Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Kulturní dům Metropol v Českých Budějovicích 11. května ožil soutěžním kláním, které spolu s partnery připravila Jihočeská hospodářská komora (Jhk) pro žáky základních a střední škol. Interaktivní DIGI den, během něhož si soutěžící vyzkoušeli základy programování, 3D tisk, nebo práci s digitálním obsahem, byl motivací nejen pro žáky, ale i samotné učitele, kteří díky aktivitám získali novou inspiraci pro aktivity do výuky.
„Pro jihočeské základní a střední školy jsme ve spolupráci s partnery připravily interaktivní DIGI den. Soutěž, při které si žáci mohli vyzkoušet své digitální kompetence. Hned první ročník a reakce škol nás utvrdily, že pořádat podobné akce má smysl,“ říká ředitel Jihočeské hospodářské komory Luděk Keist. Jeho slova potvrzují i samotní účastníci: „Byla to akce na úrovni, kterou naše děti nikdy nezažily. Připadaly si už díky tomu důležité. I pro mě, jako pro učitelku informatiky, to bylo velmi motivující. Jsem nadšená, děti jsou nadšené. Děkujeme,“ zhodnotila první dojmy z akce Tereza Suchá ze Základní školy Chlum u Třeboně. Podobně hodnotí DIGI den i Klára Pechová ze Základní školy a Mateřské školy Dolní Bukovsko: „Oceňuji možnost vyzkoušet si různé druhy programování a oblasti ICT. Akce v podobě soutěže s ostatními školami pro nás byla velkou motivací. Líbila se mi opravdu pestrá nabídka jak soutěžních, tak i doprovodných aktivit.“
Právě možnost vyzkoušet si různé činnosti a úkoly z oblasti informačních technologií, v časovém úseku splnit soutěžní zadání co nejlépe a porazit tím soupeře z ostatních jihočeských škol byla pro žáky velkou výzvou a motivací zároveň. „Za dob mých studií jsme tyto možnosti neměli. Nemyslím si, že by tyto technologie byly hračky, které by se nedaly používat a využít pro vzdělávání. Přeci jen doba jde dál, programátorů ubývá, ale těmito aktivitami děti můžeme opět nalákat, aby IT obory studovaly,“ myslí si o výukových robotech Michal Černý ze společnosti Zonepi s.r.o., jeden z partnerů, který pomáhal připravit soutěžní stanoviště.
Společně s odborníky z Přírodovědecké fakulty Jihočeské univerzity a Centra kybernetické bezpečnosti Jihočeská hospodářská komora připravila zvlášť pro základní a zvlášť pro střední školy 6 stanovišť, na kterých žáci museli prokázat své znalosti v oblasti kybernetické bezpečnosti, programování micro:bitem, 3D tisku a 3D modelování či blokového programování. Nechyběla ani úniková hra, která potvrdila, že učení a poznávání nových věcí může být i zábava.
„Na soutěži jsem měla možnost mluvit s učiteli, kteří byli velmi rádi jak za tuhle soutěž, tak i naše vzdělávací workshopy, které dříve absolvovali. Díky nim mohli již před soutěží svým žákům předat zkušenosti, které na DIGI dnu v soutěžním klání využili,“ říká Barbora Sejková, organizátorka soutěže z Jihočeské hospodářské komory, a dodává, že u pedagogů vnímá obrovský zájem a snahu učit se v IT novým věcem a předávat je svým žákům, což je i cílem workshopů organizovaných Asistenčním centrem Impuls pro kariéru při Jhk. „Od letošního školního roku učíme na škole novou informatiku, takže některé věci, které byly i na soutěži, už máme i v rámci výuky a kroužku robotika. Bude to i pro mě velká inspirace do hodin. A pro žáky impuls, kde se zlepšovat,“ potvrzuje Veronika Burdová, učitelka informatiky z Jubilejní základní školy svatováclavská ve Strýčicích.
Jihočeská hospodářská komora podporuje zvyšování úrovně kvality výuky IT na školách skrz vzdělávací workshopy pro učitele základních a středních škol. Komora také ve spolupráci s odborníky pro zájemce připravila metodické materiály, které mohou učitelé ve výuce využívat. Metodické materiály jsou bezplatně ke stažení na webu www.impulsprokarieru.cz.
Jihočeská hospodářská komora uspořádala DIGI den v rámci projektu Implementace Krajského akčního plánu Jihočeského kraje III, který je spolufinancován Evropskou unií.