Neděle 28. dubna 2024
ikona hodiny29. 6. 2022 17:05

Estonci odzvonili neúspěšnému doručení

Doručení zboží či potravin až do domu je jedním z největších přínosů e-shopové éry. Naráží však na limity. Neúspěšné pokusy při doručování prodlužují dobu dodání, zákazník si navíc často musí vyzvednout objednávku na poště či ve výdejním depu. Estonský startup ParcelSea s tím umí pomoci. Vyvíjí chytré poštovní schránky, které mohou přijmout všechny zásilky, i když není zákazník doma. Startup chce od investorů získat jeden milion eur (25 milionů korun), a to nejen na svůj rozvoj, ale také na expanzi na český e-commerce trh. Pomůže s tím i andělský fond DEPO Ventures, který v aktuálním kole investoval zhruba dva a půl milionu korun a otevírá syndikát pro angel investory.

Jaroslav Průcha autor

Foto: ParcelSea Chytré poštovní schránky pomohou e-shopům Foto: ParcelSea

„ParcelSea buduje jedinečnou a otevřenou platformu, do níž se budou moci zapojit všichni hráči po celé cestě k zákazníkovi. Přepravní společnosti, pošty, internetové obchody a ostatní společnosti působící v e-commerce, dokonce i čistírna oděvů. Produkt vytváří bezbariérovou zkušenost pro všechny zúčastněné a navíc zvyšuje pohodlí pro koncového zákazníka, protože je umístěn přímo u něj doma,“ říká Michal Ciffra, partner DEPO Ventures.

ParcelSea vyvíjí chytré poštovní schránky, do kterých je možné uložit balíčky se zbožím či potravinami, a to bezpečným a bezkontaktním způsobem. Uvnitř kovové schránky jsou tři přihrádky různých velikostí. Jedna z nich navíc obsahuje termobox pro uložení mražených potravin. Zákazník může prostřednictvím schránky přijímat zásilky, i když právě není doma. O uložení balíčku je vždy informován textovou zprávou. Řešení navíc není třeba integrovat, do schránky mohou přistupovat všichni kurýři bez dodatečných kroků. Box se po vložení zásilky automaticky uzamkne, otevřít jej mohou pouze určení uživatelé. Zásilky jsou díky bytelnému provedení schránky chráněny před zloději. Jsou vodotěsné, zvládnou teploty od –25 do 60 stupňů Celsia. Pohání je baterie s výdrží až jeden rok.

„Zjistili jsme, že devět z deseti zákazníků preferuje dodávky objednaného zboží až do domu, ale podstatná většina z nich má problém s časem předání. Proto jsme se rozhodli, že vybudujeme servisní platformu, kterou postavíme na chytrých poštovních schránkách. Naším cílem je eliminovat zbytečnou přepravu. Chceme, aby lidé nemuseli čekat, než k nim domů přijede kurýr. Je lepší, aby mohli ušetřený čas věnovat smysluplnějším záležitostem, ať už je to kariéra, rodina, či koníčky. Po roce fungování máme v Estonsku a Německu dohromady 550 platících zákazníků. Jsme nejrychleji rostoucí sítí v Evropě,“ říká Andres Sampka, spoluzakladatel a ředitel ParcelSea.

Zájem o synergie s českými e-shopy

Firma nyní poskytuje chytré poštovní stránky prostřednictvím předplatného s volitelnými doplňkovými službami. Předplatné se pohybuje mezi 13 a 15 eury za měsíc, cílem je zvýšit ho do konce roku 2022 až na 25 eur měsíčně. Alternativou je nákup chytré schránky za 999 eur. Instalace jedné schránky vyjde na 49 eur. ParcelSea má nyní koncové zákazníky v Estonsku, Finsku, Německu a chystá se do Česka. Cílí ovšem také na potenciální spolupráci s partnery v e-commerce či logistice. V jednání je aktuálně 15 partnerství.

ParcelSea se nyní zaměřuje na růst sítě v Německu, do platformy chce postupně integrovat další služby. To by následně mělo umožnit spuštění seedového investičního kola, které má odstartovat na konci roku 2022 nebo na začátku roku 2023. Během aktuálního investičního kola již ParcelSea z jednoho milionu eur získal 540 tisíc eur. Vedle DEPO Ventures se ho zúčastnily dva estonské venture kapitálové fondy (United Angels Fund 1, nyní vystupující pod názvem Specialist VC), Opus11 VC a osm andělských investorů.

„Doufáme, že se nám díky spolupráci s DEPO Ventures podaří získat zbývající částku, abychom dále urychlili růst. A věříme, že se nám podaří vybudovat synergie s českými firmami, jako jsou Rohlík, Mall, Košík či Alza. Díky naší síti chytrých skříněk by mohly spotřebitelům zpříjemnit fyzickou část online objednávek a zároveň posílit svou vlastní značku jako lídra v inovacích na poslední míli,“ říká Andres Sampka.

Tým ParcelSea má rozsáhlé zkušenosti s podobnými produkty a trhy. Zakladatelé v minulosti pracovali na různých pozicích ve společnostech, které se zabývají logistikou či informačními technologiemi. Potkali se v estonské společnosti Cleveron, jež vytváří řešení „click-and-collect“ pro maloobchod a logistiku. K jejím zákazníkům patří globální maloobchodní řetězce Walmart či Inditex (majitel značky Zara).

Pre-seedové investiční kolo se uskutečnilo v dubnu 2021 pod vedením Superangel VC, kteří za sebou mají investice do firem Bolt, Salv či Pipedrive. Jako andělští investoři se do něj zapojili také bývalí zaměstnanci společností Skype či Wise. Jedním z prvních investorů byl také Taavi Kotka, zakladatel KOOS.io a úspěšný IT podnikatel.

Články autora Jaroslav Průcha

Nejnovější články

Názory
Česko v pasti NIMBYsmu

Dobrý příkladem je nedávná debata o vysokorychlostní železnici....

To vše ilustruje současné Česko. Chceme být moderní...

Aktuality
Pro firmy je připravena miliarda na inovace

„Českým podnikatelům chceme vytvořit co nejlepší podmínky k...

Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje výzkum a inovace...

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Nejnovější Nezařazené

Nezařazené
Proč ECB nebude spěchat se sazbami dolů?

Popravdě řečeno, pro trhy nejde o žádné překvapení....

Takto přísná měnová politika ale není bez rizika....

Nezařazené
Komora oceňuje digitalizaci obchodování s automobily

„Vláda při svém nástupu slíbila maximální možnou digitalizaci....

Semináře o digitalizaci obchodu s automobily se zúčastnili...

Nezařazené
Členské firmy Jhk zabodovaly v soutěži Spokojený zákazník 2023

Sdružení českých spotřebitelů každoročně od roku 2001 vyhlašuje...

Ocenění Spokojený zákazník také vyjadřuje, že firma, která...

Tyto ocenění jsou také důkazem toho, že firmy...