Úterý 23. dubna 2024
ikona hodiny15. 3. 2024 13:09

Rekordní Velká cena cestovního ruchu 2024

Během zahajovacího dne mezinárodního veletrhu cestovního ruchu a regionální turistiky Holiday World a Region World, který až do neděle probíhá v areálu PVA EXPO v pražských Letňanech, byla dnes již tradičně předána ocenění vítězům Velké ceny cestovního ruchu. Sedmnáctý ročník prestižní soutěže zviditelnil výjimečné projekty z oblasti turismu ve čtyřech kategoriích.

Petr Manuel Ulrych autor

moderátor a novinář, expert na cestovní ruch, ředitel mediální divize agentury COT group

Foto: Petr Manuel Ulrych Nejlepší turistický produkt Foto: Petr Manuel Ulrych

Stejně jako v loňském roce mohli přihlašovatelé své projekty vybírat z kategorií Nejlepší turistický produkt v cestovním ruchu, Nejlepší elektronický projekt, Inovativní marketingová komunikace a Nejlepší udržitelný projekt.

Přestože letošní ročník soutěže, tradičně vyhlašované komunikační agenturou COT group, proběhl podle léty osvědčeného scénáře a bez výrazných inovací, je možné ho považovat za výjimečný. Setkal se totiž s nebývalým zájmem přihlašovatelů. „Šanci nechat své projekty posoudit odbornými porotami a poměřit se s konkurencí v aktuálním ročníku soutěže využilo 47 firem a institucí. Počet přihlášených projektů dosáhnul rekordního počtu 64,“ uvádí Eva Frindtová. „Je to neklamný signál toho, že se cestovní ruch v České republice veze na vzdouvající se vlně a subjekty v něm činné mají chuť vytvářet nové a vysoce kvalitní produkty a projekty. Naprosto přirozeně přitom ve své činnosti zohledňují globální trendy, jako jsou třeba digitalizace nebo udržitelnost,“ dodává.

Vítězné projekty

Největšímu zájmu přihlašovatelů se tradičně těšila kategorie Nejlepší turistický produkt, v které se sešlo 27 přihlášek. V silné konkurenci se u poroty nejvíce prosadil projekt Hřebenovka Český Švýcarskem, který do soutěže přihlásila obecně prospěšná společnost České Švýcarsko. Cílem projektu je rozmělnit overtourismus v této oblíbené turistické destinaci. Turistická trasa nazvaná Hřebenovka tak provádí turisty i po méně známých místech regionu. Projekt je navíc koncipován tak, aby přispěl ke snížení sezonnosti cestovního ruchu v Českém Švýcarsku. I díky možnosti využití veřejné dopravy, která je k dispozici po celé délce trasy, je projekt možno považovat za udržitelný. Porotci se shodli, že se jedná o skvěle a stylově vytvořenou platformu s velkým potenciálem. Ocenili zejména lákavou formu a stylový design projektu.

Podívejte se na kompletní seznamy TOP 10

VCCR TOP10

Zobrazit

Kategorie Inovativní marketingová kampaň byla do soutěže zařazena podruhé po loňské úspěšné premiéře. A i tentokrát šlo o krok správným směrem. Z jedenácti přihlášených kampaní porotu nejvíce zaujala ta, kterou přihlašovatelé z TIC BRNO nazvali Designová instalace #draknahaku jako marketingová podpora festivalu Brněnské Vánoce. Kreativní studio NAHAKU vytvořilo z upcyklovaného materiálu (konkrétně z hadiček polyethylenu, které by jinak skončily jako průmyslový odpad) vánoční svetr a obléklo do něj „brněnského draka“, jeden z hlavních symbolů Brna umístěný v průchodu pod Starou radnicí. Cílem kampaně bylo dát nový směr tradicím a zvýšit atraktivnost a návštěvnost festivalu Brněnské Vánoce. Dílčím cílem bylo upozornit na nový gurmánský trh, který byl umístěn na nádvoří Staré radnice za průchodem, v kterém byla tato světelná instalace umístěna. Porota tuto kampaň označila za moderní a navýsost kreativní projekt s efektivním virálním dosahem.

V tradiční kategorii Nejlepší elektronický projekt se tentokrát stala vítězem Centrála cestovního ruchu – Jižní Morava s projektem Webová aplikace Brno Convntion Bureau. Jeho přínos tkví v minimalizaci množství tiskovin používaných v kongresovém průmyslu na jihu Moravy. Účastníci kongresů, konferencí a dalších eventů mají díky aplikaci v reálném čase aktuální informace o akcích a jejich programu, o možnostech ubytování a stravování, stejně jako o možném turistickém vyžití v okolí. Nástroj, který je organizátorům eventů v rámci podpory MICE v Jihomoravském kraji k dispozici zdarma, je vhodný především pro účastníky mezinárodních akcí, případně pro návštěvníky z ostatních částí Česka. Podle poroty se jedná o výbornou pomoc pořadatelům eventů. Aplikaci porota shledala jednouchou a přehlednou a kvitovala, že propojuje sektor MICE s klasickým turismem.

Sedmnáctý ročník soutěže potvrdil i další trend z minulých let – zájem o problematiku udržitelnosti. Projekty, které se sešly v kategorii Nejlepší udržitelný projekt, byly kvalitní a přínosné. Trofej za vítězství porotci tentokrát přisoudili obci Modrá, která do soutěže přihlásila projekt Skanzen Modrá – centrum historie a tradic, areál zážitků pro malé i velké. Cílem inovativního projektu, který obec rozvíjí již 26 let, je obnovit krajinu, zpřístupnit ji citlivě návštěvníkům a přitom ji zachovat v lepší formě i budoucím generacím. Areál je dlouhodobě budován s ohledem na udržitelný cestovní ruch s cílem předcházení overtourismu. Porotci vyzvedli „moc hezky uchopené komplexní pojetí, návaznost aktivit, držení se tradic, seznámení s místní krajinou, využití potenciálu místa a regionálních produktů“. Kvitovali rovněž skvěle zvládnutý marketing a spolupráci různých partnerů.

O soutěži

Soutěž Velká cena cestovního ruchu zviditelňuje výjimečné počiny v oblasti cestovního ruchu, upozorňuje na atraktivní novinky a má napomoci pracovníkům státní správy i soukromým subjektům působícím v tomto oboru při vytváření komunikačních strategií a efektivním oslovování cílových skupin. Tradičním organizátorem soutěže je společnost COT group, partnerem a spoluorganizátorem 17. ročníku byla společnost ABF, pořadatel mezinárodního veletrhu cestovního ruchu HOLIDAY WORLD & REGION WORLD, neméně důležitým partnerem pak Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism. Soutěžní projekty posuzují v každé kategorii samostatné odborné poroty – tvoří je odborníci na marketing, cestovní ruch, grafický design, destinační management a příbuzné disciplíny, stejně jako členové akademické obce či profesních svazů a zástupci organizátorů.

„Udržitelnost je ve všech podobách správný směr, kterým se jako lidstvo můžeme ubírat. Dlouhodobě proto podporujeme snahy provozovatelů o tuto podobu turismu a snažíme se prostřednictvím našich kanálů k takovému chování inspirovat i samotné cestovatele. Jak ty zahraniční, tak i domácí. Všichni, kteří se do soutěže přihlásili, odvedli obrovský kus práce. Jejich snahy mají ještě další rozměr – pomáhají nasměrovat turisty do oblastí, které nejsou tak vytížené, čímž jednak pomáhají zamezit tomu, aby se na jednom místě hromadily davy lidí, ale také zajišťují příjmy z cestovního ruchu odlehlejším územím. A v neposlední řadě – turisté mohou poznat další kouty naší země, která jim má opravdu co nabídnout. Jednoduše řečeno – Česko jsou jedny velké lázně a aktivní turismus je cool – a to je také hlavní myšlenka naší největší letošní kampaně Unexpected Wellbeing,“ uvádí ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller.

Ceny vítězům byly předány ve spolupráci s agenturou CzechTourism v rámci konference Fórum cestovního ruchu, která byla součástí doprovodného programu prvního dne veletrhu Holiday World a Region World 2024. Ten se koná v termínu 15.-17. března v areálu PVA EXPO PRAHA v Letňanech. Martin František Přívětivý, generální ředitel a místopředseda představenstva pořadatelské společnosti ABF, říká: „Těší mě, že jsme již potřetí v řadě mohli spojit síly s COT group na organizaci Velké ceny cestovního ruchu. Osobně kvituji jak rostoucí počet přihlášených projektů, tak jejich průběžně se zvyšující kvalitu. Svědčí to o tom, že čeští i zahraniční turisté se mohou při svých cestách po Česku těšit na čím dál lepší produkty a služby. V tomto duchu se ostatně nese i většina veletržních expozic na právě probíhajícím veletrhu.“

Kromě řádných ocenění projektům na stupních vítězů v jednotlivých kategoriích byly předány i speciální ceny COT group, ABF a CzechTourism. Skleněné trofeje pro vítěze vyrobila sklárna Studio Lhotský.

Články autora Petr Manuel Ulrych

Nejnovější články

Expertní pohled
Rok 2027 narovná mzdy mezi muži a ženami

Novinka počítá s transparentností už během náborového pohovoru....

Ačkoli Eurostat uvádí rozdíl ve mzdách mužů a...

Povinné reportování čeká od června roku 2027 firmy...

Změnám šel i bez regulace naproti sektor IT...

Náskok mají také společnosti se sídlem v USA,...

Trendy
Rozmar moderního člověka, nebo udržitelnější způsob nakupování?

Stále více zákazníků si zvyklo pravidelně nakupovat potraviny...

Prvním z důvodů, proč může být rozvoz potravin šetrnější...

K udržitelnosti celého nákupního procesu velkou měrou přispívají také...

Počet automobilů na 1 000 obyvatel v České republice neustále...

Trendy
Revoluční služba Office as a service

Program je platformou pro pronájem zcela kompletní kanceláře...

V roce 2024 je společnost U1 odhodlána i...

Nejnovější Cestovní ruch

Cestovní ruch
Regionální muzeum není jen pokladnice

Od muzea se očekává, že uspokojí/přitáhne turisty včetně...

Jílové u Prahy je tak trochu ve specifické...

Zlato Regionální muzeum v Jílovém u Prahy sídlí na...

Příležitostné výstavy Výstavy, malé i větší, jsou v jílovském...

Původně jen opravdická živoucí kočka. Tak nějak jednou...

Regionální muzeum, na rozdíl od těch velkoměstských, může...

Expertní pohled
Češi zůstávají v Česku, ve světě touží po tichu

Češi nyní tvoří 56 procent všech turistů v...

Z cestovatelů jsou čím dál tím častěji gurmáni....

Tak zvané silent travel se stává jasným trendem...

Jednotlivý provozovatelé jdou s dobou ale i v...

Cestovní ruch
Kongresoví ambasadoři byli oceněni

Ambassador Awards Evening se uskutečnil pod záštitou primátora...

„Celý profesní život se snažím posouvat českou onkologii...

Hlavními partnery večera byly: Hlavní město Praha, Ministerstvo...