Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Podle odhadů společnosti Colliers International bylo na konci roku 2020 v Česku v provozu 45 000 e-shopů a obrat elektronického obchodu se meziročně zvýšil téměř o 20 % a jeho podíl na celkovém objemu obchodu převyšuje 18 %. Růst je bezpochyby akcelerován poklesem počtu návštěvníků v nákupních centrech v souvislosti s protipandemickými restrikcemi. Experti vyčíslují na základě údajů z poloviny roku 2020 ve srovnání se stejným obdobím roku 2019 pokles ve všech zemích někde mezi 20–45 %.
Srovnání současné koronavirové krize s recesí po globální finanční krizi odhaluje zásadní rozdíly. Trhy práce v regionu střední a východní Evropy, stejně jako kupní síla, se zdají být tentokrát v mnohem lepší kondici než před deseti lety a prudký nárůst spotřebitelské aktivity v elektronickém obchodování se tak stal základním prvkem probíhající transformace maloobchodního sektoru. Jiný než podstatný maloobchod byl z velké části uzavřen, mohly ale fungovat služby click & collect.
Trh nákupních center v regionu CEE-17 se skládá z téměř 1 670 zařízení s celkovou hrubou pronajímatelnou plochou přesahující 34,6 milionů m² a kapacitou pro 172 milionů zákazníků. Roční kupní síla tohoto trhu představuje hodnotu 893 miliard EUR.
Největší objem maloobchodních prostor se nachází v Polsku (12,1 mil. m² v 532 zařízeních) a v České republice (4,2 mil. m² ve 232 zařízeních), nejmenší v Černé Hoře (110 000 m² ve 14 centrech).
Došlo k nárůstu počtu malých formátů – v současné době existuje v zemích CEE-17 přibližně 670 takových center, s celkovou hrubou pronajimatelnou plochou 6 milionů m². Největší počet malých schémat působí na vysoce konkurenčním polském trhu.
Vzhledem k tomu, že poměrně velký počet maloobchodníků jsou franšízanti, jejich možnosti online obchodování mohly být výrazně omezeny, omezujícím faktorem mohla být u některých značek i chybějící práva na platformu elektronického obchodování či omezená územní působnost takových práv. Růstový potenciál segmentu e-commerce je tak bezpochyby ještě vyšší.
Jiným efektem současné situace, pro zákazníky pozitivním, je fakt, že velké e-shopy jako Alza.cz nebo Mall.cz se nyní snaží rozšířit sortiment zboží nabízeného spotřebitelům, nebo se spojují s dalšími maloobchodníky a nabízejí širší škálu produktů a služeb. Což ovlivní i maloobchodní výkon tohoto roku.
Silviu Pop, ředitel průzkumu trhu pro Colliers International Rumunsko, vysvětluje: „Analyzovali jsme předpovědi MMF o nezaměstnanosti, abychom posoudili stav trhů práce. Podívali jsme se na rok 2021 ve srovnání s roky 2019 a 2010 ve srovnání s rokem 2008. Přeskočili jsme rok recese, abychom získali jasnější přehled o tom, jak by to mohlo vypadat v prvním roce oživení. Vzhledem k tomu, že trhy práce byly ve slušném stavu a peníze v ekonomice proudily, není žádným překvapením, že maloobchodní prodej zaznamenal v mnoha případech výrazné oživení ve tvaru písmene V. Porovnejte to s recesí po globální finanční krizi, kdy trvalo pár let, než se maloobchod vrátil na správnou cestu.“
Zajímavým indikátorem může být prodej nepotravinářského zboží, který poměrně přesně reflektuje změny disponibilního příjmu. V šesti zemích (Estonsko, Litva, Polsko, Rumunsko, Srbsko a Slovensko) byl v říjnu 2020 prodej nepotravinářského zboží (bez pohonných hmot) vyšší než před krizí, dalších pět zemí (Chorvatsko, Česko, Maďarsko, Lotyšsko a Slovinsko) vykazovalo záporný rozdíl v nízkých jednotkách, v rozmezí 1-3 %.
Kevin Turpin, regionální ředitel průzkumu trhu pro střední a východní Evropu vysvětluje: „Mnoho maloobchodníků provozuje i jiné kanály, ale kamenné prodejny často tvoří největší část jejich příjmové a provozní sítě. Letošní rok definitivně odhalil, jak vadné jsou některé stávající modely. Online tržiště se již ukázalo být pro některé značky záchranou a v závislosti na maloobchodním segmentu existují i specialisté, kteří prodávané zboží doplňují, například Zalando, jeden ze světových lídrů v oblasti módy a obuvi. Kdo chce přežít, musí naskočit na tuto raketu s elektronickým obchodem dříve, než odstartuje a stane se nedosažitelnou. Ještě není pozdě, ale opět, udělat to správně bude vyžadovat čas, know-how a investice, a pokud tento proces ještě neprobíhá, je třeba mu dát prioritu.“
Omni-Channel, tedy model, kdy je zákazník obsluhován všemi dostupnými kanály, je v reálném světě pro spotřebitele bezproblémový a pohodlný a proto se k němu s největší pravděpodobností bude vracet. Zároveň tento model poskytuje maloobchodníkům cenné poznatky o chování spotřebitelů a zpětnou vazbu na jejich produkty a služby.
Přestože více než 80 % prodeje zůstává v jiných kanálech než e-shopy, trend je jednoznačný a potvrzuje jej i fakt, že jen v Polsku a České republice bylo v první polovině roku 2020 nově založeno více než 5 000 on-line obchodů.