Čtvrtek 30. května 2024
ikona hodiny12. 1. 2022 20:18

Studie prokázala, že stále víc nakupujeme podle ceny

Češi tuzemské potraviny nepreferují

Pouze pro čtyři procenta Čechů je při výběru potravin nejdůležitějším hlediskem země původu. Kvalita je rozhodující pro 44 procent a cena pro 34 procent Čechů. Význam ceny ale kvůli ekonomické nejistotě znovu vzrůstá. Vyplývá to z aktuálního průzkumu poradenské společnosti KPMG Česká republika.

Lukáš Kantor autor

KPMG

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Složení potravin je na prvním místě pro 13 procent respondentů. Podle výrobce se rozhodují dvě procenta a podle jiných kritérií tři procenta Čechů.

„V minulém šetření v roce 2019 nám podíl těch, kteří upřednostňují při výběru cenu, klesl podruhé pod 30 procent. Tentokráte ale opět vystoupil na 34 procent, což představuje návrat do roku 2013. Důvodem je pravděpodobně ekonomická nejistota spojená s koronavirem a nově i vysokou inflací. Pokud tato nejistota nepoleví, trend vzrůstajícího důrazu na cenu nejspíš ještě posílí,“ uvedla Martina Štegová, partnerka KPMG odpovědná za retail. Dodala, že cena je pochopitelně nejdůležitější pro lidi s nižšími příjmy.

Za ekonomické konjunktury v roce 2017 označilo cenu za rozhodující faktor 28 procent dotázaných. To je nejnižší podíl za celé sledované období od roku 2013 do současnosti.

Výdaje za potraviny rostou skokově

Hlavně kvůli jejich zdražování zaplatí průměrně za potraviny přibližně každý jedenáctý (9 procent) více než 4 000 Kč měsíčně. Mezi 3 000 a 4 000 Kč se tyto výdaje pohybují u 20 procent respondentů. Do 2 000 Kč se vejdou útraty 32,5 procent Čechů.

„Výdaje za potraviny rostou skokově. V roce 2013 převyšovaly 3 000 Kč za měsíc jen u 6 procent lidí. V roce 2019 stoupl podíl této skupiny na 16 procent a letos na 29 procent. Zároveň s tím samozřejmě klesá podíl těch, kteří se vejdou do 2 000 Kč,“ upozornila Štegová. „Potraviny jsou zboží základní spotřeby, které nelze ničím nahradit. Pokud tedy domácnostem ukrojí stále větší část z příjmů, logicky jim pak nezbývá tolik na jiné útraty, zejména v sektoru služeb,“ dodala.

Sběr dat k průzkumu Nákupní zvyklosti 2021 se uskutečnil v listopadu. Na otázky odpovídalo tisíc respondentů, kteří představují reprezentativní vzorek populace, a to jak z hlediska věku, tak i místa bydliště, vzdělání a výše příjmů. Poslední předchozí data k tématu zveřejnila KPMG Česká republika v květnu 2019.

Články autora Lukáš Kantor

Nejnovější články

Cestovní ruch
Ekonomický význam cestovního ruchu v regionech vzrostl

V roce 2022 činil celkový objem výdajů za...

Přes pomoc různých subvenčních programů v oblasti zaměstnanosti...

Cestovní ruch
Míra rizika úpadku cestovní kanceláře činí 0,1 %

Míra rizika úpadku CK v ČR je velmi...

Na českém trhu nyní operuje celkem 596 cestovních...

Pohled z praxe
I u zelených kancelářských budov je prostor pro úsporu nákladů

To je samo o sobě potvrzením environmentálně šetrného...

Každopádně do budoucna CBRE plánuje neusnout na vavřínech....

Nejnovější Analýzy

Analýzy
DDoS útoky nejčastěji přicházejí z Ruska

Ty jsou přitom klíčové pro fungování internetu tak,...

Podle přehledu DDoS útoků zachycených službami FlowGuard společnosti...

Cestovní ruch
Udržitelné cestování: Mladí lidé jdou příkladem

Pojem udržitelné cestování zná pouze každý pátý Čech....

Mezi hlavní bariéry pro udržitelné cestování patří časová...

Z výzkumu vyplynulo, že je třeba pojmout problematiku opravdu...

Analýzy
71 % zaměstnanců má zájem se vzdělávat

„V minulosti byly programy školení a vzdělávací kurzy...

„V praxi to znamená, že zaměstnanci mají větší...

Co se týče motivací ke vzdělávání v zaměstnání,...

Co se týká další části průzkumu JobsIndex na...

„Ne všichni zaměstnanci jsou však s přístupem zaměstnavatelů...