Sobota 27. dubna 2024
ikona hodiny22. 11. 2023 08:50

6 z 10 zaměstnanců považuje svou mzdu za podhodnocenou

Většina zaměstnanců napříč Českem nepovažuje svou aktuální pracovní odměnu za odpovídající. Adekvátní nebo dokonce vyšší odměnu za práci dostává jen 36 % lidí. Tristní stav může souviset i se slabou reakcí zaměstnavatelů na inflaci. Finanční ohodnocení je přitom v současné situaci důležité pro 9 z 10 zaměstnanců. Vyplývá to z Barometru zaměstnanců společnosti Up Česká republika mezi více než 1000 respondenty z tuzemských firem a organizací.

Jana Klusáčková autor

Foto: Shutterstock 6 z 10 zaměstnanců považuje svou mzdu za podhodnocenou Foto: Shutterstock

Svou odměnu za práci považuje 47 % lidí za podhodnocenou a 14 % dokonce za výrazně nižší, než jaká by měla podle nich být. Obzvlášť nespokojené jsou se svou odměnou ženy, jako nepřiměřeně nízkou ji vnímají téměř 2/3. Naopak nejspokojenější jsou při pohledu na jednotlivé generace na trhu práce ti nejmladší. Například jen 8 % zaměstnanců z generace Z považuje svou odměnu za práci za výrazně podhodnocenou. I v jejich případě přesto převládá dojem, že by si zasloužili vyšší odměnu.

„Takto neuspokojivé vnímání své mzdy nebo platu úzce souvisí s nedostatečnou reakcí většiny zaměstnavatelů na inflaci a snižování kupní síly zaměstnanců, které trvá prakticky už dva roky. Na vině je často i špatně nastavený celkový mix odměňování,“ popisuje Stéphane Nicoletti, generální ředitel společnosti Up Česká republika, která vyvíjí nástroje a platformy pro HR.

Reakce nikde. Nebo příliš málo

Jeho slova potvrzují další výsledky Barometru zaměstnanců, podle kterých na zdražování zatím zaměstnavatel v rámci odměňování nezareagoval u 55 % procent oslovených zaměstnanců. Ani v případech, kdy zaměstnavatel na inflaci zareagoval, ale nevládne příliš velká spokojenost. S výší této podpory je totiž spokojena jen těsná většina zaměstnanců.

„Mnoho zaměstnavatelů se nachází ve zdánlivě bezvýchodné situaci, protože už zkrátka nemohou zaměstnancům přidat tolik peněz. Na druhou stranu ale mnoho z nich nevyužívá zdaleka všechny nástroje odměňování naplno. Jen málo zaměstnavatelů například maximálně efektivně pracuje s příspěvky na stravování. Přitom tak lze zvýšit kupní sílu zaměstnance efektivněji, než kdyby měl stejnou částku získat čistě v rámci mzdy či platu,“ popisuje Nicoletti.

Peníze nejsou vše. Ale hrají prim

Snižující se kupní sila ovlivňuje také to, jaký význam přikládají zaměstnanci finančnímu ohodnocení. Aktuálně je finanční stránka práce velmi důležitá pro 9 z 10 zaměstnanců. 41 % ji dokonce vnímá jako hlavní kritérium. Zároveň ale platí, že pro 89 % zaměstnanců jsou vedle finanční odměny podstatné i jiné faktory. Většina považuje za důležitou i celkovou spokojenost v práci a dobré vztahy, významný je také smysl práce, pocit uznání, pracovní zázemí a péče zaměstnavatele.

„To je dobré mít na paměti i při nastavování celého mixu odměňování. Dnes už totiž existuje mnoho nástrojů a benefitů, které mohou zaměstnancům na jedné straně finančně přilepšit, ale zároveň podpořit i jejich motivaci, angažovanost, loajalitu, zdraví nebo odpočinek. Čím pestřejší a univerzálnější tyto benefity jsou, tím spíše mohou pozitivně ovlivnit celkovou spokojenost zaměstnanců,“ říká Nicoletti a dodává: „Poslední dva roky s rekordní inflací navíc ukázaly, že příspěvky na stravování nebo volný čas jsou pro firmy i užitečným nástrojem, jak najít nové talenty na vysoce konkurenčním trhu práce.“

Články autora Jana Klusáčková

Nejnovější články

Aktuality
Pro firmy je připravena miliarda na inovace

„Českým podnikatelům chceme vytvořit co nejlepší podmínky k...

Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje výzkum a inovace...

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Cestovní ruch
Rychlé ožívání českého turistického trhu v březnu posílilo

Březnové tržby vzrostly v ČR meziročně o téměř...

Trend českých hotelů je za březen skvělý. Pokud...

Březen byl ve střední Evropě klimaticky velmi příznivý...

Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Podpoří stavební zákon digitalizaci nebo naopak?

Dosavadní verze stavebního zákona často vedla ke zbytečně dlouhým...

A její ředitel, Michal Vacek říká, že: „Nástup...

Zástupce stavební firmy, obchodní ředitel společnosti Subterra, Jiří...

Analýzy
Ceny bytů poletí vzhůru, říkají developeři

A její ředitel, Michal Vacek říká: „Na základě...

Předseda představenstva společnosti Central Group Dušan Kunovský k...

Téměř dva roky trvající pokles poptávky je u...

V případě Prahy se pro první pololetí čeká,...

Ceny rezidenčních nemovitostí se v průběhu roku opět...

„Pro zachování kvalitní výstavby, investic do nových technologií...

A Miroslav Zetek, člen představenstva pro řízení obchodu...

Údaje vycházejí ze Studie developerských společností H1/2024 zpracované...

Analýzy
Lidé míří za gastro zážitky, i když stojí víc

Souhrnné tržby gastro podniků dosáhly za první kvartál...

Restaurace svými tržbami odpovídají průměru celého gastra. Ovšem...

Zatímco v roce 2019 tvořily prodeje hlavních jídel během...

Průměrná obědová útrata v restauraci je nyní 224...

Podíváme-li se pouze na období posledních týdnů, je...

„Velikonoce letos opravdu zafungovaly dokonale. Moje rada provozovatelům...

V úvodu jara se nejvíc dařilo podnikům ve Středočeském...

V podstatě to ilustruje vývoj v celém prvním čtvrtletí, kde...

„Důvody, proč tomu tak bylo, můžeme jen odhadovat....