Pro firmy je připravena miliarda na inovace
Aktuality 27. 4. 2024 05:43Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo II. výzvu aktivity Inovace Operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost (OP TAK). Cílem výzvy...
Virtuální karty podle českého fintechového startupu Twisto zažívají boom. Nákupní chování Čechů se v posledním roce výrazně proměňuje, posledním trendem je odchod od klasických fyzických platebních karet a rapidní vzestup transakcí provedených virtuální cestou. Mezi uživateli Twista virtuální karty v počtu provedených transakcí již dominují. Zájem o plastové karty na druhou stranu klesá. Tento trend významně podpořil ambice Twista do roku 2025 plastové karty zcela přestat vydávat.
Virtuální platební karty fungují prakticky stejně jako tradiční fyzické plastové karty. Stačí je vložit do digitální peněženky, jako je Google Pay nebo Apple Pay, a lze s nimi platit prostřednictvím chytrých zařízení u platebních terminálů. Na internetu pak uživatel klasicky opíše údaje karty ze svého Twisto účtu a bez problému zaplatí. Twisto virtuální kartu poprvé představilo loni na jaře jako jedna z prvních firem v České republice a Polsku. Na podzim 2020 je pak zpřístupnilo všem uživatelům zdarma. Od té doby si je klienti velice rychle oblíbili a virtuální karty začaly zavádět i další společnosti.
„Již pár let věříme, že plastová karta je přežitek. Když jsme se podívali na naše data, s překvapením jsme zjistili, že budoucnost přichází rychleji, než jsme čekali. Většina našich uživatelů už dnes při placení virtuální kartu upřednostňuje a noví uživatelé si většinou plastové karty ani nenechávají vystavovat. Výhod virtuálních karet je celá řada – komfort placení chytrými zařízeními, která máme neustále po ruce, bezpečnost placení nejen díky biometrickému ověřování, téměř okamžité vystavení karty, možnost jednorázových karet a další,“ vysvětluje popularitu virtuálních karet Pavel Prucek, head of product v Twistu.
Chytré řešení pro platby a nakupování a už v roce 2013, jako první v ČR, zavedlo platby BNPL (buy now pay later, nakupuj teď, plať později). Díky funkci Twisto Pay lze na jedno kliknutí, bez registrace a zdarma platit internetové nákupy, na jejichž úhradu mají zákazníci 14 dní. Registrovaní uživatelé pak mají možnost využít k placení Twisto kartu (vydanou Mastercard) – virtuální nebo fyzickou, zaplatit mobilem díky Apple Pay nebo Google Pay, vyrovnat faktury jejich vyfocením nebo snadno rozdělit společný účet mezi kamarády s funkcí Twisto Split. Splatnost nákupů s Twisto účtem je 45 dní. Twisto také umožňuje nákup na splátky s okamžitým schválením a Nákup na třetiny bez navýšení. V roce 2019 firma úspěšně vstoupila také na polský trh. www.twisto.cz
Z analýzy interních dat Twista vyplývá, že většina klientů v České republice už nyní při placení dává jasnou přednost virtuální kartě. Zhruba dvě třetiny klientů českého fintechu používají virtuální karty a jejich podíl se neustále zvyšuje. Na druhé straně počet klientů využívajících plastové karty v posledních deseti měsících stagnuje. Rozdíl mezi oběma variantami tak neustále narůstá a trend je jasný – budoucnost placení spočívá ve virtuálním řešení.
S vyšším zabezpečením, širšími možnostmi karet a znatelně větším komfortem je více než pravděpodobné, že digitální platební karty budou získávat na popularitě i nadále. Aktuálně už 90 procent nových klientů Twista spoléhá pouze na virtuální kartu a fyzickou kartu si vůbec nenechalo vystavit, přestože její vystavení není nikterak zpoplatněno. Toto číslo také postupně roste, nicméně obě platební metody spolu prozatím budou ještě nějakou dobu koexistovat.
Obrovskou poptávku po virtuálních platbách potvrzuje také Sdružení pro bankovní karty. Dle analýzy prvního pololetí letošního roku překračuje počet vydaných virtuálních karet v České republice 124 tisíc. Ve stejném období loni to bylo 52 tisíc. O popularitě virtuálních karet svědčí i to, že je začaly vydávat také některé banky na českém trhu.
Z dat Twista také vyplývají další trendy. Překvapením není, že nejčastěji Češi platí kartou či digitální peněženkou v supermarketech, menších obchodech s potravinami a v restauracích. S virtuální kartou však lidé nakupují za více peněz – průměrná útrata s virtuální kartou je zhruba 600 korun, zatímco tradiční platební karty jsou o něco pozadu s cca 570 korunami. Co se týče srovnání s tradiční platbou v hotovosti, moderní platební nástroje jako karty vykazují až třikrát vyšší hodnoty.
Twisto nabízí i srovnání přístupu k virtuálním kartám v Česku s Polskem, kde český fintech taktéž působí. „U našich sousedů byly klasické fyzické karty velmi populární a ve chvíli, kdy jsme tam spustili virtuální karty, byl počet transakcí provedených fyzickými kartami pořád velmi vysoký. Nicméně v uplynulých 12 měsících se tento obrázek začal dramaticky měnit – virtuální karty poskočily o 440 % a plastové karty naopak postupně klesají. Počet klientů využívajících virtuální karty už také přeskočil počet klientů platících plastovými kartami. Průměrná útrata s virtuální kartou je stabilně o 20 % vyšší. Trend se tedy netýká pouze Česka,“ popisuje Prucek.
Digitální trend potvrzují i další data společnosti Twisto. Na začátku letošního roku překonal počet transakcí uskutečněných Google Pay nebo Apple Pay počet plateb fyzickými kartami. Dnes na jednu platbu fyzickou kartou připadají téměř dvě platby mobilem. Při meziročním srovnání platby virtuální kartou skrze Google Pay a Apple Pay vyrostly o více než 340 %. Stejný trend je viditelný i na polském trhu, kde rostou ještě mírně rychleji. Tato data potvrzují, že si lidé platby mobilem velmi oblíbili a fyzickou kartu téměř vůbec nepotřebují. Stačí si přidat virtuální kartu do digitální peněženky Apple Pay či Google Pay a můžou nakupovat v kamenných obchodech mobilem, který je vždycky při ruce.
„Českým podnikatelům chceme vytvořit co nejlepší podmínky k...
Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje výzkum a inovace...
Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...
Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...
Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...
Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...
Březnové tržby vzrostly v ČR meziročně o téměř...
Trend českých hotelů je za březen skvělý. Pokud...
Březen byl ve střední Evropě klimaticky velmi příznivý...
Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako...
Dosavadní verze stavebního zákona často vedla ke zbytečně dlouhým...
A její ředitel, Michal Vacek říká, že: „Nástup...
Zástupce stavební firmy, obchodní ředitel společnosti Subterra, Jiří...
A její ředitel, Michal Vacek říká: „Na základě...
Předseda představenstva společnosti Central Group Dušan Kunovský k...
Téměř dva roky trvající pokles poptávky je u...
V případě Prahy se pro první pololetí čeká,...
Ceny rezidenčních nemovitostí se v průběhu roku opět...
„Pro zachování kvalitní výstavby, investic do nových technologií...
A Miroslav Zetek, člen představenstva pro řízení obchodu...
Údaje vycházejí ze Studie developerských společností H1/2024 zpracované...
Souhrnné tržby gastro podniků dosáhly za první kvartál...
Restaurace svými tržbami odpovídají průměru celého gastra. Ovšem...
Zatímco v roce 2019 tvořily prodeje hlavních jídel během...
Průměrná obědová útrata v restauraci je nyní 224...
Podíváme-li se pouze na období posledních týdnů, je...
„Velikonoce letos opravdu zafungovaly dokonale. Moje rada provozovatelům...
V úvodu jara se nejvíc dařilo podnikům ve Středočeském...
V podstatě to ilustruje vývoj v celém prvním čtvrtletí, kde...
„Důvody, proč tomu tak bylo, můžeme jen odhadovat....