Do Prahy míří investiční hvězdy
AktualityDva dny plné inspirativních přednášek, diskuzí, příležitostí k setkání a navázání kontaktů s významnými investory do startupů a dalších obohacujících...
Zdánlivě okurková sezona mezi Vánoci a silvestrem přinesla balík velmi pozoruhodných údajů o vývoji indexu cen nemovitostí v loňském třetím čtvrtletí. Hlavní – a dosti překvapivá – zpráva je, že ceny nemovitostí v Česku ve zmiňovaném období meziročně vzrostly o masivních 22 procent. Řeč je o indexu cen bytových nemovitostí neboli house price index, HPI, což je EU-harmonizovaný a v Česku asi nejreprezentativnější ukazatel cen rezidenčních nemovitostí.
Jedná se o nejvyšší meziroční růst v historii tohoto indexu, tedy od roku 2009. Předchozí vrchol, údaj 13,3 procenta ze druhého čtvrtletí 2017, byl o desetinku překonán už v loňském prvním čtvrtletí, načež meziroční růst o 14,5 procenta a nyní po revizi dokonce o 16,6 procenta v loňském druhém čtvrtletí naznačil, že k uklidňování růstu v tomto okruhu cen zatím nedochází. Nejnovější informace tedy ukazují, že na přelomu léta a podzimu došlo naopak k dalšímu urychlení. (Vývoj indexu cen nemovitostí: zdroj ČSÚ)
Čím může být dán tento zběsilý růst? Rozhodně se nejedná o jakýkoliv efekt nízké loňské základny, vždyť ceny českých nemovitostí rostly loni po celý rok tempem minimálně kolem 7,5 procenta. Jako dominantní faktor můžeme vyloučit i vliv rostoucích cen ve stavebnictví. Zaprvé meziroční růst cen stavebních prací v témže období byl jen těsně nad šesti procenty. zadruhé v případě silného vlivu stavebních cen bychom čekali, alespoň zpočátku, výrazně vyšší růst cen nemovitostí nových než starších; ve skutečnosti však byl růst ve třetím čtvrtletí 2021 velmi podobný u nemovitostí nových i starších: 21,1 procenta, respektive 22,2 procenta.
Příčiny rychlého růstu cen nemovitostí tedy musíme patrně hledat na straně poptávky. Covidem vynucené úspory možná leckomu z nás usnadnily překonání minimální částky, tedy akontace, potřebné k získání hypotéky.
A rostoucí inflace možná dovedla k zájmu o nákup nemovitosti coby „investice do jistoty“ i mnohé z těch domácností, které si na nákup bytu nebo domu ani půjčovat nepotřebovaly. Pozorovaný růst cen nemovitostí budí dojem, že šlo o nákup velmi prozíravý. Tedy aspoň zatím…
K hlavním zahraničním hvězdám patří americký investor a...
Adam Kočík i Přemysl Rubeš doplní v panelových...
Marketéři a média poslední roky píší primárně o...
Podle článku v CNN Business se začínají z...
Problém většiny briefů značek pro digitální kampaně je,...
Každý si mohl vyzkoušet, že umělá inteligence umí...
Jsem toho názoru, že revoluce nepřijde za rok...
Marketéři a média poslední roky píší primárně o...
Podle článku v CNN Business se začínají z...
Problém většiny briefů značek pro digitální kampaně je,...
Tisková zpráva totiž představuje jeden z nejdůležitějších nástrojů...
Důležité jsou také citace, které dodávají tiskové zprávě...
Search Engine Optimization, zkráceně SEO, v češtině chápeme...
Obecně společným znakem SEO je zalíbit se Googlu....
Mít svižné a technicky správně zpracované stránky nemusí...
Při spravování obsahu vašeho webu nesmíte zapomínat i...
V principu platí, že vaší snahou by mělo...
Stejně jako každý digitální obor, i SEO v...