Jestřábí ČNB dodala koruně nový impuls
Expertní pohled 15. 5. 2024 18:24Přibližně rok trvající trend slábnoucí koruny je u konce. Za poslední měsíc posílila česká měna vůči euru přibližně o tři...
Češi se postupně odvracejí od České pošty, polovina objednávek se přepravuje přes kurýrní služby. Hlavní roli při výběru přepravní služby hraje druh prodávaného zboží a cílová skupina. Zatímco obchody, které cílí na starší skupiny zákazníků, evidují výrazně převažující zájem o doručení Českou poštou, mladší generace v drtivé většině využívá výdejní služby, jako je Zásilkovna či kurýrní společnosti. Kurýři se ovšem čím dál více využívají zejména pro firemní zásilky (B2B). Aktuální trendy v dopravě zboží z e-shopů pozoruje brněnské logistické centrum Authentica Fulfillment, které letos vyexpeduje přes jeden milion objednávek.
Ve více než polovině e-shopů, pro které Authentica rozesílá každý měsíc až 150 tisíc zásilek, je nejvyužívanější dopravní metodou Zásilkovna a početná síť jejích výdejních míst. U některých prodejců se jedná až o 90 % všech objednávek. Řada zkoumaných e-shopů nabízí dopravu zdarma od určité částky, mnohdy jde ale pouze o Zásilkovnu, která je nejlevnější. To poukazuje také na citlivost českých zákazníků na cenu přepravy.
„Ve většině případů zákazníci preferují Zásilkovnu, a to díky její nízké ceně a flexibilitě vyzvednutí ve výdejních boxech nebo partnerských místech. Výjimky tvoří e-shopy, jejichž zákazníci jsou primárně starší ročníky. Ty se daleko častěji spoléhají na Českou poštu, jejíž služby dobře znají. Zásilkovna pro ně navíc představuje i technologickou bariéru, protože pro vyzvednutí balíku ze Z-boxu musíte mít aplikaci v chytrém mobilním telefonu, případně můžete o odemčení požádat zákaznickou linku, která má ale omezenou provozní dobu,“ vysvětluje aktuální trendy v doručování Petr Litavec, head of Authentica Fulfillment.
„Česká pošta dlouhodobě ztrácí zákazníky ve prospěch alternativ, jako jsou kurýři a v posledních letech také výdejní služby typu Zásilkovna. Pošta se na trend výdejních míst snaží naskočit se svou Balíkovnou, ale zatím se jí to nedaří. Pomoci jí v tom může nová možnost poslat balík do Alzaboxů,“ komentuje Litavec postavení České pošty a dodává: „Obecně ale vidím obrovský problém v tom, že dopravci od e-shopů nevyžadují rozměry zásilek a často tak na nadrozměr přijdou až v depu nebo u výdejního boxu. Zásilku pak musejí uložit jinam, přičemž nejbližší alternativa může být i kilometry daleko.“
Kurýři se podle Authenticy vedle České pošty a Zásilkovny čím dál více specializují. Doručení kurýrem je například vyžadováno u rozměrného zboží, které není vhodné pro Zásilkovnu, případně u luxusních produktů a firemních zásilek. „Například výrobce šperků či prémiové kosmetiky výdejní místa ani nabízet nechce, protože to neodpovídá povaze zboží. Firmy vzhledem k častějším objednávkám a recepcím s celodenním provozem zpravidla také využívají kurýrů, kteří zde dávají největší smysl,“ uzavírá Petr Litavec.
Na domácím poli hraje koruně do karet změna...
My nadále počítáme s pozvolným posilováním koruny –...
Důvodem změny obchodního modelu ČSA je zefektivnění provozu...
Pro klienty ČSA se nic nemění. Značka ČSA...
„Podařilo se nám pod jednu střechu dostat největší...
„Součástí akce budou praktické ukázky využití umělé inteligence...
Den před konferencí, ve středu 29. května, se...
Značka Pietro Filipi byla založena v roce 1993...
I tento důvod vstupu SPM do Trenýrkárna.cz dokresluje...
„Podnikání v Plzeňském kraji čelí řadě výzev, které...
Tento nedostatek pracovníků firmy částečně řeší zapojením cizinců,...
Plzeňský kraj se nepotýká jen s problémy, ale...
V centru vznikají rovněž nové generace pohonů pro vozy...
Polyglot Gathering (www.polyglotgathering.com) je neformální každoroční akce, která se...
Průměrně ovládá účastník tohoto setkání šest jazyků. Znalost...
Za zmínku určitě stojí i takzvaná jazyková výzva,...