balíkovna. Jejich celkový počet vzrostl na 2 000 a posílil tak celou síť pošty nejen před vánoční špičkou. Balíkovna v uplynulém roce doručila zákazníkům přes tři miliony balíků, třikrát více než za celý rok 2019. Například každý desátý balík doručovaný před Vánoci Českou poštou směřoval právě do Balíkovny. K rychlému otevření nových výdejen pomohla spolupráce se společností Sazka. Díky ní je Česká pošta zákazníkům blíže a své balíkové služby rozprostírá do ještě širší sítě poboček. Balíky státní dopravce samozřejmě vydává také na všech 3 200 pobočkách. Při nákupu na e-shopech si tak můžou zákazníci nově zvolit Balíkovnu jako výdejní místo. Celá nová síť nabízí možnost platby kartou i dostatečnou skladovou kapacitu pro zvládnutí náročnějších provozů. Většina poboček je umístěna v prodejnách tabáku. „Jde o trend dnešní doby. Všichni dnes hledají místa, kde se dají vydávat balíky,“ zdůvodňoval Roman Knap, generální ředitel České pošty, novinku, která by měla vyřešit i jeden z hlavních problémů, který trápí zákazníky e-shopů – včasné doručení zboží. Loňské průzkumy ukázaly, že je v českém prostředí každý čtvrtý pokus o doručení balíku zákazníkovi neúspěšný. I proto Česká pošta plánuje rozšíření jak sítě externích výdejních míst, tak Balíkoven na poštách.
Stále horkou novinkou, která prošla loňského 11. listopadu úspěšným testováním, je navázání přímé spolupráce České pošty s internetovou platformou AliExpress. Během slevové akce čínského e-shopu byly do České republiky doručeny desítky tisíc zásilek pro české zákazníky. Balíčky byly odeslány přes speciální celní překladiště v Belgii a k zákazníkům se dostaly zpravidla do dvou týdnů od objednání. Podle Romana Knapa byly zásilky z Číny pro Českou poštu ziskové vždy, s AliExpressem jsou však podmínky prý ještě výhodnější. „Krom jiného má tato spolupráce i strategický význam. Všichni se dnes obávají toho, jakým způsobem se bude nakupovat v Číně ve chvíli, kdy budou muset všechny zásilky projít celním řízením a platbou DPH. Tento způsob nabízí výrazné zjednodušení pro zákazníky,“ pochvaluje si novou spolupráci generální ředitel. Zmíněná dohoda se bude mezi oběma firmami postupně rozšiřovat. Jejím cílem je, aby se Česká republika v roce 2021 zařadila do skupiny zemí, ve kterých budou zásilky doručovány do deseti dnů od objednání na webovém portálu AliExpress. Při doručení prostřednictvím České pošty budou mít zákazníci z České republiky jistotu, že jejich zásilka nebude zastižena dodatečnou daní z přidané hodnoty nebo clem. Balíky budou totiž předem propuštěny do volného oběhu v rámci EU v Belgii. Pro zákazníky známého čínského e-shopu se při nákupech nic nemění. Postup zadávání objednávek zůstává stejný.
Je to pět let, co Česká pošta přišla s projektem Pohlednice Online, přes který můžou její zákazníci snadno posílat fotografie s věnováním pro své blízké. Už loni v létě se státní dopravce pyšnil rekordním počtem odeslaných pohlednic za den, kdy uživatelé prostřednictvím mobilní či webové aplikace odeslali více než 10 000 pohlednic, čímž jednoznačně pokořili dosavadní rekord (8 885 kusů) z roku 2019. Úspěšnou a originální službu nezastavilo ani zmrazení cestovního ruchu s výrazným omezením cest do zahraničí. Během letních prázdnin odeslali lidé skrz Pohlednici Online více než 300 tisíc fotografií. Ty ze zahraničí byly podle očekávání v drtivé menšině. V prvních čtyřech letech byl však poměr zahraničních a tuzemských Pohlednic Online vyrovnaný. Letos si je lidé oblíbili odesílat z domova, z rodinných sešlostí, z grilování s přáteli nebo z výletů po české přírodě.
Vůbec nejplodnějším měsícem byl však z hlediska odeslaných pohlednic prosinec (177 000 kusů). V pětileté historii služby nebylo nikdy za jediný den odesláno více pohlednic než 20. 12. 2020. Uživatelé aplikace jich ten den rozeslali přesně 16 599. I přes pandemickou situaci se tak Česká pošta může pyšnit velmi výrazným zájmem o aplikaci Pohlednice Online. Celkem ji už vyzkoušelo více než 390 tisíc zákazníků.
V momentě, kdy čtete tyto řádky, už služba pokořila metu tří milionů odeslaných pohlednic (v polovině loňského srpna Česká pošta uváděla 2 860 000 odeslaných kusů od roku 2015). K oblíbeným funkcím aplikace patří například tematické rámečky nebo možnost vložení mapy vybrané cesty na zadní stranu pohlednice. Obě – mobilní i webová aplikace – jsou intuitivní a nabízí uživatelům detailní instrukce, jak pohlednici správně odeslat. Zákazník si může vybrat ze tří možných formátů, kdy dlouhodobě nejoblíbenějším je typ A6. Po nahrání fotografie, zaplacení a online odeslání pohlednice ji Česká pošta vytiskne a doručí adresátovi jako klasickou pohlednici vytištěnou na unikátním papíře. Cena služby začíná na 29 korunách.