Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Pokračující vliv pandemie koronaviru i v novém roce dusí automobilový průmysl. Výroba osobních vozidel v Česku v lednu meziročně poklesla o 11,7 % na celkových 104 576 ks. Autobusů bylo vyrobeno 297 ks, tedy zhruba o pětinu méně než v lednu 2020. Ve srovnání s propadem prodejů napříč EU o 24 % jde však stále o potvrzení dobré konkurenceschopnosti domácích výrobků.
S lednovým přehledem představuje Sdružení automobilového průmyslu také nový formát tradičních statistik výroby. Vedle výrazně inovované grafiky nabízíme nově i přehled výroby elektrických vozů. Na webu www.autosap.cz jsou pak k dispozici kompletní měsíční přehledy výroby silničních vozidel od roku 1994 do současnosti.
„Dvanáctiprocentní pokles lednové produkce sám o sobě rozhodně není dobrou zprávou. I tak jde však, vzhledem ke skoro čtvrtinovému propadu registrací napříč EU, o potvrzení dobré konkurenceschopnosti a zákaznické obliby modelového portfolia českých automobilek. Na odhady širších dopadů na odvětví však musíme vyčkat minimálně do začátku druhého čtvrtletí,“ hodnotí začátek roku Bohdan Wojnar, prezident Sdružení automobilového průmyslu.
„Autoprůmysl je nadále pod obrovským tlakem všeobecné nejistoty, výpadků v dodávkách i dramatického růstu cen materiálů. V řadě zemí včetně ČR stále platí ochranná opatření omezující maloobchod včetně prodeje vozů a negativní dopady mají i nekoordinované uzávěry hranic. Je proto čím dál tím jasnější, že potřebujeme pravidla dlouhodobého fungování společnosti s covid-19, přičemž firmy automobilového průmyslu mohou jít svými opatřeními, důsledným preventivním testováním a trasováním příkladem i ostatním segmentům,“ dodává Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení.
V lednu letošního roku bylo vyrobeno 104 576 automobilů, tedy o 13 899 méně než v lednu minulého roku (- 11,7 %). Nejmenší pokles zaznamenala ŠKODA AUTO, která vyrobila 71 716 vozidel (- 5,9 %), nošovický Hyundai vyrobil 18 450 automobilů (- 12,6 %) a v kolínské Toyotě bylo vyrobeno 14 410 vozů (- 31,8 %). Ve srovnání s lednovou produkcí v minulých letech odpovídá ta letošní úrovni roků 2014 a 2015.
Z celkového počtu vyrobených vozidel pak bylo celkem 3 493 ks elektrických; to odpovídá podílu na celkové produkci ve výši 3,3 %. Větší počet zaujímají modely s plug-in hybridním ústrojím (2 018 ks), bateriových elektromobilů (BEV) bylo vyrobeno celkově 1 475 ks. Tomuto segmentu vévodí Hyundai, který jich vyrobil 1 310 ks, před ŠKODA AUTO (165 ks). Ta je také zatím jediným tuzemským výrobcem hybridních vozidel s externím nabíjením (PHEV).
V segmentu produkce autobusů došlo k poklesu o 21,0 %. Vyrobeno bylo 297 autobusů. Vysokomýtské IVECO po stíhacím závodě v závěru minulého roku zaznamenalo poprvé od srpna 2020 pokles (- 31,7 %). Oproti tomu SOR Libchavy výrazně zvýšilo produkci a oproti lednu 2020 vyrobilo o 34 autobusů více (+ 188,9 %), celkově 52 kusů, z nichž 4 autobusy jsou elektrické. Produkce společnosti KHMC Opava byla stejná. Nový člen Sdružení automobilového průmyslu, společnost Škoda Electric, připravuje projekt dodávky elektrobusů pro pražský dopravní podnik a čísla výroby tak bude moci reportovat od února 2021.
V týneckém závodu JAWA Moto bylo v lednu vyrobeno 76 motocyklů, což je meziročně o 55 kusů více. Výroba motocyklů ve firmě v jednotlivých měsících i letech výrazně osciluje v závislosti na získání zejména exportních zakázek.