Význam malých nákupních center posiluje

Diskontní maloobchodníci potvrdili atraktivitu trhu střední a východní Evropy (CEE). Důkazy ukazují, že nakupující v regionu upřednostňují přístup „hodnoty za peníze“, který jim tu maloobchodníci poskytují – odhaluje to nová, dnes zveřejněná zpráva společnosti Colliers: ExCEEding Borders | Diskontní maloobchodní trhy v zemích CEE-16.

Katarína Karmažinová ikona hodiny12. 1. 2022 20:32
Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Kevin Turpin, regionální ředitel průzkumu trhu pro střední a východní Evropu ve společnosti Colliers, k tomu řekl: „Navzdory probíhající pandemii byl zaznamenán pozitivní skok v HDP. Kombinace růstu inflace a problémů souvisejících s globálním dodavatelským řetězcem, které zvyšují náklady na produkty a zdroje, přispívá k problémům, kterým čelí výrobci a maloobchodníci a který se nakonec přenáší na spotřebitele. Vzhledem k tomu, že dlouhodobé dopady pandemie jsou stále neznámé, posílil růst významu menších formátů nákupních center a retailových parků. Mnohočetný počet projektů ve výstavbě nebo v pokročilé fázi plánování tento trend potvrzuje.“

Retail v číslech

• Tradiční nákupní centra v zemích CEE-16 přesáhla 1 200 projektů

• Tradiční nákupní centra mají v zemích CEE-16 celkovou velikost cca. 28,5 milionu metrů čtverečních

• Maloobchodní parky představují cca. 1 350 projektů

• Maloobchodní parky mají celkovou velikost cca. 9 milionů metrů čtverečních

Mezinárodní i místní developeři projevují nadále zájem o retail parky

V tomto segmentu trhu investuje několik developerů, jako jsou Immofinanz, Saller, EDS RP, Trei Real Estate a Fidurock. Apetit developerů, investorů a maloobchodníků po tomto typu aktiv lze nadále považovat za silný. Stupeň rozvoje tohoto segmentu trhu se v zemích střední a východní Evropy liší, ale segment retailových parků vykazuje velký potenciál pro rozvoj.

Diskontní prodejci, a to jak s potravinami, tak s jiným sortimentem, hrají v maloobchodních parcích často zásadní roli. Menší retail parky jsou zaměřeny na každodenního zákazníka, který je pravidelně navštěvuje, a proto jsou ve většině takových komplexů hlavními nájemci diskontní prodejny s potravinami či jinými produkty. Tento trend platí jak pro retail parky v hlavních městech, tak pro projekty v menších městech. Je to výsledek měnícího se nákupního chování obyvatel střední a východní Evropy. Je však vidět i rostoucí zájem o umístění prodejen v rámci tradičních obchodních center.

V regionu zemí CEE-16 existuje více než 30 potravinářských diskontních řetězců. Rozdíl mezi diskontními obchody s potravinami a supermarkety se však stírá. Po prvotním konceptu tvrdých slev začaly vybrané diskonty s potravinami přesouvat svou nabídku do konkurence s tradičními supermarkety. Vybrané supermarkety se zároveň zaměřují na marketing „nízkých cen“ a zavedly i produkty vlastní značky. Z nabídky a způsobu prezentace produktů v obchodech se v průběhu let vytrácí rozdíl mezi diskonty a supermarkety.

Vedoucí maloobchodníci ve střední a východní Evropě

Pokud jde o počet prodejen v zemích CEE-16, je předním prodejcem Biedronka, vlastněná Portugalcem Jeronimem Martinsem, s více než 3 100 prodejnami v Polsku. Německý Lidl vlastněný skupinou Schwarz je druhý s více než 2000 prodejnami. Třetí příčku drží největší diskontní řetězec s potravinami na Ukrajině, ATB. Kromě Lidlu a Kauflandu jsou v regionu střední a východní Evropy aktivní i další německé řetězce Aldi, které působí v Polsku jako Aldi Nord a v Maďarsku jako Aldi Süd, a Penny, působící v České republice, Maďarsku a Rumunsku.

Mezi začátkem roku 2020 a koncem 1. pololetí 2021 bylo v celé střední a východní Evropě otevřeno více než 1 350 diskontních prodejen potravin. Potvrzuje, že region je stále na cestě rozvoje a je schopen absorbovat mnoho nových zařízení.

Nepotravinářské diskontní řetězce v regionu CEE

V regionu CEE je více než 45 nepotravinových diskontních řetězců. Největší co do počtu prodejen je Pepco, následuje KiK, Avrora a Ostrov Chistoty. Pepco s téměř 2 500 obchody působí v 11 zemích. Pepco Group je také vlastníkem značky Dealz s cca. 100 obchody v Polsku. Druhý největší řetězec ve střední a východní Evropě, KiK, má téměř 1 000 obchodů v 8 zemích. Ty se vedle holandské značky Action, německé značky TEDi, rozhodly vstoupit na trhy střední a východní Evropy otevřením prodejen v maloobchodních parcích. Tyto řetězce však během svého rychlého růstu hledají příležitosti i v klasických obchodních centrech.

Trend chytrého nakupování

Zůstává zde obrovský potenciál pro diskontní prodejny. Velká část spotřebitelů ze střední a východní Evropy často nakupuje zboží v různých obchodech, podle toho, který nabízí nejvýhodnější podmínky. Tento trend „chytrého nakupování“ je výhodnější pro diskontní prodejce. Kromě toho se zdá, že diskontní prodejci utrpěli méně ve srovnání s tradičními maloobchodníky. Diskonty, které se často nacházejí v menších systémech s venkovním parkováním a samostatnými vchody, zaznamenaly o něco menší narušení způsobené různými předpisy nebo obavami zákazníků během pandemie.

Nejnovější články

Nezařazené
Bude nám elektřinu dodávat obyčejná půda?

Princip získávání elektřiny z půdy přibližuje Pablo Vidarte...

„Naší vizí je podpořit ty nejnadějnější deep tech...

Ale zpět k nejčerstvější investici Tensor Ventures, k...

Agrosenzor je přitom jen jeden z mnoha způsobů...

Vedle získávání využití elektřiny z půdy ale firma...

Že je myšlenka získávání čisté elektřiny z přírody...

Expertní pohled
Kdo jsou mikroinfluenceři a v čem je jejich síla?

Do budoucna se předpokládá ještě větší růst např....

Spolupráce s influencery je dnes už téměř nezbytnou...

Často skloňovanou skupinou jsou tzv. mikroinfluenceři, kteří sice...

Ideální řešení je samozřejmě získat influencera, který má...

Aktivity HK ČR
Jihočeská komora podpořila vzdělávání 260 workshopy

Jihočeská hospodářská komora má za sebou úspěšný první...

Jihočeská hospodářská komora provozuje Asistenční centrum Impuls pro...

Nejnovější Analýzy

Názory
Kde se vzal nečekaný hlad po koruně?

Předpokládá se, že se to týká dvou typů...

Tento nečekaný zahraniční hlad po české měně –...

Analýzy
Stav digitalizace českého průmyslu je alarmující

Základní vize čtvrté průmyslové revoluce – zahrnující mimo...

Nedostatky ve způsobu využití či zpracování dat vnímají...

Plánování údržby se v obou zemích (85 %...

Podíváme-li se na frekvenci výpadků, potom z průzkumu...

Digitalizace výrobních procesů je stále pro většinu českých...

Analýzy
Ke kritickému stavu ve službách vláda nesmí mlčet

Tržby za ubytování na každý disponibilní pokoj (RevPAR)...

Pro mnohé podnikatele je značným zklamáním, že se...