Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
U příležitosti zahájení veletrhu For Interior/ podzim Asociace českých nábytkářů zveřejňuje odhad statistických údajů pro rok 2024. Jedná se o dopočet podle výsledků prvního pololetí a simulaci vývoje za předpokladu, že druhé pololetí zaznamená stejný vývoj, jako to první. Z tohoto pohledu předpokládáme mírný pokles hodnoty produkce nábytku v letošním roce a to pod 51 mld. Kč. Očekáváme mírně slabší export, a to pokles na 36,21 mld. Kč v roce 2024 oproti 36,83 mld. Kč v loňském roce. Podobný pokles předpokládáme i u importu nábytku, a to na 28 mld. Kč oproti 28,18 mld. Kč v roce 2023.
Výkon oboru výroby nábytku zaznamenal v prvním pololetí jistý pokles. Podobně se vyvíjí i řada jiných oborů. Pro české nábytkáře se nejedná o pozitivní zprávu. Předpokládaný pokles ovšem není nijak razantní a neměl by způsobit výraznější problémy. Pozitivní je, že se v ČR podařilo usměrnit růst inflace. I přesto ovšem dochází k nárůstu cen některých materiálů, ale i růstu mezd. Značnou brzdou v podnikání, která s sebou nese značné finanční náklady je ovšem narůstající úroveň byrokracie.
Snížení nákladů pro středně velké firmy by přineslo zavedení eura namísto koruny. Pro názornost uvedeme příklad konkrétní nábytkářské firmy: výrobní firma zaměřená na výrobu nábytku z plošného materiálu s obratem 165 milionů korun. Firma část své produkce exportuje na trhy EU. V loňském roce měla tato firma náklady na směnu za euro téměř jeden milion korun. Přechod na euro tedy není pouhým politickým rozhodnutím, jak je nám často z leva i zprava předkládáno, ale ekonomickým rozhodnutím. I když jej samozřejmě musí provést politici. Zmíněný milion korun skončí u banky nebo u společnosti specializované na směnu deviz. samozřejmě chybí ve mzdách zaměstnanců nebo v investicích do technologií. Veškerý růst cen vstupů se musí promítnout i do konečných cen za nábytek. To znamená zvýšení cen nejenom za nábytek, ale i za služby s nábytkem spojených.
Podívejte se na grafy, které zprávu doplňují
grafy AČN
ZobrazitPozitivní zprávou je, předpokládané setrvání stavu posílení českých výrobních firem na tuzemském trhu s nábytkem. V loňském roce byl tento podíl 14,62 mld. Kč a očekáváme 14,6 mld. Kč v letošním roce. Pozitivní pro český nábytkářský průmysl je i očekáváné další snížení podílu importovaného nábytku na spotřebě z 70,49 % v roce 2022 na 65,84 % v roce 2023 a očekávaných 65,73 % v roce letošním.
Negativním faktem je údaj vyjádřený v grafu pod názvem Podíl salda zahraničního obchodu na celkové produkci v %. Tento údaj vyjadřuje procentuální podíl z v tuzemsku vyrobeného nábytku, který je exportován. Tento poměr exportu českých výrobců by v letošním roce měl klesnout na 16,16 % (export-import)/produkce. Klesající export je důsledkem zpomalení na západních evropských trzích zejména zadrhnutí německé ekonomiky. Trendu snížení spotřeby a omezení nákupů odpovídá i pokles importu. Očekáváme pokles hodnoty importu na 28 mld. Kč, což je pokles o 0,18 mld. Kč oproti roku 2023.