Sobota 22. června 2024
ikona hodiny12. 11. 2021 20:48

Plastové platební karty už jsou na odchodu, lidé chtějí platit virtuálními kartami

Budoucnost placení dorazila dříve

Virtuální karty podle českého fintechového startupu Twisto zažívají boom. Nákupní chování Čechů se v posledním roce výrazně proměňuje, posledním trendem je odchod od klasických fyzických platebních karet a rapidní vzestup transakcí provedených virtuální cestou. Mezi uživateli Twista virtuální karty v počtu provedených transakcí již dominují. Zájem o plastové karty na druhou stranu klesá. Tento trend významně podpořil ambice Twista do roku 2025 plastové karty zcela přestat vydávat.

Jaroslav Průcha autor

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Virtuální platební karty fungují prakticky stejně jako tradiční fyzické plastové karty. Stačí je vložit do digitální peněženky, jako je Google Pay nebo Apple Pay, a lze s nimi platit prostřednictvím chytrých zařízení u platebních terminálů. Na internetu pak uživatel klasicky opíše údaje karty ze svého Twisto účtu a bez problému zaplatí. Twisto virtuální kartu poprvé představilo loni na jaře jako jedna z prvních firem v České republice a Polsku. Na podzim 2020 je pak zpřístupnilo všem uživatelům zdarma. Od té doby si je klienti velice rychle oblíbili a virtuální karty začaly zavádět i další společnosti.

„Již pár let věříme, že plastová karta je přežitek. Když jsme se podívali na naše data, s překvapením jsme zjistili, že budoucnost přichází rychleji, než jsme čekali. Většina našich uživatelů už dnes při placení virtuální kartu upřednostňuje a noví uživatelé si většinou plastové karty ani nenechávají vystavovat. Výhod virtuálních karet je celá řada – komfort placení chytrými zařízeními, která máme neustále po ruce, bezpečnost placení nejen díky biometrickému ověřování, téměř okamžité vystavení karty, možnost jednorázových karet a další,“ vysvětluje popularitu virtuálních karet Pavel Prucek, head of product v Twistu.

Twisto

Chytré řešení pro platby a nakupování a už v roce 2013, jako první v ČR, zavedlo platby BNPL (buy now pay later, nakupuj teď, plať později). Díky funkci Twisto Pay lze na jedno kliknutí, bez registrace a zdarma platit internetové nákupy, na jejichž úhradu mají zákazníci 14 dní. Registrovaní uživatelé pak mají možnost využít k placení Twisto kartu (vydanou Mastercard) – virtuální nebo fyzickou, zaplatit mobilem díky Apple Pay nebo Google Pay, vyrovnat faktury jejich vyfocením nebo snadno rozdělit společný účet mezi kamarády s funkcí Twisto Split. Splatnost nákupů s Twisto účtem je 45 dní. Twisto také umožňuje nákup na splátky s okamžitým schválením a Nákup na třetiny bez navýšení. V roce 2019 firma úspěšně vstoupila také na polský trh. www.twisto.cz

Už nyní virtuální kartu používá většina klientů Twista v Česku

Z analýzy interních dat Twista vyplývá, že většina klientů v České republice už nyní při placení dává jasnou přednost virtuální kartě. Zhruba dvě třetiny klientů českého fintechu používají virtuální karty a jejich podíl se neustále zvyšuje. Na druhé straně počet klientů využívajících plastové karty v posledních deseti měsících stagnuje. Rozdíl mezi oběma variantami tak neustále narůstá a trend je jasný – budoucnost placení spočívá ve virtuálním řešení.

S vyšším zabezpečením, širšími možnostmi karet a znatelně větším komfortem je více než pravděpodobné, že digitální platební karty budou získávat na popularitě i nadále. Aktuálně už 90 procent nových klientů Twista spoléhá pouze na virtuální kartu a fyzickou kartu si vůbec nenechalo vystavit, přestože její vystavení není nikterak zpoplatněno. Toto číslo také postupně roste, nicméně obě platební metody spolu prozatím budou ještě nějakou dobu koexistovat.

Obrovskou poptávku po virtuálních platbách potvrzuje také Sdružení pro bankovní karty. Dle analýzy prvního pololetí letošního roku překračuje počet vydaných virtuálních karet v České republice 124 tisíc. Ve stejném období loni to bylo 52 tisíc. O popularitě virtuálních karet svědčí i to, že je začaly vydávat také některé banky na českém trhu.

Lidé s virtuálními kartami průměrně utrácí více, Polsko trend následuje

Z dat Twista také vyplývají další trendy. Překvapením není, že nejčastěji Češi platí kartou či digitální peněženkou v supermarketech, menších obchodech s potravinami a v restauracích. S virtuální kartou však lidé nakupují za více peněz – průměrná útrata s virtuální kartou je zhruba 600 korun, zatímco tradiční platební karty jsou o něco pozadu s cca 570 korunami. Co se týče srovnání s tradiční platbou v hotovosti, moderní platební nástroje jako karty vykazují až třikrát vyšší hodnoty.

Twisto nabízí i srovnání přístupu k virtuálním kartám v Česku s Polskem, kde český fintech taktéž působí. „U našich sousedů byly klasické fyzické karty velmi populární a ve chvíli, kdy jsme tam spustili virtuální karty, byl počet transakcí provedených fyzickými kartami pořád velmi vysoký. Nicméně v uplynulých 12 měsících se tento obrázek začal dramaticky měnit – virtuální karty poskočily o 440 % a plastové karty naopak postupně klesají. Počet klientů využívajících virtuální karty už také přeskočil počet klientů platících plastovými kartami. Průměrná útrata s virtuální kartou je stabilně o 20 % vyšší. Trend se tedy netýká pouze Česka,“ popisuje Prucek.

Platby mobilem válcují platby kartou

Digitální trend potvrzují i další data společnosti Twisto. Na začátku letošního roku překonal počet transakcí uskutečněných Google Pay nebo Apple Pay počet plateb fyzickými kartami. Dnes na jednu platbu fyzickou kartou připadají téměř dvě platby mobilem. Při meziročním srovnání platby virtuální kartou skrze Google Pay a Apple Pay vyrostly o více než 340 %. Stejný trend je viditelný i na polském trhu, kde rostou ještě mírně rychleji. Tato data potvrzují, že si lidé platby mobilem velmi oblíbili a fyzickou kartu téměř vůbec nepotřebují. Stačí si přidat virtuální kartu do digitální peněženky Apple Pay či Google Pay a můžou nakupovat v kamenných obchodech mobilem, který je vždycky při ruce.

Články autora Jaroslav Průcha

Nejnovější články

Pohled z praxe
Plasty se stávají strategickou komoditou

Je to celkem pochopitelné. Plasty jsou v různé podobě...

Nejen evropský plastový odpad se z části vyvážel do...

Plasty se vyrábějí z ropy, která se kvůli omezeným...

Jak úplné cirkularity dosáhnout? Samozřejmě by bylo nejlepším...

Cestovní ruch
Pražské zastupitelstvo schválilo novou strategii cestovní ruchu

Součástí strategie na roky 2024–2027 jsou i konkrétní...

Vyhodnocení Koncepce příjezdového cestovního ruchu Zájmy Prahy na...

Pohled z praxe
Digitalizace HR: Trend, který mění svět podnikání

Firmy se primárně zaměřují na digitalizaci výroby a...

„Pokud personální oddělení stále využívá převážně papírové dokumenty,...

Nové technologie se v HR aktuálně využívají v rámci...

Nejnovější Analýzy

Pohled z praxe
Digitalizace HR: Trend, který mění svět podnikání

Firmy se primárně zaměřují na digitalizaci výroby a...

„Pokud personální oddělení stále využívá převážně papírové dokumenty,...

Nové technologie se v HR aktuálně využívají v rámci...

Analýzy
Stavby se prodražují kvůli neočekávaným nákladům

Z průzkumu společnosti CEEC Research vyplývá, že 26...

Klíčovou roli v regulaci stavebního procesu, a tedy...

Dobré i špatné zkušenosti s řešením neočekávaných nákladů u...

Údaje vycházejí z Kvartální analýzy českého stavebnictví Q2/2024 zpracované...

Analýzy
Dobré zprávy pro projektové společnosti

A její ředitel, Michal Vacek říká: „Stavební produkce...

V minulém roce trh projektových prací stagnoval. Pro...

Kapacity projektových společnosti jsou silně vytíženy. Některé projektové...

V současné chvíli mají projektové společnosti nasmlouvané zakázky...

V roce 2023 bylo zadáno 1 975 zakázek...