Sobota 18. května 2024
ikona hodiny22. 9. 2023 07:22

Efektivní komunikace s novináři aneb Jak na tiskovou zprávu

Komunikace s médii a novináři je dnes jednou ze základních cest public relations vaší značky. Dnes se nebavme o placených PR článcích, ale o vydávání a zasílání tiskových zpráv na vaše novinářské kontakty.

Vítězslav Klement Vítězslav Klement autor

Expert na strategickou komunikaci, majitel PR agentury Lost Bunny Communication. Absolvoval zahraniční stáže v Dubaji a Madridu. Pravidelně vede veřejná školení a také přednáší na Vysoké škole ekonomické v Praze. Je také autorem webu svetmetaverse.cz.

Foto: Shutterstock.com Média jsou důležitá – specifickou kategorií komunikace je tisková zpráva Foto: Shutterstock.com

Tisková zpráva totiž představuje jeden z nejdůležitějších nástrojů pro komunikaci s médii. Jde o unikátní způsob, jak novinářům představit aktuality a události týkající se vaší firmy. Ačkoli se může zdát, že psaní tiskové zprávy je jednoduchý úkol, je důležité zvládnout určité aspekty, aby byla vaše zpráva efektivní a zaujala média.

Prvním krokem je pochopení, proč je tisková zpráva důležitá. Tisková zpráva není pouze informací pro média – je to vaše příležitost kontrolovat svůj příběh a představit ho tak, jak si přejete. Je to šance ukázat novinářům, proč je vaše zpráva důležitá pro jejich publikum. Proto byste si ještě před samotným napsáním tiskové zprávy měli sami ujasnit, co je jejím cílem a proč ji posíláte.

Při psaní tiskové zprávy je potom důležité začít silným nadpisem. Nadpis by měl být stručný a přesvědčivý, s jasným shrnutím hlavní zprávy. Následovat by měl podnadpis, který podrobněji vysvětluje, o čem tisková zpráva je.

První odstavec, známý také jako lead, by měl obsahovat nejdůležitější informace a odpovědět na otázky kdo, co, kde, kdy a proč. Zde je důležitá stručnost a přesnost.

V těle tiskové zprávy uveďte další detaily a kontext, vždy s respektem k hierarchii informací. Mějte na paměti, že nejdůležitější informace by měly být uvedeny jako první a každý odstavec by měl být krátký a jasný.

Důležité jsou také citace, které dodávají tiskové zprávě důvěryhodnost. Mohou pocházet od vedení vaší firmy, odborníků nebo zákazníků a novinářům poskytují hotové citace pro jejich články. V každém případě by měl ale citaci do zprávy vložit někdo, kdo je k tématu relevantní a uvěřitelný.

Jednou z klíčových částí tiskové zprávy jsou potom také kontaktní informace. Uveďte jméno, telefonní číslo a e-mailovou adresu kontaktu pro média, aby novináři mohli snadno získat další informace.

Co se týče trendů v psaní tiskových zpráv, mnoho firem nyní zahrnuje do svých tiskových zpráv multimediální obsah, jako jsou obrázky, videa a infografiky, které pomáhají vizualizovat zprávu a činí ji atraktivnější pro média. Dělejte to tak také. Jen v případě větších datových souborů, jako jsou třeba videa, přiložte ke zprávě spíše odkaz na nějaké úložiště.

Tonalita tiskové zprávy by měla být profesionální a neutrální, nikoli reklamní. Měli byste se snažit představit fakta tak, jak jsou, bez přehánění nebo nadsázky. To je právě tím rozdílem mezi tiskovou zprávou a PR článkem.

Konečně, také čas rozeslání tiskové zprávy je klíčový.  Nejlepší čas na odeslání tiskové zprávy bývá obecně brzy ráno, od úterý do čtvrtka, kdy jsou novináři nejvíce aktivní. Je však důležité poznat a časem přizpůsobit čas odeslání konkrétnímu médiu a novináři, na kterého se zaměřujete.

Celkově shrnuto, psaní efektivní tiskové zprávy vyžaduje jasnost, stručnost a pečlivé načasování. Dobře napsaná tisková zpráva může být mocným nástrojem, který vám pomůže dosáhnout cenného mediálního pokrytí a dosáhnout vašich komunikačních cílů.

Články autora Vítězslav Klement

Nejnovější články

Cestovní ruch
Inspirace pro svatbu na zámku Nelahozeves

Co zámek nabídne? Dopoledne od 10 hodin je...

V roce 2022 se v ČR uskutečnilo na padesát pět...

Zámek Nelahozeves má konkurenční výhodu v relativní blízkosti Prahy...

Akce Inspirace ke svatbě na zámku se samozřejmě...

Analýzy
Kyberzločinci zneužívají nové zranitelnosti o 43 % rychleji

Společnost Fortinet, světový lídr v oblasti kybernetické bezpečnosti...

Útoky začaly v průměru 4,76 dní poté, co...

Útoky se týkaly méně než 9 % všech...

Botnety prokázaly neuvěřitelnou odolnost – v průměru trvalo...

Pohled z praxe
Bonami se rozšiřuje poprvé na západ a oslovuje italské zákazníky 

„Itálie je pro nás prvním krokem na západ...

Aktuálně Bonami provozuje své služby v České republice,...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
Firmy řeší, jak pojmout home office

Výhody plynoucí z možnosti využívání home office jsou...

Videokonferencím se někteří zaměstnanci ještě nedávno vyhýbali. Přinášely...

Do světa spotřební kancelářské elektroniky vstoupily také chytré...

Aktuální meeting roomy by měly být vybavené kvalitní...

Expertní pohled
Jestřábí ČNB dodala koruně nový impuls

Na domácím poli hraje koruně do karet změna...

My nadále počítáme s pozvolným posilováním koruny –...

Expertní pohled
Výhled pro černé zlato a možný dopad na ceny benzínu

Termínové kontrakty na ropu BRENT, WTI si připsaly...

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu v úterý podle listu...