×

MICE – speciální příloha časopisu KOMORA

Pondělí 25. září 2023
Přihlásit se / Zaregistrovat se
ikona hodiny9. 11. 2020 09:38

Ceny v obchodech zpřesňuje umělá inteligence

Doby, kdy ceny zboží určovali jen lidé, pomalu berou za své. Ve velkých obchodních řetězcích nebo e-shopech je položek tolik, že přestává být v lidských silách nastavit v potřebném čase ceny tak, aby odpovídaly představám obchodníků i zákazníků. Výši optimálních cen navíc ovlivňuje nesmírné množství faktorů a ani zkušení manažeři cenotvorby nedokážou vyhodnotit vstupní parametry tak rychle, jak je potřeba. Ceny jim stále častěji pomáhají určovat počítačové algoritmy a do hry vstupují umělá inteligence a rozšířená analytika (augmented analytics). Využít nových možností se před časem rozhodl i on-line prodejce Košík.cz, který zvolil řešení od české společnosti Yieldigo.

Petr Simon autor

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Internetový obchod sice už měl různé systémy na vyhodnocování prodejů, ale bez prvků umělé inteligence, která je schopna spojit všechny faktory dohromady. Do ochoty zákazníků koupit zboží za určitou cenu se promítá řada zdánlivě nesouvisejících faktorů, nejen ceny konkurence a značka, ale i počasí, den v týdnu a svou roli hrají také třeba trendy ve společnosti, jako je příklon k lokálnímu zboží či zboží bez obalu. Řešení od Yieldigo všechny tyto faktory analyzuje, dává do souvislostí s prodeji a podle toho nastavuje nové optimální ceny. Díky použití strojového učení navíc Yieldigo dokáže předpovědět dopady zvolené cenové strategie na obchodní výsledky firmy. Jinými slovy, lze si vyzkoušet, jak se změna ceny projeví ještě dřív, než je provedena.

Umělá inteligence oceněna

Za řešení pro Košík.cz získalo Yieldigo ocenění Microsoft Awards 2019 v kategorii FMCG & e-Tail. Zájem obchodníků o českou aplikaci i v dalších evropských státech a v Rusku jen potvrzuje trend přenášet cenotvorbu na nové technologie. A využívat umělou inteligenci, protože samotní manažeři odpovědní za cenotvorbu nemohou vyhodnocovat data a aplikovat zjištěná fakta tak rychle jako počítačové algoritmy.

Zapojení nové aplikace přineslo Košíku první pozitivní výsledky už po prvním měsíci od nasazení. Potenciál řešení se pak naplno ukázal během jarního vrcholu pandemie covid-19. Kvůli obavám z nakupování v kamenných prodejnách výrazně stoupla poptávka po nákupu potravin online. Proti běžnému období se změnilo i zboží, které lidé nakupovali. „Došlo k výrazné změně v zákaznickém chování a struktuře nákupů, zákazníci se začali více zásobovat a prováděli větší nákupy. Díky rychlosti AI platformy a akceschopnosti našeho partnera jsme mohli okamžitě reagovat,“ říká Tomáš Jeřábek, ředitel Košík.cz.

Články autora Petr Simon

Nejnovější články

Aktuality
Do Prahy míří investiční hvězdy

K hlavním zahraničním hvězdám patří americký investor a...

Adam Kočík i Přemysl Rubeš doplní v panelových...

Expertní pohled
Kdo jsou Granfluencers a co od nich čekat?

Marketéři a média poslední roky píší primárně o...

Podle článku v CNN Business se začínají z...

Problém většiny briefů značek pro digitální kampaně je,...

Názory
Úsudek, invence, zkušenost a odbornost zůstanou doménou lidí

Každý si mohl vyzkoušet, že umělá inteligence umí...

Jsem toho názoru, že revoluce nepřijde za rok...

Nejnovější Aktuality

Aktuality
Do Prahy míří investiční hvězdy

K hlavním zahraničním hvězdám patří americký investor a...

Adam Kočík i Přemysl Rubeš doplní v panelových...

Aktuality
Potřebujeme flexibilnější pravidla pro řidiče zájezdových autobusů

EHSV přijal text zaměstnavatelské skupiny, který volá po...

Sami řidiči prostřednictvím svých profesních asociací očekávají, že...

Aktuality
Na co všechno a za jakých podmínek lze získat dotace?

Stavební veletrh FOR ARCH v září proběhne již...

Jaké novinky se letos chystají? Za program Nová...

Co je možné v současnosti modernizovat a budovat...