INCIEN vyzývá: Dekarbonizujte průmysl
Expertní pohledTéměř osm procent celkových emisí skleníkových plynů v České republice tvoří výroba železa a oceli. Dalšími náročnými obory jsou výroba...
Které české železniční tratě jsou výhledově vhodné pro nízkoemisní vodíkové soupravy a dává tento směr místní dopravy ekonomicky smysl? Odpovědi na tyto otázky má poskytnout studie, kterou v rámci projektu Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích řeší mezinárodní konsorcium pěti firem pod vedením ÚJV Řež.
Projekt získal podporu Technologické agentury ČR v rámci programu KAPPA a mezinárodních Fondů EHP (Evropské hospodářské pomoci) v celkové výši téměř 550 tisíc Euro. Výsledky studie budou podle harmonogramu k dispozici na jaře 2024. Kromě ÚJV Řež je do projektu z české strany zapojena Česká vodíková technologická platforma (HYTEP), VŠCHT Praha a Výzkumný ústav železniční (VÚZ). Zahraničního účastníka reprezentuje norský výzkumný institut SINTEF.
Práce na projektu budou v úvodní fázi zahrnovat široký sběr dat z vybraných regionálních tratí, zejména těch doposud neelektrifikovaných. Tyto vstupy budou analyzovány s využitím unikátní metodiky a softwaru norského partnera SINTEF. Výstupem studie pak bude komplexní technickoekonomická analýza místních tratí a porovnání různých typů pohonů vlaků (nafta, baterie, vodík a hybrid). Výsledky, aplikované na konkrétní regiony, umožní identifikovat oblasti, kde by nasazení vodíkových souprav jako náhrady za dieselové vlaky bylo konkurenceschopné z hlediska technologického, ekonomického i environmentálního. Spolupráce českých a norských výzkumníků umožní sdílet a porovnávat aktuální poznatky v oblasti vodíkové mobility na mezinárodním základě a bude cenným podkladem pro budoucí zavádění těchto technologií do národní dopravní praxe.
Projekt má aktuálně za sebou úvodní pracovní setkání konsorcia, zmapování stávajících a potenciálních zdrojů vodíku, tvorbu metodiky výběru tratí, prvotní výběr 16 tratí, analýzu výkonů, počtů a typů provozovaných kolejových vozidel a definici potenciálních vodíkových hubů ve vazbě na lokální výrobu vodíku.
Institut věří, že bez cirkulární ekonomiky se dekarbonizace...
Mnohem větší prostor než dosud by proto měly...
Ocelový šrot se pro výrobu oceli využívá už...
Problémem je i to, že dosavadní národní strategie...
Od firemních setkání přes teambuildingy až po spektakulární...
Všestranné konferenční prostory: Ať už pořádáte konferenci, uvedení...
Relaxace a odpočinek: Po dlouhém dni plném jednání...
Zkušený eventový tým: Tým specialistů hotelu Aquapalace se...
Nespokojte se s průměrností, když můžete být výjimeční!...
Let QS1140 bude odlétat z Letiště Václava Havla...
Kromě Atén nabídne letecká společnost Smartwings v letním...
Institut věří, že bez cirkulární ekonomiky se dekarbonizace...
Mnohem větší prostor než dosud by proto měly...
Ocelový šrot se pro výrobu oceli využívá už...
Problémem je i to, že dosavadní národní strategie...
Let QS1140 bude odlétat z Letiště Václava Havla...
Kromě Atén nabídne letecká společnost Smartwings v letním...
„V Londýně jsme se hlavně chtěli setkat se...
Vedle úspěchu v Londýně si FTMO odneslo také...