Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Zastupitelé Jihomoravského kraje odsouhlasili poskytnutí 1,5 milionu korun na podporu inovativních nápadů v programu Prototypuj a ověřuj, který minulý rok za podpory města Brna rozjela inovační agentura JIC. Navýší tak rozpočet aktuální výzvy, ve kterém jsou více než dva miliony poskytnuté právě městem Brnem. Granty jsou určeny pro nadějné startupisty a inovátory i pro další firmy z Jihomoravského kraje. Ještě do půlnoci 22. října mohou své nápady hlásit na webu jic.cz/prototypuj-a-overuj/ a žádat o grant ve výši až 800 tisíc korun.
Program Prototypuj a ověřuj vznikl minulý rok jako reakce inovační agentury a města Brna na nedostatek národních programů podporujících rozvoj inovativních nápadů v rané fázi. „Jedním z úkolů veřejné správy je vytvářet kvalitní podmínky pro růst firem. A jižní Morava v čele s Brnem je v tomto pro ostatní regiony – bez přehánění – vzorem,“ je přesvědčen radní pro vědu, výzkum, inovace a informační technologie Jihomoravského kraje Jiří Hlavenka a dodává: „Díky společné inovační strategii tu máme VIDA! Science Centrum, FabLab, CEITEC – ti všichni se podílejí na tom, že je tu skvělá báze inovativních projektů. Jak z projektů udělat úspěšné startupy? Vedení a konzultace poskytuje špičkovým způsobem JIC. Finanční podporu na vývoj prototypu pak musí zajistit veřejná správa.“ Podle Hlavenky se právě takové investice vrátí regionu několikanásobně zpět – formou pracovních míst, prestiže i odvedených daní.
Granty z programu jsou určeny pro firmy se sídlem nebo provozovnou v Jihomoravském kraji s maximálním obratem 10 milionů korun. Žádat mohou i fyzické osoby, v případě úspěchu ale musí založit firmu. „Úspěšný žadatel získá 70 procent celkových nákladů projektu, zbývajících 30 procent si příjemce hradí sám. Kromě finanční podpory budou mít úspěšné firmy k dispozici i naše konzultanty. Pomůžou jim lépe uchopit byznysovou stránku projektu,“ upřesňuje podmínky manažerka programu Zuzana Hadašová. K žádosti musí žadatel přiložit také minutové video, v němž svůj produkt představí. V dalším kole pak bude mít za úkol svůj projekt odprezentovat porotě složené ze zkušených podnikatelů a konzultantů.
Zájem o program potvrzuje, že podobná podpora v našich podmínkách chybí. „Přihlášených projektů bylo v minulých výzvách několikanásobně víc, než kolik jsme mohli podpořit. A přitom drtivá většina z nich má reálný byznysový potenciál. Věřím, že se námi inspirují i další regiony,“ doplňuje ředitel inovační agentury JIC Petr Chládek. Podporu získal v minulém roce například nápad brněnského ortopeda Filipa Hudečka na inovativní pomůcku pro operaci ramene. Jeho Drillbone Tunneler už nyní používá devět českých pracovišť.