Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
V loňském roce uspořádala Jihočeská hospodářská komora spolu se zaměstnavateli 260 workshopů pro žáky a učitele jihočeských základních a středních škol a jen za půl roku se uskutečnilo 190 návštěv žáků do firem. Komora se soustředí v rámci těchto aktivit na rozvoj kariérového a odborného vzdělávání, ale i zvýšení digitálních kompetencí žáků, podnikavost a kreativitu. Nově také komora plánuje školám do odborných předmětů zapůjčit 3D tiskárny, programovatelné mini roboty či IoT senzory.
Jihočeská hospodářská komora má za sebou úspěšný první rok realizace projektových aktivit, které v Jihočeském kraji rozvíjí vedle kariérového a odborného vzdělávání také digitální kompetence a podnikavost. Vedle hospodářské komory na projektu Jihočeského kraje participují i střední školy, které se soustředí na podporu polytechnického vzdělávání. „I přesto, že rok 2021 byl ovlivněn koronavirovou pandemií a školy byly až do dubna loňského roku zavřené, podařilo se za první rok realizace udělat velký kus práce. Je to i díky snaze škol a firem, které do doby, než bylo možné se potkat prezenčně, měly chuť představit žákům profese a dovednosti on-line formou,“ hodnotí Luděk Keist, ředitel Jihočeské hospodářské komory.
Jen za šest měsíců loňského roku, kdy bylo možné se účastnit akcí prezenčně, se žáci s pedagogy vydali do firem téměř 190krát. Přesto, že se akce někdy musí na poslední chvíli zrušit z důvodu karantén či nemocnosti, je zájem na straně škol i zaměstnavatelů velký. Alternativou prezenčních akcí bylo 70 workshopů, které se uskutečnily online formou. Jak to na takovém workshopu vypadá, představuje Petr Rejnek, koordinátor Asistenčního centra Impuls pro kariéru a praxi: „Žákům základních škol zástupci firmy představí konkrétní profesi a často si mohou některé práce i vyzkoušet. Díky tomu si tak mohou představit, jak to ve firmách vůbec vypadá a chodí. Středoškoláci se pak seznamují s aktuálními trendy a učí se konkrétní pracovní postupy.“
Vedle toho komora na podzim zahájila realizaci vzdělávacích workshopů pro pedagogy, a to hned v několika oblastech. „Středoškolským pedagogům nabízíme program Podnikavý učitel, kde mohou rozvíjet své dovednosti, jak pracovat s žáky na rozvoji jejich podnikavosti a kreativity. Pamatujeme i na potřebu držet krok s rychlým technologickým vývojem a ve spolupráci s firmami připravujeme pro učitele odborných předmětů workshopy, kde se seznámí s novinkami, které pak mohou předávat žákům ve výuce. V neposlední řadě se pak soustředíme na rozvoj digitálních kompetencí u žáků a učitelů základních a středních škol, pro které jsme připravili sérii workshopů digitalizace, na kterých Jhk spolupracuje s odborníky z Jihočeské univerzity,“ prozrazuje Petr Rejnek, a dodává, že pro mnohé z těchto workshopů se komoře podařilo z projektu zakoupit potřebné vybavení, které bude Jhk školám bezplatně zapůjčovat. Jde například o 3D tiskárny, programovatelné mini roboty, stavebnice micro:bit, či IoT senzory.
Jihočeská hospodářská komora provozuje Asistenční centrum Impuls pro kariéru a praxi již čtvrtým rokem. Díky partnerství s Jihočeským kraje, které tyto aktivity podporuje, mohla Jhk přiblížit více jak 18 000 jihočeských žáků řadu profesí přímo ve firmách. Využít nabídku centra mohou všechny jihočeské základní a střední školy. Stejně tak se mohou zapojit zaměstnavatelé, kteří mají chuť spolupracovat na rozvoji vzdělávání v kraji.
Inspiraci i aktuální nabídku workshopů najdou zájemci na webu www.impulsprokarieru.cz, kde jsou zveřejněny také materiály či výuková videa využitelná ve výuce a kariérovém poradenství.
Aktivity asistenčního centra jsou realizovány v rámci projektu Implementace Krajského akčního plánu Jihočeského kraje III, který je spolufinancován Evropskou unií.