Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Jak jsou na tom čeští zaměstnavatelé s podporou zdraví svých lidí? Podle zaměstnanců to není žádná sláva, a to jak v případě tělesného, tak i duševního zdraví. 4 z 10 respondentů čerstvého průzkumu Barometr zaměstnanců společnosti Up Česká republika vypovídají, že zaměstnavatel péči o jejich fyzické zdraví zcela opomíjí. U duševního zdraví je situace ještě horší, tam vnímá absenci péče zaměstnavatele celá polovina. Je podpora zdraví ze strany firem tak důležitá? A chtějí vůbec sami zaměstnanci pracovat na svém zdraví?
Je tomu už několik let, kdy celý svět ochromila koronavirová pandemie. Plány do té doby slibně rozjetých firem i celých ekonomik na samém vrcholu vzaly za své, stejně jako osobní plány snad každého jednotlivce. Nejvíce ale pandemie ukázala na křehkost lidské existence a připomněla, že zdraví je prioritou číslo jedna. A to nejen zdraví fyzické, které bylo do té doby neznámým virem přímo ohroženo. Ukázalo se také, že kvůli nedobrovolné izolaci, rychlým změnám či nejisté budoucnosti začala ve velkém strádat také lidská duše.
„Mnozí se právě během této doby ocitli poprvé v situaci, kde získali dost času na přemýšlení o sobě, smyslu života i prioritách. Potřeba vyšší pozornosti věnované zdraví je od té doby stále aktuálnější,“ říká Stéphane Nicoletti, ředitel společnosti Up Česká republika, která se péči o zaměstnance firem a organizací v Česku věnuje téměř 30 let.
Co pro své zdraví lidé v současné době dělají nejčastěji? V oblasti fyzického zdraví užívá polovina respondentů Barometru pravidelně vitamíny či doplňky stravy, 43 % dbá na dodržování intervalů preventivních prohlídek a stejný počet si dopřává vycházky či túry. Na zdravé stravování se zaměřují 3 z 10 lidí.
Co se týká péče o duši, téměř polovina zaměstnanců si chodí vyčistit hlavu do přírody. Více než třetina se snaží pravidelně a dostatečně spát a téměř třetina pravidelně odpočívá bez fyzické námahy. Také v rámci péče o duševní zdraví podstatná část zaměstnanců užívá vitamíny či doplňky stravy.
Současně zaměstnanci přiznávají, že by toho pro své zdraví rádi dělali ještě více. A co jim brání nejčastěji? Jak v oblasti tělesného, tak i duševního zdraví se pětina zaměstnanců shoduje, že jim ve zlepšení brání nedostatek času související s pracovním vytížením. Často zmiňovaným důvodem je také nedostatek peněz nebo vybavení. Dalším výrazným limitem je chybějící pevná vůle.
„Je zarážející, že i přes tyto výsledky a události, které máme stále v živé paměti, je péče o zdraví zaměstnanců ze strany zaměstnavatelů tak často opomíjena. Přitom právě spokojený zaměstnanec v dobré fyzické a psychické kondici je základem každé prosperující firmy. Zaměstnanci navíc mají o podporu zdraví opravdu zájem, 93 % lidí chce udělat pro své zdraví v životě ještě více,“ popisuje Nicoletti.
Více by se zaměstnanci chtěli ve prospěch svého tělesného zdraví věnovat pobytu v přírodě, ale také zdravému stravování, je jich shodně 38 %. Čtvrtina by ráda jezdila na kole nebo běhala a stejný počet lidí by si častěji dopřál wellness nebo lázně. Jen o trochu méně lidí by chodilo plavat či do posilovny. Zdravá strava a pobyt v lázních by nejvíce kromě kvalitního spánku a pobytu v přírodě prospěl také duši zaměstnanců. A právě v těchto ohledech jim může pomoci podpora zaměstnavatele.
„Efektivní a zároveň výhodnou cestou podpory jak fyzického, tak i duševního zdraví ze strany zaměstnavatele jsou tzv. širokospektrální benefity. Zaměstnanci mohou vybírat například ze sportu, wellness, masáží, lázní, ale také nákupu vitamínů, brýlí či pomoci psychologa. Každý si tak vybere sám podle svých potřeb a preferencí. Pomoci zaměstnancům se zdravější a pravidelnou stravou může zaměstnavatel zase účelovým příspěvkem na stravování. Zájem o tento příspěvek prochází v současné době doslova renesancí,“ vysvětluje Stéphane Nicoletti.
Podpora zdraví ze strany firem, a to zejména toho duševního, může být v současné době zajímavou příležitostí, jak vyniknout na trhu práce a přilákat do svých řad mladou generaci Z, pro kterou je péče o zdraví vůbec nejdůležitější ze všech oslovených věkových skupin. Pro současné zaměstnance pak půjde o výrazný motivační faktor, jak je udržet na svém současném místě spokojené, a tím pádem angažované.
„Zaměstnanci dávají již nyní markantně najevo, jak je pro ně péče o zdraví důležitá. Tento trend se stane do budoucna nezbytnou součástí firemních strategií. Jedině firmy, které se budou aktivně orientovat na oblast péče o zdraví zaměstnanců, se budou dále rozvíjet a budou na trhu úspěšné a dost možná jediné, kterým se podaří ustát další krize, které nás bezesporu čekají,“ uzavírá Stéphane Nicoletti z Up Česká republika.