Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Srpnová data poradenské společnosti STR přinesla informace o vývoji hotelového trhu ve světě, v Evropě i České republice. Po úspěšné zimě a jaru jsou letní výsledky ČR zklamáním. Hubený meziroční růst českých tržeb (4,1 %) nepokrývá ani inflaci. Evropa rostla meziročně o 9 %.
Horší než srovnání s Evropou je pro ČR porovnání s minulým měsícem. Zatímco v červenci rostly české tržby meziročně o slušných 10,2 %, srpových 4,1 % je propadem a zklamáním.
Evropský růst je přitom poněkud diverzifikovaný. Obrovský boom zažila přímořská turistika, přičemž podtrhujeme, že jde o meziroční srovnání – tedy nikoli o fakt, že v srpnu jezdí lidé k moři a v září již méně. Země jako Bulharsko (+28,1 %) nebo Řecko (+44,6 %) patřily spolu s olympijskou Francií k obrovským tahounům trhu. Řada zemí naopak stagnovala podobně jako ČR. Za zmínku u našich přímých konkurentů stojí setrvalý vzestup Polska (v srpnu meziročně + 19,0 %), Rakouska (+22,1 %) nebo Maďarska, které dosahuje výrazně vyšších tržeb na pokoj než ČR.
„V Praze je v současnosti k prodeji zhruba polovina obrovských mezinárodních hotelů,“ hodnotí Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové skupiny Czech Inn Hotels, která v roce 2023 ubytovala 1,5 milionů hostů, a s úsměvem dodává: „Doba je obecně nejistá, na druhou stranu za těch třicet let na trhu nepamatuji, kdy byla jistá. Těžíme z toho, že jsme bezpečnou zemí s krásnými památkami a příjemným klimatem, ale byly doby, kdy jsme byli daleko před Poláky a Maďary a blížili se k Vídni (teď v srpnu jsme 40 % pod ní). Všimněme si, že Poláci dlouhodobě investují do infranstruktury a Madaři dělají hodně velkých akcí.“
Srpen jako prázdninový měsíc má svá specifika. Pražské hotely mají odlišnou klientelu oproti květnu či září, takřka vymizí kongresy a korporátní turistika. Vysoké ceny v jižních „mořských“ táhnou celoevropské průměry. Evropa byla tento měsíc v průměru cenově 65 % nad Českou republikou. To je hodně. V samotné České republice jde o měsíc, kdy se mimopražské regiony dorovnávají k Praze.