úterý 10. září 2024
ikona hodiny 4. 5. 2023 10:35

Marketingové rady malým firmám, jak zlepšit byznys

Pochopte zákazníky, buďte flexibilní a všem na očích

Současný trh přináší malým firmám spoustu výzev, se kterými se musí potýkat. Perfektně zvládnutá digitalizace a interní procesy, marketing nebo obchod jsou často dělítkem mezi úspěchem a neúspěchem. Estonský scale-up Pipedrive proto spouští akci Týden malých podniků (Small business week), v rámci kterého dává firmám rady a doporučení, jak akcelerovat jejich byznys.

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

„Žijeme ve vysoce konkurenční době – menší společnosti, které dokážou rychle zavést digitální infrastrukturu umožňující efektivní práci v souladu s potřebami zákazníků, budou dlouhodobě profitovat. To ale zároveň znamená potřebu vyčlenit značné množství prostředků na strategické plánování těchto investic a jejich odpovídající realizaci. V Pipedrive se proto v rámci Týdne malých podniků snažíme takovým firmám pomoci vytěžit maximum ze získaných dat i zkušeností jejich zaměstnanců,“ říká Veronika Danielová, produktová manažerka Pipedrive.

Malé firmy by se zejména v těžkých časech měly soustředit na své zákazníky. Co nejlépe si na základě dat definovat cílovou skupinu a strategii, jak ji oslovit. Klíčové je potom průběžné měření úspěšnosti a hledání prostoru pro zlepšení. Z hlediska obchodníků to znamená zejména sledování počtu nových potenciálních zákazníků (leadů), poměr uzavřených kontraktů a dalších aktivit. S tím jim pomohou CRM nástroje, které umožní obchodníkům tyto aktivity lépe spravovat, případně je sdílet napříč týmem.

Narušte status quo

Změny na trhu mají pro malé firmy jednu velkou výhodu – díky své flexibilitě mohou rychleji měnit obchodní strategii, upravovat produkty a zavádět inovace. „Zejména malé firmy by měly validovat svůj produkt prakticky neustále, sbírat data od zákazníků, monitorovat domácí i zahraničí trh a ze získaných závěrů se poučit. Díky tomu mohou přinést opravdu přelomový produkt a narušit tak dosavadní status quo,“ dodává Veronika Danielová.

Pipedrive pomáhá malým firmám prostřednictvím svého CRM nástroje pochopit jejich zákazníky. Pro obchodníka je proto velmi důležité shromáždit co nejvíce dat z různých nástrojů a platforem, rozhovorů se zákazníky, průzkumů a anonymních formulářů zpětné vazby. A ty pak zohlednit v produktu, který odpovídá potřebám zákazníka. Otázky na způsob využívání produktu, jeho účel, chybějící funkce nebo denní rutiny by měly být pro obchodníky na denním pořádku.

Buďte vidět za všech okolností

Firma, která není vidět, je mrtvá. Report od společnosti Nielsen například uvádí, že většina značek neinvestuje do marketingu dostatek prostředků – což snižuje návratnost těchto investic v průměru o 50 %. Další snižování výdajů na marketing může vést pouze k dalšímu snižování ROI (návratnost investic) v době, kdy firmy potřebují maximalizovat zisky. Mezi marketingovými aktivitami by neměl chybět e-mailový marketing, spolupráce s mikroinfluencery nebo organické PR. Studie jako State of Sales and Marketing od Pipedrive se shodují, že zejména v době krize je důležité udržet si viditelnost pro svou cílovou skupinu.

„Především malé firmy nyní hledají prostor k úsporám a marketing bývá na ráně jako první. Spíš než na provádění plošných škrtů by se však měly soustředit na maximální efektivitu – tedy především mít data na jednom místě, dokázat je sdílet napříč firmou a hledat automatizovaná řešení, která jsou klíčem k optimalizaci marketingových a obchodních strategií. Díky tomu se mohou zaměřit na nákladově efektivnější organizaci činností, přehodnocení obchodního přístupu a budování smysluplných vztahů s klienty,“ vysvětluje Veronika Danielová.

Budujte firemní kulturu a smysluplná partnerství

Složitá situace na trhu bývá zároveň i prověrkou vztahů uvnitř firmy i týmů. Je proto důležité starat se o motivaci a psychický stav zaměstnanců a vytvářet prostředí, které dokáže lidi podržet i v době nejtěžších zkoušek. Ačkoli si malé firmy zpravidla nemohou dovolit vlastní terapeuty či kouče, mohou hodně pomoci jenom tím, že se budou soustředit na budování firemní kultury, komunitní akce nebo prostě jenom dají svým lidem dostatek času na odpočinek.

Nakonec pokud vaše firma potřebuje rozvíjet produkt a zároveň nemá dost kapacit, může svou nabídku rozšířit partnerstvím s dalšími společnostmi: místo mapování celého hodnotového řetězce se tak mohou zaměřit na svou klíčovou odbornost. A zbytek nahradit produkty třetích stran, a to skrze API rozhraní. Malé společnosti si tak mohou pomáhat a vzájemně se lépe zviditelnit mimo svou zákaznickou bázi.

„V rámci akce Týden malých podniků dáváme firmám tipy, jak prosperovat i v této nelehké době. A to prostřednictvím webinářů, návodů a inspirativních videí. Chceme tak přinést inspirativní obsah, díky kterému mohou posunout svůj byznys zase o něco dál. Nejbližší nadcházející akcí je webinář, který proběhne 4. května. Za Pipedrive se jej zúčastní Janis Rozenblats (VP of product), Zahra Jiva (ředitelka globální prodejní strategie) a Tiffany Largie, zakladatelka několika společností a věrná uživatelka Pipedrive,“ uzavírá Veronika Danielová.

Články autora Michael Kubín

Nejnovější články

Trendy

Do stability elektrické sítě musíme urychleně investovat

Společnost Hitachi Energy naléhavě vyzývá k rozšíření globálních...
Expertní pohled

Jak vyhodnocovat klimatická rizika?

Účet za dopady extrémního počasí se v posledních letech...
Cestovní ruch

Festival Den architektury zveřejňuje kompletní program

Nabitý zdarma přístupný program nejen pro milovníky architektury...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled

Jak vyhodnocovat klimatická rizika?

Účet za dopady extrémního počasí se v posledních letech...
Expertní pohled

Pesimistické předpovědi se naplňují

Měřeno Swiss Life Hypoindexem zůstávají úrokové sazby hypoték...
Expertní pohled

První návrh státního rozpočtu pro rok 2025 je spíše zklamáním

Se začátkem září se do popředí mediálního zájmu...