Pátek 3. května 2024
ikona hodiny24. 11. 2021 17:57

Důvěra spotřebitelů meziměsíčně výrazně poklesla, podnikatelé jsou mírně optimističtější

Pandemie sráží optimismus spotřebitelů

Souhrnný indikátor důvěry (indikátor ekonomického sentimentu), vyjádřený bazickým indexem, se meziměsíčně velmi mírně snížil, tentokrát o 0,1 bodu na hodnotu 95,2, při protichůdném vývoji jeho složek. Zatímco indikátor důvěry podnikatelů se zvýšil o 1,5 bodu na hodnotu 96,2, indikátor důvěry spotřebitelů poklesl o 8,1 bodu na hodnotu 90,4. Ve srovnání s listopadem loňského roku jsou souhrnný indikátor, podnikatelský indikátor a indikátor důvěry spotřebitelů na vyšší úrovni. Informoval o tom dnes Český statistický úřad.

Jan Cieslar autor

Český statistický úřad

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

„Důvěra podnikatelů v ekonomiku po čtyřměsíčním poklesu mírně vzrostla. Je to především v důsledku očekávaného zvýšení výrobní činnosti průmyslových podniků v nadcházejících měsících. Ve všech odvětvích je ale znát velká nejistota z budoucího vývoje, která je navíc doprovázena očekáváním růstu cen prodávaných výrobků, zboží a služeb u rekordního počtu podnikatelů,“ uvedl Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

Průmysl

Důvěra podnikatelů v průmyslu se po čtyřměsíčním poklesu zvýšila. Indikátor důvěry vzrostl o 4,6 bodu na hodnotu 93,2. Ve srovnání s říjnem hodnotili podnikatelé v průmyslu svou současnou celkovou poptávku hůře. Stav zásob hotových výrobků se nezměnil a zůstává stále vysoký. Podíl podnikatelů očekávajících pro období příštích tří měsíců růst tempa výrobní činnosti se oproti minulému měsíci zvýšil. V listopadu zároveň nejvíce podnikatelů od počátků sledování očekávalo růst prodejních cen svých výrobků v období nadcházejících tří měsíců. V meziročním srovnání je důvěra podnikatelů v průmyslu vyšší.

Stavebnictví

V odvětví stavebnictví se důvěra podnikatelů meziměsíčně zvýšila. Indikátor důvěry vzrostl o 2,4 bodu na hodnotu 114,0. Podíl podnikatelů hodnotících svou současnou poptávku po stavebních pracích jako nedostatečnou se meziměsíčně snížil. Stávající počet zaměstnanců se podle respondentů v příštích třech měsících nezmění. Meziročně je důvěra ve stavebnictví vyšší.

Obchod

V odvětví obchodu se důvěra meziměsíčně snížila. Indikátor důvěry poklesl o 1,2 bodu na hodnotu 104,7. Podíl podnikatelů hodnotících celkovou ekonomickou situaci jako dobrou se ve srovnání s říjnem téměř nezměnil. V listopadu očekával rekordní počet obchodníků (nejvyšší od počátku sledování) růst cen prodávaného zboží v období příštích tří měsíců a zároveň ve stejném časovém horizontu mírné zhoršení své ekonomické situace. Stav zásob zboží na skladech se meziměsíčně téměř nezměnil. Oproti listopadu 2020 je důvěra podnikatelů v obchodě vyšší.

Služby

Ve vybraných odvětvích služeb (vč. bankovního sektoru) se důvěra podnikatelů oproti říjnu snížila. Indikátor důvěry poklesl o 1,3 bodu na hodnotu 96,3. V meziměsíčním srovnání se snížil podíl podnikatelů pozitivně hodnotících současnou i očekávanou poptávku v období příštích tří měsíců. Naopak se ale zvýšil podíl podnikatelů pozitivně hodnotících současnou ekonomickou situaci. Podobně jako v průmyslu a obchodě i ve službách očekává rekordní počet podnikatelů růst cen poskytovaných služeb v období následujících tří měsíců. Meziměsíčně je důvěra ve službách vyšší.

Pohled spotřebitelů

Důvěra spotřebitelů v ekonomiku se meziměsíčně snížila. Indikátor důvěry v listopadu poklesl o 8,1 bodu na hodnotu 90,4. Podíl respondentů očekávajících pro období příštích dvanácti měsíců zhoršení celkové ekonomické situace se významně zvýšil. Současně se znovu výrazně snížil podíl respondentů očekávajících zlepšení jejich vlastní finanční situace. Počet respondentů obávajících se dalšího růstu cen v listopadu znovu vzrostl a je tak nejvyšší v historii zjišťování. Obavy z růstu nezaměstnanosti se ve srovnání s minulým měsícem zvýšily. Počet respondentů, kteří předpokládají, že v následujících dvanácti měsících uspoří nějaké finanční prostředky, se snížil. V meziročním srovnání je ale důvěra spotřebitelů stále vyšší.

„Zhoršení epidemické situace a rychle rostoucí ceny energií a jiných komodit se bezesporu projevily i v prudkém zhoršení nálady spotřebitelů. Ve srovnání s minulým měsícem se lidé mnohem více obávají růstu nezaměstnanosti a zejména zhoršení vlastní finanční situace. Předpokládají rovněž, že strmý růst cen je donutí sáhnout na úspory,“ uvedla Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů.

Články autora Jan Cieslar

Nejnovější články

Expertní pohled
V budoucnu bude možné pojistit takřka cokoliv

První pojistka se jménem Slavia pojišťovny byla prodána...

Zmínil jste se, že tuto novinku ocení podnikatelé,...

Všichni cizinci pocházející ze zemí mimo EU mají...

Hrdě se hlásíte k partnerství Velké pardubické, která se...

Expertní pohled
Dům je jako ekosystém, je třeba ho stavět komplexně

„Dům nejde stavět po částech, jedná se o...

V rámci celku má důležitou roli také materiál,...

Společnost jako jediná na trhu nabízí stavebníkům komplexní...

Pohled z praxe
Česká váza okouzlila Paříž i Milán

Vázy FUGU jsou vázy plné života. Pro jejich...

Vázy FUGU, stejně jako všechny výrobky značky KLIMCHI,...

Sklárna Jílek, kde většina výrobků značky KLIMCHI vzniká,...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Pětina zaměstnanců zvažuje odchod z práce za lepším

Nalezení lepší práce v dohledné době do konce...

Pokud pomineme základní parametry pracovní nabídky, jako je...

Třetím nejčastěji sledovaným kritériem u pracovních nabídek je,...

Trend většího významu dobrých pracovních podmínek a celé...

Všechna tato kritéria přitom při hodnocení pracovní nabídky...

Analýzy
Developeři v Česku si oblíbili strategii Shell & Core

Ke konci 1. čtvrtletí 2024 bylo v tomto...

Model Shell & Core se sice v omezeném...

S dokončením Shell & Core projektů developeři obvykle...

Vzhledem k aktuální situaci na trhu a trvale...

Analýzy
Každý druhý e-mail na Seznamu je marketingové sdělení

Data za rok 2023 potvrzují, že popularita e-mailingu...

Právě hromadné zprávy tvoří v Seznam schránkách každý...

Seznam rozděluje e-maily do tří složek: Primární, Hromadné...

Nejúspěšnějším měsícem v počtu odeslaných e-mailů byl v...