Neděle 28. dubna 2024
ikona hodiny7. 12. 2022 11:26

Cestování je zpět – silnější, ale zcela jiné

Ukazuje to nová zpráva EU Mobility Report platformy Omio, která nabízí vyhledávání, srovnání a rezervaci spojů napříč různými typy dopravy ve 37 zemích. Oproti létu 2019 výrazně klesl počet objednávek letenek, a to o více než polovinu. V souvislosti s tím platforma zaznamenala i výrazně vyšší ceny letenek. V Německu například zdražily až o 71 %. Zato platforma registruje zvýšený zájem o pozemní dopravu, která tvoří většinu objednávek. Pandemie lidem ukázala kouzla cestování po blízkém okolí. Lidé častěji cestují vnitrostátně a na kratší vzdálenosti než před třemi roky. Zároveň mnohem častěji objednávají jízdenky na poslední chvíli.

Gabriel Friedel autor

Foto: S Cestování je silnější, ale jiné Foto: S

Obnovený zájem o cestování se odrazil i na výsledcích Omia, které v porovnání s rokem 2019 ukazují dvojnásobný obrat.

„Můžeme říct, že cestování je zpátky. Vidíme ale změny ve způsobu cestování, a to ve dvou směrech. Zaprvé se lidé odvrátili od letecké dopravy, která v posledních letech v důsledku ekonomické a mezinárodní situace výrazně podražila. Lidé ale i v rámci pozemní dopravy cestují na kratší vzdálenosti a impulzivněji. To platí i nyní, v situaci, kdy restrikce v Evropě téměř neexistují. Dá se tak říct, že pandemie možná nastartovala nové dlouhodobé trendy, které budou pokračovat i v následujících letech,“ komentuje Tomáš Vocetka, CTO Omia, jež má vývojářské centrum v pražském Karlíně.

Zpráva EU Mobility Report

Analyzuje data o objednávkách na platformě Omio v rámci Evropské unie. Porovnává statistiky oproti třetímu kvartálu roku 2019, tedy stavu před pandemií. Díky možnosti objednávek různých typů dopravy (letecké, vlakové, autobusové a trajektové) napříč více než tisícovkou dopravců v Evropě přináší Omio unikátní vhled do dynamiky cestování. I díky pozitivním výsledkům společnost nově rozjíždí zkušební spolupráci s Uberem ve Velké Británii a nabírá další zaměstnance pro svou pražskou pobočku.

Letecká doprava je na ústupu, vládnou vlaky

Nejvýraznější pokles zájmu o letecké spoje zaznamenalo Omio například v Británii, v Německu nebo v Itálii, kde se počet objednaných letenek oproti létu 2019 propadl až o 60 %. Právě v Itálii ale společně s tím vzrostl počet objednávek autobusové dopravy, a to o 40 %. Obdobně se daří i vlakové dopravě – u vlaků v Německu co do počtu jízdenek stoupl zájem o 25 %. Čísla ukazují, že zatímco počet cestujících se navrací na úroveň před pandemií, preferovaný způsob dopravy se mění.

Omio

Vvyhledávací, srovnávací a bookingová platforma založená v roce 2013, která lidem pomáhá najít ta nejlepší dopravní spojení v Evropě a Severní Americe, ať už cestují vlakem, autobusem, letadlem nebo trajektem. Cílem je umožnit lidem cestovat pohodlněji bez složitého vyřizování vícero jízdenek či letenek od různých společností. Díky spolupráci s více než tisícovkou dopravců nabízí až 10 milionů různých tras ve 37 zemích světa, kde si lidé skrz Omio zakoupili již přes 33 milionů jízdenek a letenek. Společnost má více než 300 pracovníků a kromě berlínského sídla otevřela kanceláře v Londýně a v Praze. Právě v české metropoli sídlí významná část jejího vývojářského týmu pod vedením CTO firmy Tomáše Vocetky.

„Vedle typu dopravy jsme zaznamenali změny i v dalších preferencích cestujících. Téměř o polovinu ubylo dlouhých cest nad 800 km, což lze připsat sníženému zájmu o cestování letadlem, ať už vlivem cen, či omezení. Naopak o více než 10 % narostl počet cest pod 400 km. O polovinu klesl také počet lidí, kteří si jízdenky či letenky objednávají s alespoň měsíčním předstihem. V kontrastu s tím vzrostl o 65 % počet cestujících, kteří si jízdenky objednávají v den cesty. Všechna tato čísla ukazují, že prim nově hraje vnitrostátní doprava a cestování na kratší dobu. Výrazným faktorem je určitě současná nejistota, ale možná i nástup trendů jako slow travel,“ vysvětluje Vocetka.

Svou roli hrají i ceny a mezinárodní situace

Změnu v chování cestujících však nepřinesly jen uvolněné restrikce či nové preference. Významnou roli hrají i ceny jízdenek a letenek. Zatímco za letenky museli cestující podle dat Omia utratit o 34 % více než před třemi lety, ceny vlakových a autobusových jízdenek se téměř nezměnily. Ty vlakové navíc spíše o něco zlevnily.

„Lidé změnili své cestovní chování kvůli pandemii, faktorů je ale víc. Roli hrají vysoké ceny letenek, za které podle našich dat lidé v Německu dnes v průměru utratí až o 71 % více než v létě 2019. To hraje do karet trendu udržitelného cestování pozemní a vnitrostátní dopravou. Na to, zda se jedná jen o přechodnou situaci, nebo dlouhodobé směřování cestovního sektoru, si ale ještě budeme muset počkat,“ uzavírá Vocetka.

Články autora Gabriel Friedel

Nejnovější články

Názory
Česko v pasti NIMBYsmu

Dobrý příkladem je nedávná debata o vysokorychlostní železnici....

To vše ilustruje současné Česko. Chceme být moderní...

Aktuality
Pro firmy je připravena miliarda na inovace

„Českým podnikatelům chceme vytvořit co nejlepší podmínky k...

Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje výzkum a inovace...

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Podpoří stavební zákon digitalizaci nebo naopak?

Dosavadní verze stavebního zákona často vedla ke zbytečně dlouhým...

A její ředitel, Michal Vacek říká, že: „Nástup...

Zástupce stavební firmy, obchodní ředitel společnosti Subterra, Jiří...

Analýzy
Ceny bytů poletí vzhůru, říkají developeři

A její ředitel, Michal Vacek říká: „Na základě...

Předseda představenstva společnosti Central Group Dušan Kunovský k...

Téměř dva roky trvající pokles poptávky je u...

V případě Prahy se pro první pololetí čeká,...

Ceny rezidenčních nemovitostí se v průběhu roku opět...

„Pro zachování kvalitní výstavby, investic do nových technologií...

A Miroslav Zetek, člen představenstva pro řízení obchodu...

Údaje vycházejí ze Studie developerských společností H1/2024 zpracované...

Analýzy
Lidé míří za gastro zážitky, i když stojí víc

Souhrnné tržby gastro podniků dosáhly za první kvartál...

Restaurace svými tržbami odpovídají průměru celého gastra. Ovšem...

Zatímco v roce 2019 tvořily prodeje hlavních jídel během...

Průměrná obědová útrata v restauraci je nyní 224...

Podíváme-li se pouze na období posledních týdnů, je...

„Velikonoce letos opravdu zafungovaly dokonale. Moje rada provozovatelům...

V úvodu jara se nejvíc dařilo podnikům ve Středočeském...

V podstatě to ilustruje vývoj v celém prvním čtvrtletí, kde...

„Důvody, proč tomu tak bylo, můžeme jen odhadovat....