Belgický příklad pro Česko
Trendy 25. 4. 2024 13:40Pokud by se povedlo zavést v Česku moderní zálohovací systém na PET lahve s využitím QR kódu, občané by mohli...
Skupina ČEZ a Komerční banka oznámily strategické partnerství pro udržitelnost. Největší česká energetika a jedna z největších českých bank budou spolupracovat na snižování své vlastní klimatické stopy i snižování emisí svých zákazníků. Pomohou tak České republice na cestě ke splnění evropských klimatických cílů 2030, jejichž přísnější verzi předložila Evropská komise letos v létě. Obě společnosti mají v této oblasti ambiciózní plány: Komerční banka se chce stát uhlíkově neutrální do roku 2026, Skupina ČEZ zase plánuje do roku 2030 omezit využívání uhlí na minimum a nahradit ho při výrobě elektřiny nízkoemisními a obnovitelnými zdroji. Prvním krokem spolupráce těchto společností je inovativní model instalace střešních fotovoltaických elektráren u zákazníků. Komerční banka také začíná od ČEZ ESCO odebírat elektřinu z obnovitelných zdrojů.
„Skupina ČEZ přeřadila v dekarbonizaci na vyšší otáčky: do konce tohoto desetiletí skončíme s uhlím v našich teplárnách a budeme z něj vyrábět jen minimum elektřiny v těch nejmodernějších elektrárnách. Místo toho postavíme 6 000 megawattů obnovitelných zdrojů. Zároveň chceme vyjít vstříc i našim zákazníkům, kteří se rozhodnou pro vlastní zdroj čisté elektřiny. Jsem rád, že díky partnerství s Komerční bankou budou moderní technologie dostupnější,“ uvedl generální ředitel ČEZ Daniel Beneš.
„Komerční banka se dlouhodobě hlásí k principům udržitelnosti. Cíleně podporujeme projekty, které pomáhají bojovat proti změnám klimatu a současně omezujeme financování projektů s negativním dopadem na životní prostředí. Chceme jít příkladem, a tak od ČEZ začínáme odebírat čistou elektřinu z obnovitelných zdrojů. Zároveň chceme společně odstraňovat bariéry, které brání rychlejšímu rozvoji obnovitelných zdrojů u našich zákazníků,“ vysvětluje Jan Juchelka, generální ředitel Komerční banky.
Odborná veřejnost se shoduje, že největší potenciál z obnovitelných zdrojů v České republice má právě fotovoltaika. K dosažení striktních evropských cílů budou potřeba zejména velké pozemní zdroje, nicméně i solární elektrárny na střechách domácností, podniků a veřejných budov mohou výrazně pomoci. V kombinaci s trendem využívat prioritně lokální zdroje a také se zájmem zákazníků snížit účty za energie, jsou fotovoltaiky volbou číslo jedna. To dokazují i statistiky společností ČEZ Prodej a ČEZ ESCO: letos tyto dceřiné společnosti ČEZ instalovaly již 900 střešních FVE o výkonu 6,8 MW, což je téměř o třetinu více než za celý loňský rok.
ČEZ a Komerční banka zahájily spolupráci jak u střešních fotovoltaik pro domácnosti, tak pro obce a firmy. ČEZ Prodej (instalace pro domácnosti) poskytne klientům Komerční banky, kterým bude instalovat střešní fotovoltaickou elektrárnu, výhodu jednoho solárního panelu zdarma. ČEZ ESCO ve spolupráci s Komerční bankou a SGEF umožní obcím, firmám a dalším větším spotřebitelům pořídit si fotovoltaiku zcela bez počátečních investičních nákladů.
„Obce a firmy se po pandemii COVID potýkají s rostoucími cenami všeho a jejich rozpočty jsou pod tlakem. Zvyšuje se tak zájem o řešení bez vstupních investičních nákladů. Podobným způsobem už fungují naše projekty energetických úspor EPC i výstavba a provoz kogeneračních jednotek. Nyní tento model začneme ve spolupráci s Komerční bankou a SGEF aplikovat i u střešních fotovoltaických elektráren. Zákazník se nemusí starat o investici, administrativu ani provoz fotovoltaiky. Cena elektřiny z fotovoltaiky je navíc nižší, protože jde o vlastní výrobu, a tak odpadají síťové poplatky,“ říká generální ředitel ČEZ ESCO Kamil Čermák.
ČEZ s Komerční bankou spolupracuje v dalších týkajících se dekarbonizace a snižování emisí. ČEZ ESCO už v pobočkách Komerční banky instalovalo 12 dobíjecích wallboxů pro elektromobily. Zároveň ČEZ a Komerční banka jednají o partnerství při dekarbonizaci českého teplárenství a těžkého českého průmyslu, což bude pro Českou republiku jako průmyslovou zemi závislou na uhlí jednou z velkých výzev při naplňování Zelené dohody pro Evropu.
„Lidé by nemuseli shromažďovat a odvážet nesešlápnuté lahve...
Při zavedení digitálního zálohového systému by v Česku...
Zájem prémiových značek o tuto lokalitu po odeznění...
Po pádu komunismu se pro západní značky otevřel...
Podle dostupných dat byl Cartier jedinou značkou, která...
„V Colliers se snažíme, aby se i další...
„České vinohrady představují pouze 0,54 % z celkového...
Pro Vinařský ráj se jedná již o historicky...
„Ve Vinařském ráji vidíme mnoho příležitostí, jak trh...
Akcie a dluhové cenné papíry jsou velmi citlivé...
Pokud se podíváme na historické zkušenosti s propady na...
Novinka počítá s transparentností už během náborového pohovoru....
Ačkoli Eurostat uvádí rozdíl ve mzdách mužů a...
Povinné reportování čeká od června roku 2027 firmy...
Změnám šel i bez regulace naproti sektor IT...
Náskok mají také společnosti se sídlem v USA,...
V praxi se s využitím různých slev a...
Na první pohled se může zdát, že omezení...