Čtvrtek 18. dubna 2024
ikona hodiny13. 9. 2021 12:20

Hledání ideálního stavu

Problémy i příležitosti. Dynamické proměny doby, s nimiž si možná mnozí neporadí. Jan Světlík, prezident Národního strojírenského klastru, je ovšem optimista a vidí už dnes firmy, které přes všechny obtíže hledají ideální stav zítřka. Jeho společnost Cylinders Holding například pracuje na konceptu vodíkového města.

Petr Simon autor

Foto: NSK Jan Světlík Foto: NSK

Výrobě chybějí základní materiály i řada komponent. A když už jsou, jejich cena dramaticky roste. Kde vidíte hlavní příčiny?

Ekonomika ožila a čeká, že budou fungovat standardní systémy a dodavatelské řetězce. Ty se ale v minulých dvou letech silně narušily. Některé výrobní firmy nezvládly požadavky na ekologičtější ekonomiku, některé doplatily na pandemii covidu a zmizely z trhu. Zákazníci v covidové době odsouvali už podepsané kontrakty na později. Vázla logistika, nejen u dočasně zablokovaného Suezského průplavu, ale i na uzavřených hranicích a ve velkých lockdownech. Vyprodaly se sklady, nikdo si nechtěl blokovat cash ve skladových zásobách. Firmy i domácnosti vyčkávaly s většími investicemi na lepší časy, šetřily. No a teď se tohle všechno najednou potkalo. Větší poptávka, méně výrobců, výroba zvyklá dělat just in time nestíhá, protože nemá na skladech zásoby materiálu. A taky stále hraje roli strach, že to všechno ještě zdaleka nekončí, že se vrátí lockdowny. K tomu různé problémy – od legislativy přes politické turbulence ve světě až po velké povodně nebo požáry.

Co by tedy tuto situaci mohlo změnit a v jakém časovém horizontu?

Bude to zase souhra mnoha faktorů. Není vyloučeno, že vysoké náklady a nulové marže zlikvidují další firmy a bude situace ještě složitější. Na druhou stranu ten tlak přinese i inovace, které povedou ke snižování nákladů jak na materiál, tak na práci. Ceny nemůžou růst do nekonečna. Netroufám si odhadnout, za jak dlouho, ale pak se síly zase vyrovnají. Současně s problémy vstupů i český průmysl musí řešit zásadní technologické, energetické a environmentální výzvy, akcelerované možná až příliš ambiciózními unijními cíli.

Jak při všech těchto tlacích volit priority a řídit podnik?

Systém priorit je podle mě ošidný, svádí k operativě, ve které umírají strategické cíle. Kdo je má, jde za nimi, sleduje dlouhodobě vlivy okolí, pracuje roky na budoucnosti. Někdy musíte zvolit úplně jiný pohled na věc, změnit styl myšlení, abyste se posunuli. Například Cylinders Holding teď společně s Vítkovicemi pracuje na konceptu vodíkového města, kde se bude pracovat se všemi alternativními zdroji energií a s velkým využitím vodíkových technologií.

Drtivou většinu výrobních firem v segmentu strojírenství a kovovýroba brzdí navíc dramatický nedostatek pracovních sil a ta situace je dlouhodobá. Máte recept, jak jí čelit?

O to se snažíme roky prostřednictvím takzvaného neformálního vzdělávání a popularizace vědy a techniky. V Ostravě k tomu máme obrovské zázemí a science centrum Velký svět techniky v Dolních Vítkovicích. Roky pracuje se školami i celou veřejností. Kromě toho průmyslové podniky podporují nebo zřizují vlastní průmyslové školy, jako je Vítkovická střední průmyslová škola, kde je zřizovatelem akciová společnost Vítkovice. Firmy se tedy snaží vychovat si vlastní nové generace techniků. Ale stejně tak si pořizují i výrobní kapacity v cizině, tím si trochu uvolní ruce doma. Pokud máte v cizině akvizici, můžete si tam zaškolit zaměstnance, které pak můžeme s příslušnými pracovními povoleními přivézt i do Česka. Počet zdejších lidí, kteří jsou v Česku ochotni pracovat, je limitní. Podniky se přeplácejí v nabídkách, v náborových příspěvcích, v benefitech, ale na přílivu lidí to moc vidět není. Čili těm ostatním už se asi nechce dělat.

Jedním z diskutovaných témat je dnes odolnost a spolehlivost globálních řetězců, respektive jejich diverzifikace. Je to ovšem vůbec reálné, když Evropa v posledních dvaceti letech v mnoha oborech v podstatě ztratila výrobní kapacity i kompetence?

Že se tohle stane, bylo jasné už minimálně před deseti lety. Musím říct, že jsme si v Evropě sami cíleně zlikvidovali spoustu kapacit, které nám teď chybějí. Je zbytečné vykládat, co by kdyby. Prostě tady už výrobci nejsou a my musíme hledat ve světě. Co jsme předtím dělali v okruhu sta kilometrů, to teď děláme přes kontinenty. Neumím si představit, že by se věci vrátily zpátky. Jako odběratelé i jako dodavatelé diverzifikaci hledáme a sami se na ní podílíme. V Cylinders Holding, který řídím, teď hlavně u vodíku sledujeme celý svět a jsme připraveni do celého světa taky dodávat. Smart kontejnery a virtuální plynovody na technické plyny už takhle normálně fungují.

Odvážíte se výhledu pro české strojírenství a příbuzné obory do blízké budoucnosti?

Automatizovaná výroba, složitější finální výrobky, zelené a cirkulární technologie a silná vzdělanostní struktura lidí. To by byl ideální stav. Je tu spousta firem, které na tom pracují, nebo už tak úplně běžně fungují. Podle mě jsou právě ony zárukou rozvoje českého strojírenství. Možná se o nich jen málo píše a tím pádem i málo ví.

Články autora Petr Simon

Nejnovější články

Trendy
Timber Praha – první udržitelná dřevostavba bytových domů v Praze

Domy komorního charakteru Timber Praha obsahují 62 jednotek...

Arcus City – v blízkosti přírody, na dosah...

Expertní pohled
Fulfillment: Revoluce v logistice

Fulfillment není jen proces doručování zboží, je to...

Majitelé e‑shopu se nemusejí starat o kapacitu skladových...

Nicméně vize značky LOG4U sahá daleko za pouhé...

Společnost Geek+ přinese špičkové mobilní roboty pro přepravu...

Trendy
Perfektní klima pro elektrické vozy

Všude tam, kde jsou kladeny vysoké požadavky na výkon,...

HVH topení přeměňuje stejnosměrný elektrický proud na teplo...

Pokud máte benzinové nebo naftové auto, je pro...

Nejnovější Nezařazené

Nezařazené
Proč ECB nebude spěchat se sazbami dolů?

Popravdě řečeno, pro trhy nejde o žádné překvapení....

Takto přísná měnová politika ale není bez rizika....

Nezařazené
Komora oceňuje digitalizaci obchodování s automobily

„Vláda při svém nástupu slíbila maximální možnou digitalizaci....

Semináře o digitalizaci obchodu s automobily se zúčastnili...

Nezařazené
Členské firmy Jhk zabodovaly v soutěži Spokojený zákazník 2023

Sdružení českých spotřebitelů každoročně od roku 2001 vyhlašuje...

Ocenění Spokojený zákazník také vyjadřuje, že firma, která...

Tyto ocenění jsou také důkazem toho, že firmy...