Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Již pošestnácté byly dnes po poledni oceněny nejvýznamnější počiny na poli turismu v České republice. Vítězové prestižní soutěže Velká cena cestovního ruchu byli slavnostně vyhlášeni během zahajovacího dne mezinárodních veletrhů cestovního ruchu a regionální turistiky Holiday World a Region World, které až do neděle probíhají v areálu PVA EXPO v pražských Letňanech.
Letošní ročník soutěže, tradičně vyhlašované komunikační agenturou COT group, přinesl jednu zásadní novinku – soutěžní kategorii Nejlepší inovativní marketingová komunikace. Přihlašovatelé mohli vybírat i ze tří tradičních kategorií, kterými byly Nejlepší elektronický projekt, Nejlepší udržitelný projekt a Nejlepší turistický produkt v cestovním ruchu.
Signifikantním rysem šestnáctého ročníku prestižní soutěže byl akcent na udržitelnost. „Téměř pětina všech projektů byla přihlášena do kategorie Nejlepší udržitelný projekt. A dlužno podotknout, že šlo o projekty opravdu zajímavé. Jsem osobně ráda, že se český cestovní ruch nese na vlně tohoto světového trendu a že čím dál více subjektů z oblasti turismu přistupuje k rozvoji svého podnikání i oboru jako takového zodpovědně a s ohledem na lokální komunity i budoucí generace,“ uvádí jednatelka COT group Eva Frindtová. „Zájem přihlašovatelů a kvalita jejich udržitelných projektů jsou jednoznačným potvrzením správnosti našeho loňského rozhodnutí obohatit Velkou cenu cestovního ruchu o tuto kategorii,“ dodává.
V nové kategorii Nejlepší inovativní marketingová komunikace se porotě nejvíce líbil projekt nazvaný Chybí nám tu lidi – marketingová kampaň pro restart turismu po požáru v Českém Švýcarsku od společnosti České Švýcarsko. Cílem projektu je inspirovat dosud nerozhodnuté Čechy, aby trávili babí léto/podzimní dovolenou v Českém Švýcarsku, zlepšit mediální obraz destinace a ukázat, že České Švýcarsko je stále atraktivní a bezpečné a ukázat schopnost destinačního managementu rychle a efektivně dopomoci návratu turistů do destinace po ničivém požáru v červenci 2022. Dle poroty se jedná o skvělý marketingový počin. V krátké době projekt dokázal oslovit cílovou klientelu a jedná se o přesně cílenou a účinnou krizovou komunikaci.
V kategorii Nejlepší elektronický projekt zvítězil projekt SmartGuide stejnojmenné společnosti SMARTGUIDE. Platforma SmartGuide umožňuje turistickým atrakcím, destinacím a cestovním kancelářím vydávat digitální cestovní průvodce během několika dní, s minimálním rozpočtem a s mnohem lepší kvalitou a adaptací do již připraveného prostředí. Vyjádřeno jednou větou: To, co udělal Booking.com pro hotely, Uber pro taxíky a Youtube pro videa, dělá SmartGuide pro cestovní průvodce. Porotu oslovilo celkové technické řešení, komplexnost a výborné výsledky původně české aplikace, která řeší průvodce po celém světě a dělá tak i reklamu naší zemi v celé síti audioprůvodců v telefonu.
Vítězem kategorie Nejlepší udržitelný projekt se stal počin Restaurace The Artisan – Prague Marriott Hotel. Restaurace The Artisan klade důraz na udržitelný a odpovědný přístup k hospodaření s cílem dosáhnout zero-waste provozu. Svým hostům připravuje moderní českou kuchyni s využitím čerstvých, sezónních surovin od lokálních farmářů a z vlastní produkce. Porota ve svém hodnocení vyzvedla především myšlenku restaurace, která na ekologických a lokálních surovinách staví svůj byznys. Oceňuje, že Artisan myslí opravdu na všechno – od vlastních bylinek po zero-waste. Slovy jednoho z porotců: „Za mě klobouk dolů!“
Za Nejlepší turistický produkt byl vyhlášen projekt Technotrasa – surová krása. Počin společnosti Moravian-Silesian Tourism má za cíl pozitivně ovlivnit návštěvnost stávajících technických atraktivit včetně zapojení nových, a to prostřednictvím jednotící myšlenky, společného příběhu, který by vhodnou formou motivoval návštěvníky hlavních a hojně vyhledávaných atraktivit – Dolní oblast Vítkovice, Landek Park, Důl Michal a další – rovněž k návštěvě méně známých a málo navštěvovaných subjektů v regionu. Porota ocenila především využití všech smyslů, zapojení dětí a rodičů (například akce Tatra s tátou) i fakt, že se jedná o komplexně a profesionálně propracovaný a strukturovaný marketingový mix zajištující prezentaci kraje. Představení prvků industriálního, řemeslného a technického dědictví umožní využít všechna specifika kraje a dopřát tak potenciálním návštěvníkům jedinečný zážitek.
Velká cena cestovního ruchu - ocenění
Na nedostatek práce si ale nemohli odborní porotci stěžovat ani v dalších třech kategoriích. Počtem přihlášených projektů byl 16. ročník Velké ceny cestovního ruchu rekordní – poroty složené z odborníků na cestovní ruch, marketingovou komunikaci, grafiku či udržitelný rozvoj posuzovaly celkem 60 produktů, kampaní a dalších počinů od 44 přihlašovatelů.
Ceny vítězům byly předány ve spolupráci s agenturou CzechTourism na konferenci Fórum cestovního ruchu, která je doprovodným programem veletrhů Holiday World a Region World. Ty se konají v termínu 17.-19. března v areálu PVA EXPO PRAHA v Letňanech. Martin František Přívětivý, generální ředitel a místopředseda představenstva pořadatelské společnosti ABF, říká: „Je nám velkou ctí, že jsme opět mohli spojit síly s COT group na organizaci této prestižní soutěže. Počet a kvalita přihlášených projektů mne utvrzují v přesvědčení, že cestovní ruch se úspěšně odrazil od ‚covidového dna‘ a míří kýženým směrem. Věřím, že se to projeví i v jednotlivých veletržních expozicích a že si návštěvníci našich veletrhů přijdou na své.“
Kromě řádných ocenění pro projekty, které se umístily na stupních vítězů jednotlivých kategorií, byly předány i speciální ceny COT group, ABF a CzechTourism. Skleněné trofeje pro vítěze vyrobila sklárna Rückl.