Pondělí 29. dubna 2024
ikona hodiny31. 1. 2024 12:45

František Reismüller: Turismus je fakticky průmysl

V rozhovoru s ředitelem České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Františkem Reismüllerem jsme se zamysleli nad významem turismu pro národní hospodářství, probrali aktuální trendy a zaměřili se na plány, které má CzechTourism pro letošní rok. Za klíčový faktor dalšího rozvoje turismu u nás považuje nový ředitel národní turistické centrály spolupráci.

Petr Manuel Ulrych autor

moderátor a novinář, expert na cestovní ruch, ředitel mediální divize agentury COT group

Foto: CzechTourism Generální ředitel agentury CzechTourism František Reismüller Foto: CzechTourism

Ředitelem agentury CzechTourism jste od loňského listopadu. Výběrovou komisi tehdy zaujala vaše vize dalšího směřování České centrály cestovního ruchu a propagace Česka jako destinace cestovního ruchu doma i v zahraničí a její ekonomický přínos. Na co se chcete v dalších letech zaměřit?

Cestovní ruch v Česku aktuálně stojí před třemi hlavními výzvami, na které se musí zaměřit. Zaprvé je třeba zajistit rozumný mix českých a zahraničních turistů. Zadruhé se musí řešit udržitelnost, která mimo jiné znamená rovnoměrnější rozprostření hostů po celém Česku. A zatřetí je nutné věnovat marketingovou pozornost aktivnímu turismu, respektive aktivnímu odpočinku a relaxu, včetně lázeňství. Nejen proto, že jde o globální trend, kdy se po pandemii všichni snaží, lidově řečeno, „zvednout lidi ze židle“, ale hlavně proto, že máme v Česku pro danou oblast skvělé předpoklady: nejlepší systém turistického značení na světě, velkou tradici sportu a outdoorových aktivit a taky kvalitní světově známé lázeňství zapsané i na seznam UNESCO.

Jak to chcete udělat? Co konkrétně se letos v turismu chystá?

Nový komunikační koncept na roky 2024 a 2025 se jmenuje Unexpected Wellbeing a vychází z myšlenky, že Česko jsou de facto jedny velké lázně. Je tu taková pohoda, tak krásná příroda a bohatá kultura, že i když v Česku trávíte dovolenou aktivním odpočinkem, připadáte si jako v lázních. Loni se taky podařil náš Czechia Travel Trade Day, tzv. TTD, které jsme ve spolupráci s Centrálou cestovního ruchu – Jižní Morava a statutárním městem Brno uspořádali právě v jihomoravské metropoli. Tato B2B akce se letos uskuteční v dubnu, tentokrát v Hradci Králové. Chystáme také další rozvoj a tematické rozcestníky na našich portálech Visit Czechia a Kudy z nudy. A pod hlavičkou Czech Convention Bureau se uskuteční celá řada eventů určených pro pořadatele akcí. Navíc se lidé už teď na našich širokých informačních kanálech mohou seznámit s tím, co se v roce 2024 otevře za nové turistické atrakce po celém Česku. Nebo s tím, jak bude vypadat Rok české hudby, který je vyhlášen právě letos mimo jiné v souvislosti s tím, že v březnu uplyne 200 let od narození Bedřicha Smetany. Je toho spousta, všem proto doporučuji sledovat jak web a sociální sítě CzechTourismu, tak už zmiňované weby Visit Czechia a Kudy z nudy, ale také na restaurace a cukrárny zaměřený portál Czech Specials.

CzechTourism spolupracuje s celou řadou asociací a svazů ze všech oblastí, které souvisejí s cestovním ruchem. Neskromně si přitom troufám tvrdit, že s turismem souvisí téměř vše.

František Reismüller, generální ředitel agentury CzechTourism

Proč je vůbec dobré do cestovního ruchu investovat? V čem je pro Česko důležitý?

Cestovní ruch se na HDP v Česku podílí 95 miliardami korun a přináší 214 tisíc pracovních míst, což znamená, že v něm pracuje každý 25. Čech nebo Češka. Největší podíl na zaměstnanosti má turismus v Karlovarském kraji, Praze a Jihomoravském kraji, na HDP pak v kraji Karlovarském, Jihočeském a Praze. Zásadní význam cestovního ruchu pro tuzemskou ekonomiku je tedy jasný, turismus je fakticky průmysl.

Změnily se od doby „předcovidové“, tj. od roku 2019, cestovatelské zvyklosti a požadavky turistů, domácích i zahraničních?

Nejdřív to kvůli covidu bylo tak, že se lidé rozcestovali doma. Pak začali mít doslova hlad po cestování za hranice, ale nejdřív moc nemohli. Teď už můžou, ale jsou obezřetnější ze sociálněekonomických důvodů. Jednoduše, někteří mají obavy z válečných konfliktů, i když cestování často berou jako útěk z nemilé reality, jiní by se rádi podívali daleko, ale nemusí na tom být tak dobře finančně, další do delších cest nemají chuť, protože dopravit se kvůli chybějícím leteckým spojením trvá dlouho apod. Nicméně obecný trend je třeba to, že lidé víc řeší udržitelnost, tedy dopad cestování na životní prostředí. Taky se víc rozevírají nůžky mezi běžným a luxusním zbožím i službami a v neposlední řadě se dá říct, že lidé na cestách víc než dřív investují jen do toho nezbytného, co s cestováním souvisí. Méně tak utrácejí třeba za jídlo v restauracích apod. Zmírnit to může fakt, že většina lidí víc slyší na cestování s benefity, čímž myslím třeba karty hosta daného města či kraje, u nichž platí, že čím déle člověk v místě zůstane, tím víc různých výhod může čerpat. Je to taky nástroj pro prodloužení délky pobytu v daném místě. A delší pobyt znamená zpravidla také větší útratu.

Jak vidíte perspektivy růstu cestovního ruchu v roce 2024?

Myslím, že budou pokračovat trendy, o kterých jsem mluvil dřív. Taky, že poroste kulturní turismus, kam se počítá i gastro. Vždyť podle Světové organizace cestovního ruchu je právě tato oblast jedním z nejrychleji rostoucích segmentů cestovního ruchu – za kulturou jezdí až 40 % cestovatelů, což platí i u nás. My to průběžně podporujeme všemi nástroji, které máme k dispozici, třeba tím, že na našich portálech Kudy z nudy a Visit Czechia máme speciální kulturní i gastro sekce. A konkrétně na Kudy z nudy může zveřejňovat každý, kdo splní publikační podmínky. Naše portály neustále rozvíjíme, zapojujeme do nich třeba i umělou inteligenci, nově máme audioverze článků, Kudy z nudy je na dotykových panelech ve školách, totéž se chystá i pro seniory aj.

Předpokládáte, že v roce 2024 k nám přijede víc a bonitnější klienti z ciziny, než v minulých letech?

Je to v zájmu české ekonomiky. Pandemie covidu-19 změnila celý svět, mimo jiné i poměr turistů z ciziny a těch domácích. Bylo to logické, když se musely z bezpečnostních důvodů zavřít hranice. A i když loni v prvních třech čtvrtletích navštívilo hromadná ubytovací zařízení v Česku o téměř 2,3 milionu turistů více než v roce 2022, celkově cca 17,4 milionu, více než polovinu z nich tvořili domácí cestovatelé. Bylo jich 10,2 milionu, zatímco cizinců k nám přijelo 7,2 milionu. Zahraniční turisté přitom na cestách do a po Česku utrácejí více než rezidenti. Pro Česko nejvíc bonitní trhy od 1. čtvrtletí 2022 do 3. čtvrtletí 2023 byly Německo, Polsko, Slovensko, USA a Velká Británie. Právě tam, ale nejen tam, chceme cílit naše letošní největší kampaně

Co v cestovním ruchu funguje a s čím tato oblast souvisí?

Skvěle funguje propojování a spolupráce. CzechTourism spolupracuje s celou řadou asociací a svazů ze všech oblastí, které souvisejí s cestovním ruchem. Neskromně si přitom troufám tvrdit, že s turismem souvisí téměř vše. Když třeba jedete na konferenci, zpravidla si prohlédnete i něco v okolí, kde se akce koná, v místě také budete spát a jíst. Kongresový turismus, tzv. MICE, má v Česku obrovský potenciál, proto jsme nedávno představili i tajné tipy z regionů připravené naším Czech Convention Bureau ve spolupráci s kraji. Proto od začátku, co jsem se stal ředitelem CzechTourismu, jednám s profesními organizacemi, hledáme větší synergie a domlouváme se na tom, co společného se dá zvládnout ještě letos a co je vhodné a přínosné pro všechny začít plánovat tak, aby to bylo v budoucnu úspěšné a přínosné pro celé Česko. Někdy ze schůzek odcházíme s konkrétním plánem aktivit na nejbližší období. Třeba teď řešíme detaily další naší tradiční akce, kterou je Fórum cestovního ruchu. Uskuteční se 15. března v rámci veletrhu Holiday World na PVA EXPO v pražských Letňanech. Řešíme to s Ministerstvem pro místní rozvoj, našimi partnerskými organizacemi, odborníky na cestovní ruch z celého světa a samozřejmě společností, která tento mezinárodní event pořádá. Jiné schůzky, které mám, jsou více strategické a řeší se na nich záměry do budoucna. Klíčové přitom je spojit síly a zdroje, personální i finanční, všude tam, kde je to vhodné a možné a pomáhá to do Česka přilákat víc turistů.

Články autora Petr Manuel Ulrych

Nejnovější články

Názory
Česko v pasti NIMBYsmu

Dobrý příkladem je nedávná debata o vysokorychlostní železnici....

To vše ilustruje současné Česko. Chceme být moderní...

Aktuality
Pro firmy je připravena miliarda na inovace

„Českým podnikatelům chceme vytvořit co nejlepší podmínky k...

Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje výzkum a inovace...

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Nejnovější Cestovní ruch

Cestovní ruch
Rychlé ožívání českého turistického trhu v březnu posílilo

Březnové tržby vzrostly v ČR meziročně o téměř...

Trend českých hotelů je za březen skvělý. Pokud...

Březen byl ve střední Evropě klimaticky velmi příznivý...

Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako...

Cestovní ruch
TIC BRNO boduje na poli cestovního ruchu

„Ze všech cen máme velkou radost. Nejen že...

Velkou cenu cestovního ruchu každoročně vyhlašuje agentura COT...

Cestovní ruch
Regionální muzeum není jen pokladnice

Od muzea se očekává, že uspokojí/přitáhne turisty včetně...

Jílové u Prahy je tak trochu ve specifické...

Zlato Regionální muzeum v Jílovém u Prahy sídlí na...

Příležitostné výstavy Výstavy, malé i větší, jsou v jílovském...

Původně jen opravdická živoucí kočka. Tak nějak jednou...

Regionální muzeum, na rozdíl od těch velkoměstských, může...