Pondělí 22. dubna 2024
ikona hodiny20. 3. 2021 11:34

První univerzita digitálního řemesla v Česku je online

Brněnská digitální dílna FabLab je sice z důvodu vládních nařízení pro veřejnost uzavřena, ale nadšenci kolem ní se rozhodli dát své znalosti dohromady a připravili vzdělávací web FabLab University. Díky němu se může kdokoliv naučit využívat digitální technologie třeba ve výuce. Učitelé i studenti tak mohou snadněji zvládnout moderní technologie a zapojit je do výuky

Martin Gillár Martin Gillár autor

Čtrnáct let se věnuje hlavně public relations a content managementu, má za sebou praxi v médiích i práci pro nevládní organizace a v komerčním sektoru. V minulosti se podílel na komunikačních kampaních týkajících se výrazných společenských témat a vedl mimo jiné i komunikaci mezinárodního filmového festivalu EKOFILM. Poslední roky působí v inovační agentuře JIC, kde má na starosti spolupráci s médii, obsahovou strategii a zároveň předává zkušenosti z marketingu začínajícím podnikatelům a studentům.

Foto: JIC FabLabUniversity Foto: JIC

Jak využít 3D tisk v hodinách matematiky, výtvarky nebo cizích jazyků? Nejen to učí nyní FabLab University – první komplexní vzdělávací platforma v oblasti digitálního řemesla v Česku. Tvoří ji prezenční kurzy a workshopy pro učitele středních a základních škol, ale i vzdělávací web plný lekcí, tutoriálů a doplňkových materiálů pro studenty. Online univerzita, za kterou stojí nadšenci z brněnského FabLabu, startuje pilotní provoz.

„Podpora moderního a relevantního vzdělávání patří mezi naše dlouhodobé priority a je i součástí Regionální inovační strategie. Na školách bychom děti měli připravovat na svět budoucnosti. A ten bude pravděpodobně protkán technologiemi ještě více než ten náš. Je proto důležité, aby se v něm uměly orientovat,“ říká Petr Chládek, ředitel inovační agentury JIC, která za FabLabem a jeho novým projektem stojí.

Právě porozumění novým technologiím, ale i podpora tvořivosti a schopnost něco konkrétního vyrobit – to jsou oblasti, na které se FabLab University zaměřuje. Navazuje tak na další dva projekty JICu, které se popularizaci technologií a digitálního řemesla věnují již několik let: první otevřenou FabLab dílnu v Česku – FabLab Brno (od 2017), kde v poslední době vznikla třeba úspěšná desková hra Project L nebo skládací inline brusle Last Miles, a pojízdnou učebnu a dílnu v jednom – kamion FabLab Experience (od 2019). Ten v loňském roce i přes omezení způsobená pandemií navštívilo přes 2300 studentů.

„V rámci výjezdů kamionu FabLab Experience ke školám jsme si ověřili, že žáci o digitální výrobní technologie zájem mají. Většina z nich zná slova jako 3D tiskárna, laser nebo elektronový mikroskop, ale takřka nikdo nemá zkušenost s jejich používáním nebo ovládáním. My jim ukazujeme, jak tyto technologie mohou využít při tvoření, vymýšlení a realizaci svých nápadů,“ vysvětluje Daniel Šín, koordinátor projektů FabLab Experience i FabLab University.

Jako novou možnost seberealizace, ale i jako nástroj ke snížení nákladů pro školy vnímá digitální technologie ředitel ZŠ a MŠ Bohdalice Jakub Vaštík: „3D tiskárna nám na školu přišla minulý týden. Koupili jsme ji v reakci na revizi rámcového vzdělávacího programu, který klade větší důraz na informatiku a nové technologie. Sám si ale již několik let pomocí laseru a 3D tiskárny tvořím vlastní učební pomůcky a ověřil jsem si, že díky tomu i ušetřím. Kdybychom si pomůcky kupovali utratili bychom o tisíce korun více.“

Projekt FabLab University

Vznikl díky podpoře Jihomoravského kraje, města Brna a společnosti Thermo Fisher Scientific, Vysokého učení technického v Brně a společnosti Honeywell.

FabLab University cílí na učitele i jejich studenty. Pro pedagogy budou v nejbližším možném termínu vypsány jednodenní i akreditované 3měsíční kurzy na práci s 3D tiskem a jeho implementaci do výuky různých předmětů. Už teď jsou ale na webu FabLabUniversity.cz dostupné Lekce pro třídy – kompletní materiály, které učitele provedou jednou lekcí projektové výuky zaměřené na práci s technologiemi. „Jako učitelku odborných předmětů mě zaujala lekce Staň se architektem. Netušila jsem, že 3D tiskárnu, kterou na škole máme, můžu využít v takovém množství předmětů,” přiznává Zuzana Bartošová, pedagožka ze Střední uměleckoprůmyslové škole v Jihlavě. Lekce jsou tematicky navázané na probíranou látku z předmětů Matematika, Biologie, Chemie, Fyzika, ale i Cizí jazyky nebo Výtvarná výchova.

Studenti pak na webu FabLabUniversity.cz najdou projekty s návody, které je provedou procesem tvorby konkrétních produktů. Naučí se při něm pracovat s různými softwary, vytvářet 2D i 3D modely svých projektů, ale i nastavit a ovládat 3D tiskárnu a další technologie. Nově nabyté znalosti a dovednosti budou moct zúročit v pravidelných Soutěžích pro studenty. „Soutěže jsou pro lidi mého věku. Chceme jim nabízet stále nové podněty a příležitosti se rozvíjet. Soutěžní úkoly nebudou jednoduché, ale účastníci budou mít na webu všechny potřebné podklady a informace, aby je zvládli splnit. Vymýšleli jsme to tak, aby je to hlavně bavilo a v rámci testování se to povedlo,“ říká jeden z lektorů a středoškolský student Adam Janeček.

V souladu s vládními omezeními je nyní FabLab University pouze online. „V nejbližším možném termínu ale vypíšeme i prezenční kurzy pro učitele. Ty zatím proběhly v jednom testovacím běhu,“ upřesňuje koordinátor projektu Daniel Šín. V květnu se lektoři FabLab University zapojí do Seriálu digitálních kompetencí pro učitele, který pořádá partnerská organizace Czechitas. Ta se v novém programu pro pedagogy také snaží podpořit využívání nejnovějších technologií ve výuce. V rámci 8 bloků online workshopů si učitelé mimojiné mohou osvojit nové nástroje pro interaktivní výuku nebo se blíže seznámit s pravidly bezpečnosti v online světě. Seriál odstartoval v únoru a výuky se pravidelně účastní několik desítek pedagogů. Další běh seriálu plánuje Czechitas na podzim tohoto roku.

Články autora Martin Gillár

Nejnovější články

Aktuality
Evropa vyslyšela požadavky českých podnikatelů

„Enrico Letta při psaní zprávy o vnitřním trhu...

„Posouzení dopadů by mělo být zaměřeno na kvalifikované...

Aktuality
Vítězí smysl pro detail a tradice  

„Stejně jako minulý rok, ani letos se v...

Každá realizace byla posuzována porotou, která je složena...

Oblíbená soutěž Pokrývači sobě, kde samotní pokrývači hlasují...

Pohled z praxe
Lasvit oceněn na milánském designweeku

V soutěži, v níž se představilo více než...

Výstava představila také nový koncept designu osvětlení Bois...

Vítězství komentuje zakladatel Lasvitu Leon Jakimič: Nejlepší výstava...

Nejnovější Pohled z praxe

Pohled z praxe
Lasvit oceněn na milánském designweeku

V soutěži, v níž se představilo více než...

Výstava představila také nový koncept designu osvětlení Bois...

Vítězství komentuje zakladatel Lasvitu Leon Jakimič: Nejlepší výstava...

Trendy
Pět příkladů, jak umělá inteligence může efektivně pomáhat

Již dnes v mnoha firmách umělá inteligence pomáhá řešit...

Umělá inteligence dokáže velmi rychle zpracovávat rutinní opakované...

AI umí pomoci například s články, blogy, prezentacemi,...

Umělá inteligence může vytvářet obrázky a grafiku na...

AI může být využita jako virtuální asistent, který...

„Umělou inteligenci lze také efektivně využít k brainstormingu...

Pohled z praxe
HOLIDAY WORLD 2024 navštívilo přes 26 tisíc milovníků cestování

Expozice 302 vystavovatelů z 24 zemí světa, na hrubé...

Veletrh HOLIDAY WORLD & REGION WORLD tradičně věnuje...

Návštěvníci z řad široké veřejnosti vyhrávali v rámci HOLIDAY WORLD...

HOLIDAY WORLD & REGION WORLD se konal v...