Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Digitalizace a rozvoj umělé inteligence (AI) jsou dnes horkými tématy i v českém bankovním sektoru. Jak se k těmto trendům staví Raiffeisenbank, přibližuje František Ježek, člen představenstva a ředitel korporátního bankovnictví.
„V bankovním světě nejsou modely umělé inteligence novinkou, jejich vývoj a vy‑ užití probíhají už léta,“ říká Ježek. Novým fenoménem jsou však univerzálnější AI nástroje, které oslovují širší publikum a ovlivňují celý trh. „V korporátním bankovnictví testujeme například MS Copilot, který se velice osvědčil, a interně využíváme i ChatGPT,“ dodává. Jedním z hlavních aspektů, na které musí banky při digitalizaci dávat pozor, je kybernetická bezpečnost a ochrana dat. Tento problém podle Ježka úzce souvisí s obavami klientů, jak budou jejich data chráněna. Proto je nutné důkladně sledovat vývoj nové regulace, která může ovlivnit možnosti inovací v této oblasti.
Digitalizace může značně zefektivnit bankovní procesy, přesto Ježek zdůrazňuje, že člověk by měl vždy zůstat na prvním místě. „Naše motto ve firemním bankovnictví je: Poradenství a byznys je o lidech, vše ostatní digitalizujeme,“ vysvětluje. Banka se tedy soustředí na zjednodušení a zrychlení procesů, snižování chybovosti a úsporu času, aniž by to klientům ubíralo osobní přístup. Klíčovým faktorem úspěšné digitalizace je podle Ježka neustálá komunikace s klienty: „Ať už nám klient zanechá komentář v internetovém bankovnictví nebo během osobního setkání, je důležité znát jeho potřeby.“ Banka se proto opírá o několik základních „person“ – modelových klientů, s jejichž pomocí testuje nové nápady a vylepšení. „Nechceme dělat změny od stolu, máme skupinu Friends and Family klientů, se kterými naše inovace testujeme,“ popisuje Ježek.
Více informací na rb.cz/firmy
Firemní klienti se často obracejí na banku s různými požadavky, které jsou specifické pro jejich roli ve firmě. „Účetní preferuje práci ve svém účetním systému, do kterého chce mít automatizovaně napojenou banku, zatímco finanční ředitel má jiné preference,“ vysvětluje Ježek. Přestože digitalizace přináší mnoho výhod, některé procesy, jako například žádost o úvěr, stále vyžadují lidský přístup a poradenství. V roce 2024 banka chystá několik digitálních inovací, mezi nimiž vyniká služba Premium API, která umožňuje automatizaci bankovních operací přímo v systémech klienta. To zjednodušuje transakce, šetří čas a snižuje chybovost. Ježek rovněž zdůrazňuje význam uživatelského designu, který se stává stále důležitějším. „Klienti začínají porovnávat, kde se jim pracuje jednodušeji a přehledněji,“ popisuje změny v očekávání firemních klientů.
Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze. Během kariéry prošel mimo jiné manažerskými pozicemi v GE Money Bank. Od roku 2012 je členem představenstva Raiffeisenbank, od roku 2018 tady působí jako ředitel korporátního bankovnictví. Současně je předsedou dozorčí rady společnosti Raiffeisen‑Leasing a členem dozorčí rady společnosti Bankovní identita.
Kromě digitalizace banky čelí i výzvám v oblasti udržitelnosti. Raiffeisenbank se rozhodla rozložit svou strategii mezi všechny pilíře ESG (environmentální, sociální a governance) a aktivně podporuje projekty v oblasti udržitelného rozvoje. „Podporujeme například úpis aktiv v rámci zelených a udržitelných bondů, projekty zaměřené na energetické koncepce či zlepšení podmínek třídění odpadu,“ vyjmenovává Ježek. V sociální oblasti se banka soustředí na zvyšování finanční gramotnosti prostřednictvím projektů, jako je Zlatka.in, nebo na podporu diverzity. „Udržitelnost vnímáme jako strategickou změnu, kterou je třeba integrovat do našich procesů,“ uzavírá Ježek s tím, že banka připravuje nefinanční reporting, kde se otevřeně podělí o své zkušenosti v této oblasti.