Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Díky včera zveřejněným novým číslům ČSÚ o vývoji tržeb ve službách za loňský prosinec (a tím pádem za celý loňský rok) můžeme sestavit žebříček poražených. Pokud se zaměříme na období od března, kdy koronaprůšvih začal, pak smutné zlato padlo do rukou cestovním agenturám a kancelářím (meziročně -83 %), stříbro letecké dopravě (-73 %) a ubytování (-64 %). Ani potom ještě nejdou na řadu hospodští („pouhých“ -42 %), protože je svou bídou trumflo nahrávání video a audio programů (-44 %).
Skoro možná zajímavější je ale skutečnost, že i v onom tristním období od března do prosince se našly tři obory služeb, které zaznamenaly meziroční růst: takový příznivý vývoj zaznamenal obor telekomunikačních služeb (zřejmě vliv práce z domova, karantén a sociálního distancování doprovázeného hesly jako „zavolej svému seniorovi“; meziročně +3,6 %), dále obor informačních činností (například internetový hosting; +5,8 %) a především poštovní a kurýrní činnosti (+13,3 %).
Na druhou stranu je třeba připomenout, že ve všech třech případech jde o obory služeb, které zažívaly velmi pěkné časy už před koronavirem. V roce 2019 byl průměrný meziroční růst tržeb ve službách celkem jen těsně nad 1 %, nicméně v telekomunikacích to bylo přes 4 %, v IT téměř dvakrát tolik, a v poštovních a kurýrních službách dokonce totéž jako loni od března do prosince.
Jinak řečeno: z pohledu změny tempa růstu nevydělal na koronakrizi žádný obor služeb, a jediné poštovní a kurýrní služby si tempo aspoň udržely.