Pátek 26. dubna 2024
ikona hodiny12. 1. 2022 20:32

Význam malých nákupních center posiluje

Diskontní maloobchodníci potvrdili atraktivitu trhu střední a východní Evropy (CEE). Důkazy ukazují, že nakupující v regionu upřednostňují přístup „hodnoty za peníze“, který jim tu maloobchodníci poskytují – odhaluje to nová, dnes zveřejněná zpráva společnosti Colliers: ExCEEding Borders | Diskontní maloobchodní trhy v zemích CEE-16.

Katarína Karmažinová autor

Colliers International Česká republika

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Kevin Turpin, regionální ředitel průzkumu trhu pro střední a východní Evropu ve společnosti Colliers, k tomu řekl: „Navzdory probíhající pandemii byl zaznamenán pozitivní skok v HDP. Kombinace růstu inflace a problémů souvisejících s globálním dodavatelským řetězcem, které zvyšují náklady na produkty a zdroje, přispívá k problémům, kterým čelí výrobci a maloobchodníci a který se nakonec přenáší na spotřebitele. Vzhledem k tomu, že dlouhodobé dopady pandemie jsou stále neznámé, posílil růst významu menších formátů nákupních center a retailových parků. Mnohočetný počet projektů ve výstavbě nebo v pokročilé fázi plánování tento trend potvrzuje.“

Retail v číslech

• Tradiční nákupní centra v zemích CEE-16 přesáhla 1 200 projektů

• Tradiční nákupní centra mají v zemích CEE-16 celkovou velikost cca. 28,5 milionu metrů čtverečních

• Maloobchodní parky představují cca. 1 350 projektů

• Maloobchodní parky mají celkovou velikost cca. 9 milionů metrů čtverečních

Mezinárodní i místní developeři projevují nadále zájem o retail parky

V tomto segmentu trhu investuje několik developerů, jako jsou Immofinanz, Saller, EDS RP, Trei Real Estate a Fidurock. Apetit developerů, investorů a maloobchodníků po tomto typu aktiv lze nadále považovat za silný. Stupeň rozvoje tohoto segmentu trhu se v zemích střední a východní Evropy liší, ale segment retailových parků vykazuje velký potenciál pro rozvoj.

Diskontní prodejci, a to jak s potravinami, tak s jiným sortimentem, hrají v maloobchodních parcích často zásadní roli. Menší retail parky jsou zaměřeny na každodenního zákazníka, který je pravidelně navštěvuje, a proto jsou ve většině takových komplexů hlavními nájemci diskontní prodejny s potravinami či jinými produkty. Tento trend platí jak pro retail parky v hlavních městech, tak pro projekty v menších městech. Je to výsledek měnícího se nákupního chování obyvatel střední a východní Evropy. Je však vidět i rostoucí zájem o umístění prodejen v rámci tradičních obchodních center.

V regionu zemí CEE-16 existuje více než 30 potravinářských diskontních řetězců. Rozdíl mezi diskontními obchody s potravinami a supermarkety se však stírá. Po prvotním konceptu tvrdých slev začaly vybrané diskonty s potravinami přesouvat svou nabídku do konkurence s tradičními supermarkety. Vybrané supermarkety se zároveň zaměřují na marketing „nízkých cen“ a zavedly i produkty vlastní značky. Z nabídky a způsobu prezentace produktů v obchodech se v průběhu let vytrácí rozdíl mezi diskonty a supermarkety.

Vedoucí maloobchodníci ve střední a východní Evropě

Pokud jde o počet prodejen v zemích CEE-16, je předním prodejcem Biedronka, vlastněná Portugalcem Jeronimem Martinsem, s více než 3 100 prodejnami v Polsku. Německý Lidl vlastněný skupinou Schwarz je druhý s více než 2000 prodejnami. Třetí příčku drží největší diskontní řetězec s potravinami na Ukrajině, ATB. Kromě Lidlu a Kauflandu jsou v regionu střední a východní Evropy aktivní i další německé řetězce Aldi, které působí v Polsku jako Aldi Nord a v Maďarsku jako Aldi Süd, a Penny, působící v České republice, Maďarsku a Rumunsku.

Mezi začátkem roku 2020 a koncem 1. pololetí 2021 bylo v celé střední a východní Evropě otevřeno více než 1 350 diskontních prodejen potravin. Potvrzuje, že region je stále na cestě rozvoje a je schopen absorbovat mnoho nových zařízení.

Nepotravinářské diskontní řetězce v regionu CEE

V regionu CEE je více než 45 nepotravinových diskontních řetězců. Největší co do počtu prodejen je Pepco, následuje KiK, Avrora a Ostrov Chistoty. Pepco s téměř 2 500 obchody působí v 11 zemích. Pepco Group je také vlastníkem značky Dealz s cca. 100 obchody v Polsku. Druhý největší řetězec ve střední a východní Evropě, KiK, má téměř 1 000 obchodů v 8 zemích. Ty se vedle holandské značky Action, německé značky TEDi, rozhodly vstoupit na trhy střední a východní Evropy otevřením prodejen v maloobchodních parcích. Tyto řetězce však během svého rychlého růstu hledají příležitosti i v klasických obchodních centrech.

Trend chytrého nakupování

Zůstává zde obrovský potenciál pro diskontní prodejny. Velká část spotřebitelů ze střední a východní Evropy často nakupuje zboží v různých obchodech, podle toho, který nabízí nejvýhodnější podmínky. Tento trend „chytrého nakupování“ je výhodnější pro diskontní prodejce. Kromě toho se zdá, že diskontní prodejci utrpěli méně ve srovnání s tradičními maloobchodníky. Diskonty, které se často nacházejí v menších systémech s venkovním parkováním a samostatnými vchody, zaznamenaly o něco menší narušení způsobené různými předpisy nebo obavami zákazníků během pandemie.

Články autora Katarína Karmažinová

Nejnovější články

Trendy
Belgický příklad pro Česko

„Lidé by nemuseli shromažďovat a odvážet nesešlápnuté lahve...

Při zavedení digitálního zálohového systému by v Česku...

Aktuality
Česko se pyšní Prime High Street

Zájem prémiových značek o tuto lokalitu po odeznění...

Po pádu komunismu se pro západní značky otevřel...

Podle dostupných dat byl Cartier jedinou značkou, která...

„V Colliers se snažíme, aby se i další...

Pohled z praxe
Vinařský ráj vstupuje na rakouský trh

„České vinohrady představují pouze 0,54 % z celkového...

Pro Vinařský ráj se jedná již o historicky...

„Ve Vinařském ráji vidíme mnoho příležitostí, jak trh...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Ceny bytů poletí vzhůru, říkají developeři

A její ředitel, Michal Vacek říká: „Na základě...

Předseda představenstva společnosti Central Group Dušan Kunovský k...

Téměř dva roky trvající pokles poptávky je u...

V případě Prahy se pro první pololetí čeká,...

Ceny rezidenčních nemovitostí se v průběhu roku opět...

„Pro zachování kvalitní výstavby, investic do nových technologií...

A Miroslav Zetek, člen představenstva pro řízení obchodu...

Údaje vycházejí ze Studie developerských společností H1/2024 zpracované...

Analýzy
Lidé míří za gastro zážitky, i když stojí víc

Souhrnné tržby gastro podniků dosáhly za první kvartál...

Restaurace svými tržbami odpovídají průměru celého gastra. Ovšem...

Zatímco v roce 2019 tvořily prodeje hlavních jídel během...

Průměrná obědová útrata v restauraci je nyní 224...

Podíváme-li se pouze na období posledních týdnů, je...

„Velikonoce letos opravdu zafungovaly dokonale. Moje rada provozovatelům...

V úvodu jara se nejvíc dařilo podnikům ve Středočeském...

V podstatě to ilustruje vývoj v celém prvním čtvrtletí, kde...

„Důvody, proč tomu tak bylo, můžeme jen odhadovat....

Analýzy
Češi nechtějí odejít za prací do zahraničí

Důležitou roli při rozhodování ale hraje rodina –...

Lidé jsou nejvíce otevřeni přestěhovat se za prací...

V Česku a Severním Makedonii je téměř polovina...

Důležitým faktorem při zvažování konkrétní nabídky není jen...

„První tři země v Evropě, do kterých to...

Ve střední Evropě, na Balkáně a v regionech...

Naopak největší překážkou práce v zahraničí je dlouhodobé...

Poskytovatel náborových služeb Alma Career uskutečnil průzkum ve...