Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Už jen několik málo dní zbývá do letošních Vánoc, a tak mají e-shopy jednu z posledních šancí pozvednout před koncem roku své výdělky – a jak ukazují data analytického nástroje Smartlook, nemohou se spoléhat jen na desktopovou verzi svého webu. Návštěvy z mobilních platforem totiž v některých případech dokonce převažují a tento trend stále sílí. Zvyšuje se současně i podíl nákupů, které zákazníci z těchto zařízení provedou. Velcí obchodníci se dnes blíží dokonce ke 40 procentům z celkových prodejů. Mobilní verze e-shopu je tedy v současnosti minimálně stejně důležitá jako desktop. Do budoucna však její váha ještě poroste.
„Podle průzkumu agentury Ipsos až třetina Čechů letos nakupuje dárky online. U velkých hráčů na trhu e-commerce potom mohou téměř polovinu objemu zakázek tvořit nákupy z mobilních platforem. Proto by jim měli věnovat stejnou pozornost jako tradičním desktop zařízením. Už jen z toho důvodu, že až 88 % zákazníků se na web nevrátí, pokud zažijí jednu špatnou zkušenost. Aby obchodníci byli úspěšní, musí tedy i v čase, kdy mají nejvíce práce, pochopit a identifikovat chování zákazníků na svých webech. Předejdou tak zbytečným ztrátám a indikátorům špatných zážitků, jakými jsou například i ‚rage clicky‘,“ udává CEO a spoluzakladatel Smartlooku Petr Janošík.
Smartlook kouzlí s analytikou dat. Jde o software, který propojuje nahrávací systém a analytické nástroje, a tak mohou firmy sledovat, k jakým interakcím ze strany návštěvníků dochází. Kombinace živých nahrávek a pokročilých analytických funkcí umožňuje zhlédnout nejdůležitější momenty cesty uživatele přímo očima zákazníka. Neunikne vůbec nic – každé kliknutí a pohnutí myší je detailně zachyceno. Už žádné „proč nedokončil nákup“ nebo „proč nechápe, že na tohle místo klikat nemá“, už žádné hádání, ale hmatatelné odpovědi. Smartlook jsou Brňáci, ale kanceláře mají také v Praze a podívat se na weby a mobilní aplikace očima uživatelů umožňují dnes už více než šedesáti tisícům klientů, mezi něž patří třeba Volvo, Miele, Vogue nebo taky čeští Rohlík a Alza.
Asi každý někdy zažil, že web nebo aplikace nereaguje na jeho pokyny. V tu chvíli začne většina z nás reflexivně zběsile mačkat tlačítko nebo ťukat do displeje. A rage click je na světě. Faktorů, které právě takové klikání způsobují, je celá řada. Ať už pomalé načítání zpráv, problémy s prohlížečem, rozbité prvky, mrtvé odkazy, bugy, designové vady a mnohé další. Největším problém ovšem je, že koncový uživatel získává špatnou zkušenost a příště už se nemusí vrátit. Je tedy nasnadě, aby e-shopy tato problematická místa včas lokalizovaly, problém identifikovaly a vyřešily.
„O tom, že obchodníci stále kladou větší důraz na desktopová zařízení, svědčí také naše data. Vidíme totiž, že z mobilních platforem, tedy smartphonů a tabletů, přichází v průměru větší počet chyb, a to až o 15 %. Přitom návštěvnost webů z obou typů platforem je v současnosti prakticky totožná. Někdy mobilní zařízení dokonce převažují. Navzdory tomu lze však dodat, že ‚vzteklejší‘ jsou stále uživatelé desktopů, od nichž přichází o více než 35 % větší množství rage clicků. Nicméně to může být způsobeno i tím, že rychlé a zběsilé mačkání tlačítka myši je prostě snazší než ťukat na displej mobilního telefonu. Tak jako tak je důležité, aby e-shopy nestavěly jeden typ platforem nad druhý,“ doplňuje CTO Smartlooku Ondřej Machek.
Problematika optimalizovaného webu se však samozřejmě neomezuje pouze na Vánoce. Podle průzkumu společnosti Barion Payment si oproti období před pandemií přes 40 % lidí zvyklo častěji nakupovat online. Navíc i v budoucnu plánuje 85 % lidí pokračovat v nákupech online. Porozumět chování zákazníků je tak již dnes jednou z klíčových složek pro úspěch na poli e-commerce. I proto se zakladatelé Smartlooku rozhodli pro vybudování komplexního nástroje, který dokáže analyzovat chování návštěvníků tak, aby bylo možné předejít třeba i ‚rage clickům‘ a web fungoval, jak má, nehledě na jeho verzi.
„Zároveň existují také nástroje, jejichž implementací obchodník zákazníkům značně usnadňuje dokončení požadované akce i z mobilní platformy. Jedním z nich je například Apple, respektive Google Pay. Tyto moderní platební metody totiž nákup výrazně urychlí a někdy mohou být dokonce rozhodujícím faktorem. Člověk totiž nemusí hledat kreditní kartu, ověřovat platbu a podobně,“ uzavírá Machek.